2012-01-31, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jag förstår uppriktigt sagt inte din inställning, och inte heller andras inställning i den här frågan. Att en flygplats är förberedd för militära jakt-, attack- och spaningsflygplan går väl knappast att dölja, och annars är det väl bara för mig att åka och hålla koll på exempelvis Halmstads eller Karlsborgs flygplats och observera plan under några veckor. Menar du att det är själva sammanställningen av öppen information som är känslig - och i sådana fall, vad hindrar att ryssarna själva gör den sammanställningen?

Den högre skolan?

Dessutom vill jag säga; på Wikipedia står öppet att Malmen är ett detachment till F 17. På samma sätt står att Karlsborg kan ta emot samtliga plan inom FM. Är den här informationen känslig enligt dig, och om inte, vad hindrar att ni ger mig liknande information?

Eftersom jag inte förstår mig på hans svar något särskilt, kanske du vill vara så god och förtydliga lite, vad era farhågor gäller. Som sagt, ni behöver inte svara på allting jag efterfrågade, bara information som om det finns flera detachment, och om Karlsborg och Halmstad i praktiken kan fungera som ett detachment gör, är intressant enligt mig. Och den här typen av kunskaper tycker jag mig ha sett mängder av, både på FB och t.ex. på Wikipedia.

Tackar. Finns det fler flygplatser inne på RFN:s område?
Hittar även info om Hagshult flygbas i Småland. Ovanligt exempel i mängden, tycks det vara, det här med att man faktiskt behöll en sådan liten flygplats i samband med den stora vågen av flottiljnedläggningar?

Syftar du på mig personligen här? Oavsett vem/vad, var god förtydliga.

Dessutom vill jag upplysa herrn om att han just nu befinner sig på Flashback Forum, yttrandefrihetens Mecka. Oavsett vad du tycker så följer vi inte svenska lagar då servrarna befinner sig i USA. Även jag kan tycka att det känns fel att skriva vad som helst, man vill ju inte vara en indirekt landsförrädare, men det här är ju inte precis som att jag efterfrågar känslig information om 39 Gripens vapensystem, eller hur vakter ronderar militära flygplatser.

Lägg dig o spana på karlsborgs flygplats i 3 veckor då så får du se vad som händer

Jas 39 är ett vapensystem och de är precis det du frågar efter, information om vapensystemet. Vart vi har klargöringsmöjligheter är som att fråga vart vi har alla vapenförråd.
Om du undrar vart man kan landa o tanka så är svaret på varenda liten flygplats.
Citera
2012-01-31, 08:33
Medlem
HEDP502s avatar
För alla som vill förkovra sig i flygbaser, rullbanor och klargöringsfickor, varsågod!

http://www.flygbas.se/bilder/973.pdf

Dokumentet är utgivet av FORTV och listar det mesta, inklusive gräsfält.

För 30 år sedan var det förräderi att ens nämna krigsflygbasen vid Optand. Idag är det museum.
Men var vi skulle basera våra flygplan idag, om det skulle skorpa till sig, är precis som
tidigare kommentatorer redan nämnt, ett av de mer korkade diskussionsämnen som tänkas kan.
Citera
2012-01-31, 10:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Lägg dig o spana på karlsborgs flygplats i 3 veckor då så får du se vad som händer

Jas 39 är ett vapensystem och de är precis det du frågar efter, information om vapensystemet. Vart vi har klargöringsmöjligheter är som att fråga vart vi har alla vapenförråd.
Om du undrar vart man kan landa o tanka så är svaret på varenda liten flygplats.

