2012-02-03, 16:46
Medlem
Hej,

Precis som rubriken säger, jag har gått ner en hel del i vikt under en tidsperiod på 7 månader ungefär. Detta har skett helt "naturligt" med träning och hälsokost. Nu är det så att sakta närmar sig sommaren och jag har fortfarande inte nått mitt mål, men är en bra bit på vägen. Jag är 1,79 och väger ca 73-74kg. Jag tränar ungefär 5ggr/vecka, både konditionsträning [powerwalks/joggning] och styrkepass samt gymnastikliknande pass.

Problemet är att jag stannat av eller rättare sagt det går otroligt segt och mitt mål till den 4:e Mars är att ligga under 70kg. Efter denna milstolpe ska jag sakta ner min viktnedgång till ungefär 2kg i månaden. Nu tänker ni säkert "men du har gått ner så mycket, kanske ska ta det lite lugnt nu" - som många i min närhet sagt till mig. Men jag har ett mål, målet är att ligga på ca 62 kg i mitten av Maj och det målet vägrar jag ge upp. Jag äter i princip inga kolhydrater, bara knäckebröd eller müsli på morgonen för att komma igång ordentligt. Sedan äter jag frukt i någon form innan lunch och till lunch äter jag främst grönsaker. Innan middagen äter jag frukt igen och till middag blir det grönsaker och proteinrik mat oftast.

Nu är frågan, varför har jag stannat av? Finns det någon på flashback som sitter inne med några bra tips?

Sedan till ett annat problem, behöver träna upp min rumpa så att den delvis blir fastare och rundare. Några riktigt bra övningar som man kan göra dagligen?

[flytta gärna tråden om den hamnat fel]
Citera
2012-02-03, 16:49
Medlem
skogspromenads avatar
Testa att variera din träning och kost om du nu inte redan gör det, kroppen vänjer sig väldigt lätt. Börja räkna kalorier om du inte redan gör det och håll dig undan salt. Ju längre ner i kroppsfett du kommer ju svårare blir det att träna bort det, så det är ordentlig disciplin som gäller nu.
För rumpan kan du ju köra utfall.

Läs: http://forum.body.se/showthread.php?t=22347
Senast redigerad av skogspromenad 2012-02-03 kl. 16:52.
Citera
2012-02-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Testa att variera din träning och kost om du nu inte redan gör det, kroppen vänjer sig väldigt lätt. Börja räkna kalorier om du inte redan gör det och håll dig undan salt. Ju längre ner i kroppsfett du kommer ju svårare blir det att träna bort det, så det är ordentlig disciplin som gäller nu.
För rumpan kan du ju köra utfall.

Läs: http://forum.body.se/showthread.php?t=22347

Tack!
Ska läsa den sidan
Citera
2012-02-03, 17:02
Medlem
1496s avatar
Är du man eller kvinna? 62 kg på 179 cm är ju väldigt lite.. 75-76 är lagom
Citera
2012-02-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1496
Är du man eller kvinna? 62 kg på 179 cm är ju väldigt lite.. 75-76 är lagom

Jag är kvinna.
Jo, men det är en önskemål. Blir jag nöjd innan och får lite mer muskler stannar jag ju där
Citera
2012-02-03, 17:29
Medlem
Core.s avatar
Mitt tips är att sluta stirra dig blind på vågen, se resultatets helhet.
Citera
2012-02-03, 17:36
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkulia
Jag är kvinna.
Jo, men det är en önskemål. Blir jag nöjd innan och får lite mer muskler stannar jag ju där
Har en tjejkompis som tränar, hon är 1.80/79.5kg, hon har en snygg kropp, beror ju på hur mycket muskler du har, men du kan ju inte vara så långt ifrån din målbild. Men som de skriver ovanför, kolla i spegeln istället för vågen.

65kg låter väldigt lite, om man inte vill ha en smal kropp utan muskler.

PS. Tjejer med muskler är hett, dock ska du ju ha så du trivs bra,exempel på min smak, låt hat kommentararna hagla! DS.

Lycka till!
Senast redigerad av skogspromenad 2012-02-03 kl. 17:38.
Citera
2012-02-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Har en tjejkompis som tränar, hon är 1.80/79.5kg, hon har en snygg kropp, beror ju på hur mycket muskler du har, men du kan ju inte vara så långt ifrån din målbild. Men som de skriver ovanför, kolla i spegeln istället för vågen.

65kg låter väldigt lite, om man inte vill ha en smal kropp utan muskler.

PS. Tjejer med muskler är hett, dock ska du ju ha så du trivs bra,exempel på min smak, låt hat kommentararna hagla! DS.

Lycka till!

Okej, ja, men jag satsar på en "toned" kropp. Dvs. jag vill hellre ha en ganska slank kropp eftersom jag tycker att det passar till min längd!

Tjejen på bilden är enligt mig ganska för mycket tränad, haha. Men smaken är som baken, delad
Citera
2012-02-03, 17:45
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkulia
Okej, ja, men jag satsar på en "toned" kropp. Dvs. jag vill hellre ha en ganska slank kropp eftersom jag tycker att det passar till min längd!

Tjejen på bilden är enligt mig ganska för mycket tränad, haha. Men smaken är som baken, delad

Okej, ja den är ju det.

Om du har möjlighet så köra marklyft, knäböj och utfall om du inte redan gör det. Kommer att ta bra i hela kroppen och du kommer få din rumpa. Var inte rädd att lyfta ordentligt nu. Du kommer inte få en kropp som bilden jag länkade bara för att du tar i lite när du styrketränar.
Citera
2012-02-03, 17:54
Medlem
om du äter lika mycket som under början av din viktnedgång och tränar lika mycket kan det vara så att du förbrukar mindre eftersom du väger mindre. Alltså mindre vikt att bära omkring på förbrukar mindre energi.

Det här med att muskler vänjer sig har jag ingen koll på, men jag är skeptisk, tror isf snarare det handlar om teknik, man lär sig röra sig mer energisnålt.

så du får äta mindre helt enkelt om du vill gå ner mer, vänj dig vid mindre portioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in