2012-02-02, 09:08
Medlem
TheReefs avatar
Hej. Jag ska ungefär ha i mig 1800 kalorier per dag (30*61).
Om jag ex. äter kakor som blir till 1600 kalorier per dag, hur kommer det då se ut i längden? Kommer jag bli tjockare eller smalare eftersom jag äter 200 kalorier mindre?
Detta är inget jag gör eller ska göra bara en fråga som jag gått runt och inte kunnat sätta fingret på.
Tack.
Citera
2012-02-02, 09:10
Medlem
Ju mindre kalorier du äter desto mer går du ner i vikt. men du måste ju ha energi också vilket man får från kolhydrater, haha jag är ingen expert inom området men en sak är säker, du kan inte leva på kakor.
Citera
2012-02-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Om jag ex. äter kakor som blir till 1600 kalorier per dag, hur kommer det då se ut i längden? Kommer jag bli tjockare eller smalare eftersom jag äter 200 kalorier mindre?
Detta är inget jag gör eller ska göra bara en fråga som jag gått runt och inte kunnat sätta fingret på.
Tack.

Du kommer tappa vikt sålänge du ligger på underskott, sedan hur den viktnedgången ser ut beror på vad kosten består av och hur träningen är
Citera
2012-02-02, 09:11
Medlem
Argrashs avatar
Du kommer gå ner i vikt pga underskottet så klart oavsett vad du äter. Om du skulle träna och ligga på ett sånt undeskott med brist på proteiner så hade du inte kunnat behålla/lägga på dig några muskler heller.
Citera
2012-02-02, 09:12
Medlem
illegalodlares avatar
Citat:
Tack.

Om du äter mindre än vad din kropp förbrukar spelar det väll ingen roll vad du äter? Det tror jag inte i alla fall för ett underskott är ett underskott och du tappar du vikt. Man går väll inte upp mer i vikt av att äta 200 kalorier i kakor än 200 kalorier i mat? Fortfarande ökar man i vikt för det är ett överskott?

Kunnigare får rätta mig.

MVH
Citera
2012-02-02, 09:15
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Du kommer gå ner i vikt pga underskottet så klart oavsett vad du äter. Om du skulle träna och ligga på ett sånt undeskott med brist på proteiner så hade du inte kunnat behålla/lägga på dig några muskler heller.
Hur blir det då med fettet som kommer från kakorna? Vad händer med det?
Citera
2012-02-02, 09:21
Medlem
Argrashs avatar
Citat:

Om din kost består av mestadels fett så kommer kroppen bli tvungen att anpassa sig och använda det som energikälla. Fett,kolhydrater och proteiner är alla olika energikällor där fett och kolhydrater ger mest kalorier(energi) per gram. Däremot är en sådan ensidig kost inte hälsosam kroppen behöver nämligen lite av varje för att fungera omptimalt.
Citera
2012-02-02, 09:37
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Vilka kakor äter du? Kakor innehåller vanligtvis mest socker, och inte så mycket fett.

Här var det en som ställde liknande fråga som du kan läsa: http://forum.body.se/showthread.php?t=22090
Citera
2012-02-02, 11:10
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Om din kost består av mestadels fett så kommer kroppen bli tvungen att anpassa sig och använda det som energikälla. Fett,kolhydrater och proteiner är alla olika energikällor där fett och kolhydrater ger mest kalorier(energi) per gram. Däremot är en sådan ensidig kost inte hälsosam kroppen behöver nämligen lite av varje för att fungera omptimalt.
Aha. Så kroppen kommer använda fettet till en energikälla och på så vis går man ner fast ohälsosamt?
Citera
2012-02-02, 11:12
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vilka kakor äter du? Kakor innehåller vanligtvis mest socker, och inte så mycket fett.

Här var det en som ställde liknande fråga som du kan läsa: http://forum.body.se/showthread.php?t=22090
Låt oss säga chokladsnittar och vaniljkakor.
http://www.kokaihop.se/recept/chokladsnittar-4
http://bakgladje.blogspot.com/2010/10/vaniljkakor.html

Som dem på bilden.
Citera
2012-02-02, 11:35
Medlem
Reaper123s avatar
Citat:
Tack.
Rent på vågen kommer du gå ned i vikt, oavsett vad du äter så länge det är kcalunderskott. Mest troligt innebär kakdieten dock att kroppsformen kommer övergå till smalfet snarare än vältränad (tänker mig kakdieten som en deff).

Lär ju dock uppkomma lite andra problem, mer än muskelförlust, för kakorna lär sakna rätt många vitaminer och mineraler utöver det sparsamma proteininnehållet!
Citera
2012-02-02, 12:38
Medlem
Teddows avatar
Citat:

Jag får den uppfattningen att du tror att intag av fett är vad som gör en person fet/smal. Överskottsenergi från alla energikällor kan omvandlas till fett. Fett ÄR en energikälla, så att kroppen behöver anpassa sig låter lite missvisande. Kroppen använder fett som en energikälla även om din kost inte består av väldigt mycket fett.

Ett kcalunderskott kommer att leda till en viktminskning, men i och med att du inte får i dig något protein så kommer du även tappa muskelmassa. Du skulle teoretiskt sett kunna öka i BF% även fast du går ner i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av eluttan
Ju mindre kalorier du äter desto mer går du ner i vikt. men du måste ju ha energi också vilket man får från kolhydrater, haha jag är ingen expert inom området men en sak är säker, du kan inte leva på kakor.
Om du tror att den enda energikällan är kolhydrater så förstår jag faktiskt inte ens varför du bemödar dig att svara på TS fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in