JAS39 använder dessutom primärt civilt flygbränsle vilket innebär att den enkel kan tankas på alla civila flygfält som har JET A1. Man behöver nämligen inte lagerhålla MC75 (Jet B) som man tidigare körde med och som fanns lagrad på vartenda flygplats, även de helt civila (MC75 är inte helt enkelt att handskas med och inte så lagringsbeständig så bränslet måste omsättas vilket innebar en massa transporter)
Citera
2012-01-31, 16:32
Medlem
swedarmys avatar
Lite fakta om gamla F6 :http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/samrad/KARLSBORG%20Samr%C3%A5dsunderlag%202010-05-24%20allm%C3%A4nhet.pdf

Sedan så så är väl hagshult basen nyligen renoverad med ny drivmedelsanläggning samt dränering av bansystemet, som hade problem med vatten. Så den lär väl användas flitigt.

Kosta basen är fortfarande skyddsobjekt men används inte längre aktivt. iaf om man ska tro på
wikipediahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Kosta_flygbas
Citera
2012-01-31, 20:23
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedarmy
Lite fakta om gamla F6 :http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/samrad/KARLSBORG%20Samr%C3%A5dsunderlag%202010-05-24%20allm%C3%A4nhet.pdf

Sedan så så är väl hagshult basen nyligen renoverad med ny drivmedelsanläggning samt dränering av bansystemet, som hade problem med vatten. Så den lär väl användas flitigt.

Kosta basen är fortfarande skyddsobjekt men används inte längre aktivt. iaf om man ska tro på
wikipediahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Kosta_flygbas

Nej, kosta flyger man inte länge från. Fanns en artikel i Smålandsposten för något år sedan där man ville sammanföra basområdet till skjutfältet. Oklart varför.
Citera
2012-01-31, 22:26
Medlem
swedarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Nej, kosta flyger man inte länge från. Fanns en artikel i Smålandsposten för något år sedan där man ville sammanföra basområdet till skjutfältet. Oklart varför.
Misstänkte att det var så, wikipedia är ej att lita på. Finns möjligheten kvar att starta och landa där?
Eller är belysning och dylikt borttaget?

Verkar iaf som om någon slags typ av hangar är såld i området :http://www.fortv.se/sv/Aktuellt/Till-salu/Salda-objekt/
Citera
2012-01-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
JAS39 använder dessutom primärt civilt flygbränsle vilket innebär att den enkel kan tankas på alla civila flygfält som har JET A1. Man behöver nämligen inte lagerhålla MC75 (Jet B) som man tidigare körde med och som fanns lagrad på vartenda flygplats, även de helt civila (MC75 är inte helt enkelt att handskas med och inte så lagringsbeständig så bränslet måste omsättas vilket innebar en massa transporter)

Litet klargörande...

MC77 = Jet B (och ungefär = JP-4)
MC75 = Jet A1 (och ungefär = JP-8)
MC25 = Isopropylnitrat =
Citera
2012-01-31, 22:40
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedarmy
Misstänkte att det var så, wikipedia är ej att lita på. Finns möjligheten kvar att starta och landa där?
Eller är belysning och dylikt borttaget?

Verkar iaf som om någon slags typ av hangar är såld i området :http://www.fortv.se/sv/Aktuellt/Till-salu/Salda-objekt/

Belysningen försvann någon gång mellan 2009 och 2011 har jag för mig, likaså övrig infrastruktur på basen så som BasC, Tlf-vagnen, Törebodabågarna (unikt för Kosta var att det fanns både i HS och HN. Detta pga miss vid byggnationen) och skyddsrum.

Hela BAKOM och UOM är borta, marken såld, fastigheterna sålda eller rivna och fpl-platserna är kvar, men man har grävt ett 0.5m djupt dike mellan dem och vägen.

Rent krasst går det givetvis att bedriva flygverksamhet bara man får upp belysning och trafikledning, vilket inte är så svårt idag.
Citera
2012-02-02, 10:49
Medlem
Som boende i ett av "bullerområdena" i anknytning till F6 så kan jag tillägga att de inte följer in/utflygningsstråken med millimeterprecision direkt. Men det är en mäktig syn när de mörkerflyger över sjön med helikopter eller när ett Herkules svävar på låg höjd över huset

Passerar även JAS och SK60, senast förra vecka observerade jag en rote SK60 i området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in