2012-02-08, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nanoballe
Högre respekt för mig själv. Alla människor mår väl bättre med mer kunskap?(beror på vilken kunskap iofs)

Att sitta och rabbla landskapsstäder, floder och att kunna rangordna amerikanska presidenter med ett flin i fikarummet på jobbet kan väl ge dig en viss tillfredsställelses men utåt räknas du förmodligen in som autistisk.

Om du däremot vill delta i diskussioner så ha alltid som tumregel att veta båda sidorna av ett mynt. Är det någon musikgenre du fastnat för så kolla upp hur, var, när allt startade. Folk blir imponerade om du helt plötsligt kan föra en monolog mitt i en diskussion där du tar upp fakta som dem inte visste men där du kan avsluta det med att jämföra med aktuell tes samtidigt som du fortfarande följer den röda tråden.
Citera
2012-02-08, 13:58
Medlem
Flashtjacks avatar
Hur Jag håller mig uppdaterat/allmänbildad:

Tidningar, alla delar varje dag

Nyheterna

Frågesportsprogram Jeopardy, Vem vet mest, postkod miljonären m.m

Se filmer- och håll dig uppdaterad om nöjesvärlden

Spela spel som TP och liknande med vänner- riktigt kul som dricka spel hehe

Och sen det viktigaste; jag googlar ALLT, dvs, ser jag på en film och de nämner "unabombaren" så pausar jag och kollar upp personen, eller maskinen, eller händelsen 1865 m.m

Självklart kan man sedan inte komma ihåg all fakta jag faktiskt läst, men mycket stannar-och kommer fram när det behövs!
Citera
2012-02-08, 13:59
Medlem
nanoballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Att skylla på dyslexi verkar ju vara standard på fb.
Varför skulle någon ljuga om det? Det är ju inte direkt någon prestigefylld diagnos.
Citera
2012-02-08, 14:02
Medlem
nanoballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhani
Att sitta och rabbla landskapsstäder, floder och att kunna rangordna amerikanska presidenter med ett flin i fikarummet på jobbet kan väl ge dig en viss tillfredsställelses men utåt räknas du förmodligen in som autistisk.

Om du däremot vill delta i diskussioner så ha alltid som tumregel att veta båda sidorna av ett mynt. Är det någon musikgenre du fastnat för så kolla upp hur, var, när allt startade. Folk blir imponerade om du helt plötsligt kan föra en monolog mitt i en diskussion där du tar upp fakta som dem inte visste men där du kan avsluta det med att jämföra med aktuell tes samtidigt som du fortfarande följer den röda tråden.
Det är ungefär det som är syftet med tråden. Jag vill vara lite före majoriteten. Kunna glänsa lite på festen framför tjejerna, trycka ner min extremt dumma samhällslärare.
Citera
2012-02-08, 14:03
Medlem
hostvinds avatar
"Att kunna mer än genomsnittet" är en dålig definition. Jag ställer mig ytterst tveksam till att 50 procent av Sveriges befolkning skulle kunna räknas som allmänbildad.
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Geografi är bra.
Att inte bara ha koll på dagens händelser utan även historia/nutidshistoria.
Tex att Bob Bemon hoppat 8.90 i längd, vem Karl Gerard var, vilka The RatPack var, tex lite om staden man bor i....
Tycker att man bör skilja på allmänbildning och trivia. Det där anser jag höra till det senare. Håller dock med om att historia och geografi är två huvudkomponenter. Några exempel på vad jag tycker kan höra till allmänbildning:

Hur många delstater finns det i USA?
Mellan vilka år varade första resp. andra världskriget?
Vad var Oktoberrevolutionen?
Vilken temperatur är det vid den absoluta nollpunkten?
Vad är ljudets resp. ljusets hastighet?
Vad var "Hattarna" och "Mössorna"?
Vilket är jordens till ytan näst största land? Till befolkningsmängden tredje största?
Vad är en derivata?
Vad var Hansan?
Vad är Taiwans officiella namn? Hur kommer det sig?
Vem var Otto von Bismarck och vad är han känd för?
Vad är en isotop?
Senast redigerad av hostvind 2012-02-08 kl. 14:35.
Citera
2012-02-08, 14:04
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulatbajs
2. Kollar du på en film och inte kan komma på vad skådisen heter, då ska du KÄNNA BEHOVET att kolla upp honom/henne på imdb/wiki. Apply that on everything.

