Jag har för mig att jag för några år sedan läste om just det där med morgonstånd. Grejen var den att det faktiskt inte fanns någon koppling mellan morgon och just givakt därnere.
På samma sätt som kroppen går upp och ner i sömn så håller helt enkelt kroppen på och motionerar televinken ett antal gånger under natten. Så det är helt enkelt beroende på i vilken fas som du vaknar om det blir morgonstånd eller inte.
Jag kan inte garantera sanningshalten i det här resonemanget, men jag tycket att det inte låter helt otroligt
Edit: Googlade lite och hittade det här:
"Varför har killar morgonstånd?
Innan uppvaknadet befinner vi oss oftast i en period av REM-sömn, en ganska ytlig sömn då vi drömmer. Under REM-sömnen tar kroppens nervsystem över och gör kroppen "stel", vilket även kan inkludera snoppen - den blir stel den med, och killen vaknar med ett praktfullt morgonstånd. Men morgonståndet kan också förklaras med att han behöver kissa - signalerna från en full blåsa kan hoppa över till erektionsnerverna och ge honom erektion. Hursomhelst tycker många killar att morgonsex är det skönaste som finns. Kanske har det att göra med att han är som mest avslappnad och utvilad då."