2006-01-18, 10:28
Medlem
stefan9998s avatar
Rent fysiskt - varför har man morgonstånd? Vad är kopplingen till morgon, pissenödig, ej pilsk?

Kanske inte en existensiell fråga men det skulle vara intressant att få ett svar en gåta som har gäckat den manliga delen av befolkningen sedan urminnes tider.
Citera
2006-01-18, 11:02
Medlem
IMPlicits avatar
Sök... Jag är väldigt säker på att det tagits upp här tidigare.
Citera
2006-01-18, 11:09
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan9998
Rent fysiskt - varför har man morgonstånd? Vad är kopplingen till morgon, pissenödig, ej pilsk?

Kanske inte en existensiell fråga men det skulle vara intressant att få ett svar en gåta som har gäckat den manliga delen av befolkningen sedan urminnes tider.

Efter en hel natt är urinblåsan oftast ganska full...detta bidrar då till någon typ av tryck på någon relevant del, vilket gör att blodet strömmar till och kuken reser sig...en närmare beskrivning kan jag inte ge på rak arm just nu.
Citera
2006-01-18, 11:18
Medlem
stefan9998s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Sök... Jag är väldigt säker på att det tagits upp här tidigare.
Jag gjorde en snabbsökning men hittade inget bra svar. Kanske missade jag det - jag gick mest efter rubrikerna.
Citera
2006-01-18, 11:21
Medlem
stefan9998s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Efter en hel natt är urinblåsan oftast ganska full...detta bidrar då till någon typ av tryck på någon relevant del, vilket gör att blodet strömmar till och kuken reser sig...en närmare beskrivning kan jag inte ge på rak arm just nu.

Låter sannolikt då kuken brukar slakna efter det att man har pissat. Men...varför får man då inte ribba under dagen då man också kan vara rejält pissenödig? Kanske formar sig blåsan annorlunda när man ligger ner?
Citera
2006-01-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz

Riktigt, urinblåsan trycker mot prostatan.
Citera
2006-01-18, 18:03
Medlem
pepsoxs avatar
Jag har för mig att jag för några år sedan läste om just det där med morgonstånd. Grejen var den att det faktiskt inte fanns någon koppling mellan morgon och just givakt därnere.

På samma sätt som kroppen går upp och ner i sömn så håller helt enkelt kroppen på och motionerar televinken ett antal gånger under natten. Så det är helt enkelt beroende på i vilken fas som du vaknar om det blir morgonstånd eller inte.

Jag kan inte garantera sanningshalten i det här resonemanget, men jag tycket att det inte låter helt otroligt

Edit: Googlade lite och hittade det här:

"Varför har killar morgonstånd?
Innan uppvaknadet befinner vi oss oftast i en period av REM-sömn, en ganska ytlig sömn då vi drömmer. Under REM-sömnen tar kroppens nervsystem över och gör kroppen "stel", vilket även kan inkludera snoppen - den blir stel den med, och killen vaknar med ett praktfullt morgonstånd. Men morgonståndet kan också förklaras med att han behöver kissa - signalerna från en full blåsa kan hoppa över till erektionsnerverna och ge honom erektion. Hursomhelst tycker många killar att morgonsex är det skönaste som finns. Kanske har det att göra med att han är som mest avslappnad och utvilad då."
Citera
2006-01-18, 18:13
Medlem
RedXs avatar
Jag vill med bestämdhet hävda att jag ofta har morgonstånd utan att vara nödig - och jag är ofta nödig utan att få stånd. Jag har mycket svårt att tro att det ska vara hela sanningen.

Jag tror heller inte riktigt på att hela sanningen ligger i att man får erektion vid olika tidpunkter under nätterna. Jag kan inte erinra mig när jag senast hade stånd då väckarklockan ringde (förutom när man har sexdrömmar förstås), men jag har däremot ofta morgonstånd på lördag/söndag när man vaknar ur sömnen på ett mer "naturligt" sätt.

Jag har hört någon teori om att det hänger ihop med att blodtrycket och pulsen ökar väldigt kraftigt i samband med uppvaknandet, samtidigt som kroppen är i det närmaste totalt avslappnad.
Citera
2006-01-18, 18:26
Medlem
Jag är rätt säker på att testosteronhalten är som högst tidigt på morgonen därav ribban.
Citera
2006-01-18, 18:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Svaret på frågan i rubriken är nog helt enkelt samma som för frågan om varför hunden slickar sej i röven.

För att man kan.
Citera
2006-01-18, 18:55
Medlem
kurrecs avatar
Det är ju samma sak som att man får stånd på bibliotek, det är lugnt och skönt, samma en varm sommardag, eller på ett tåg, det så kallade kupéståndet.
Citera
2006-01-19, 19:08
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
eller på ett tåg, det så kallade kupéståndet.

Du kan väl knappast jämföra kupéståndet med morgonståndet. Den enda gemensamma nämnaren är ju bara att penis växer och hårdnar. Eller vibrerar din säng?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in