Detta är nog det bästa enskilda tipset, funderar man på något och inte vet svaret eller stöter på något man inte vet så bör man ta reda på det, och framför allt se till att det fastnar åtminstone någorlunda väl! Har funderat på att föra en "funderingsbok" där jag skriver ner allt jag inte vet i vardagen, då det är lätt att glömma dessa funderingar igen innan man kommer hem och kan kolla upp det.
Citera
2012-02-08, 14:07
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhani

Geografi är väl ofta inte ett slutmål i sig utan ett verktyg för fördjupad förståelse av andra bildningsämnen.
Citera
2012-02-08, 14:07
Medlem
Allmänbildad är inget man kallar sig för. Det är ett epitet som fås av omgivningen.
Citera
2012-02-08, 14:08
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Ekonomisk historia är alltid bra att vara lite insatt i då det dyker upp med jämna mellanrum i diskussioner, på ett eller annat sätt.

Det här har ALDRIG hänt mig, NÅGONSIN!
Citera
2012-02-08, 14:21
Medlem
Roedhakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Enligt mig är du allmänbildad ifall du kan mer än genomsnittet om allt. Dvs du behöver inte vara professor i något utan kan lite om varje.

Menar du att cirka 50 % av befolkningen är allmänbildade?

Själv har jag ingen definition. Folk kan vara mer eller mindre allmänbildade, men jag skulle aldrig kalla någon allmänbildad om personen i fråga inte var väldigt duktig inom flera ämnen.
Citera
2012-02-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostvind
"Att kunna mer än genomsnittet" är en dålig definition. Jag ställer mig ytterst tveksam till att 50 procent av Sveriges befolkningen skulle kunna räknas som allmänbildade.

Tycker att man bör skilja på allmänbildning och trivia. Det där anser jag höra till det senare. Håller dock med om att historia och geografi är två huvudkomponenter. Några exempel på vad jag tycker kan höra till allmänbildning:

Vilket är jordens till ytan näst största land? Till befolkningsmängden tredje största?
Vad är en derivata?
Vad var Hansan?
Vad är en isotop?
Kunde svaret på nästan alla, och vet på ett ungefär vissa av sakerna. Inte mållös på någon. Jag kan nu stolt kalla mig allmänbildad vid en ålder av 18 år!

OnT: Det där filmtipset är bra, brukar googla saker jag stöter på som jag inte känner till. Om man inte sedan tidigare haft turen att belönas med ett bra minne så kan det vara en bra idé att försöka träna upp det, är rätt säker på att det går. När det kommer till kritan är det ända som spelar någon roll hur mycket du minns!
Citera
2012-02-08, 14:27
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostvind
"Att kunna mer än genomsnittet" är en dålig definition. Jag ställer mig ytterst tveksam till att 50 procent av Sveriges befolkningen skulle kunna räknas som allmänbildade.

Vad är en derivata?
Vad var Hansan?
Vad är en isotop?
Nu har jag inte samma naiva tro på mänskligheten som du.
Människor är i regel btydligt mer oallmänbildade än man tror. Jag är nöjd bara den man pratar med hänger med i tankebanorna och själv kan bidra med något..
Men ok.. Man bör ha en bredd i sitt kunnande, inte nödvändigtvis stort djup och en samlad allmän kunskap dit kanske 20% av populationen räknas för att definieras som allmänbildad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in