2012-01-30, 22:09
Medlem
Det är SvD som skrivit ett reportage om situationen på ett universitet i Rumänien:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakarstudenter-larmar-om-mutor_6807293.svd

Unga svenskar verkar i allt större utsträckning anse att bli läkare är en rättighet man har. De som vill söka in här i Sverige men saknar ett tillräckligt högt betygsnitt eller högskoleprovsresultat står inför ett val. Antingen försöka förbättra endera eller så söker man sig utomlands. Det senare blir ofta valet då öst- och centraleuropeiska universitet lockar med sina mer eller mindre "slappa" antagningskrav.

Numera studerar cirka var tredje svensk läkarstudent utomlands. Men rapporter som denna oroar och så här uttrycker sig Läkarförbundets ordförande Marie Wedin:

Citat:
– Det är upprörande men inte helt oväntat. Just det kände jag inte till men jag har hört liknande saker tidigare och är inte helt överraskad
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakarforbundet-upprorande-men-inte-ovantat-med-mutor-pa-lakarutbildning_6809823.svd

Vi har i Sverige mer eller mindre överskott på underläkare beroende på hur man ser på saken och det överskottet väntas bli större inom 5-10 år. Regeringen har även bestämt att utöka antalet platser på läkarprogrammet i Sverige med negativa effekter så som bristande möjlighet för alla att kunna utföra praktiska moment som följd.

Hur ser ni på saken? Hur kommer den svenska vårdsituationen se ut i framtiden med alla dessa läkare kommande från utlandet? Kommer de betraktas som en andra klassens läkare och få svårare att få jobb på en mer mättad arbetsmarknad? Ser vi en utveckling där ambitiösa svenskutbildade sticker till länder där deras studier belönas bättre efter utbildningen?
Citera
2012-01-30, 22:45
Medlem
Oljas avatar
Jag tycker att läkare ska vara som vilket yrke som helst där personer får konkurrera om varje arbetsplats/praktikplats. Som det ser ut nu verkar det som att man är garanterad praktikplats. Säg gärna emot mig om jag har fel men det är så jag har uppfattat det. Hellre läkarstudenter som får gå arbetslösa än för få.
Citera
2012-01-30, 22:55
Medlem
Jag tror det beror på att Rumänien inte krävde något när de startade sin engelska läkarutbildning. Det var ju fritt fram för vem som helst att söka och bli antagen. Vet några som åkte ditt 2007 som hade läst samhällskunskap på gymnasiet med 8-10 i snitt. Nu ska man inte dra alla över en kam, jag tror det finns många duktiga där också som kämpar, men i Rumänien kan vad som helst hända. Det var SVT som hade gjort en reportage för något år sedan om att anatomi klassen hölls på en balkong och varnade för deras utbildningar. Jag känner en kille som läste i Ungern, först i Debrecen och sedan i Pecs han klarade inte av första året i någon av dessa så nu byte han till en annan östeuropeisk land. Det betyder ju att det inte fuskas i alla östeuropeiska länder för i så fall skulle han nog inte byt runt varje år. Alltså har man inte det som krävs så tror jag inte dessa klarar sig i längden heller. Tycker det är väldigt bra att de som pluggar där lyfter upp problemet, känns skönt att veta att det finns seriösa människor annars kunde de lika gärna hålla tyst och fuska hela bunten då hade det varit ett större problem
Citera
2012-01-31, 15:49
Medlem
Festungbreslaus avatar
Borde väl stå att det rör sig om Rumänien tydligt i både rubriksättningen hos Svd och Flashback. Landet har kritiserats för korruption av EU och inträdet i Schengen har blockerats på grund av korruption för att nämna några exempel.
Citera
2012-01-31, 16:00
Medlem
Trist när man får sina fördomar bekräftade.
Citera
2012-01-31, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Borde väl stå att det rör sig om Rumänien tydligt i både rubriksättningen hos Svd och Flashback. Landet har kritiserats för korruption av EU och inträdet i Schengen har blockerats på grund av korruption för att nämna några exempel.
Ligger inte Rumänien utomlands?
Citera
2012-01-31, 16:17
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ligger inte Rumänien utomlands?

Visserligen, men även Johns Hopkins University ligger utomlands. Känns lite som ett billigt knep att "omedvetet" antyda att samtliga läkarstudenter som studerar på andra ställen i Europa hör till denna kategori.
Citera
2012-01-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Visserligen, men även Johns Hopkins University ligger utomlands. Känns lite som ett billigt knep att "omedvetet" antyda att samtliga läkarstudenter som studerar på andra ställen i Europa hör till denna kategori.

Håller med helt, det är inte så i andra europeiska länder.
Jag läser själv i England och det är fortfarande utomlands det betyder inte att det samma händer här.
De flesta som inte klarar sina utbildningar i de andra östeuropeiska länderna åker oftast till Rumänien. Men det här tror ja skadar för de svensk rumänska studenterna som verkligen kämpar.

Jag kan även tänka mig att det fuskas hemma i Sverige men inte att man mutar, sedan så kan man läsa om kursen flera gånger hemma i Sverige ifall man kuggar. Så man har ingen press på sig jämfört med de som pluggar utomlands.
Citera
2012-01-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Å andra sidan så vet väl dom flesta många svenskar pluggar i öststater och kvalitén är ganska kontroversiell?
Citera
2012-01-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEsole
Håller med helt, det är inte så i andra europeiska länder.
Jag läser själv i England och det är fortfarande utomlands det betyder inte att det samma händer här.
De flesta som inte klarar sina utbildningar i de andra östeuropeiska länderna åker oftast till Rumänien. Men det här tror ja skadar för de svensk rumänska studenterna som verkligen kämpar.

Jag kan även tänka mig att det fuskas hemma i Sverige men inte att man mutar, sedan så kan man läsa om kursen flera gånger hemma i Sverige ifall man kuggar. Så man har ingen press på sig jämfört med de som pluggar utomlands.
Pluggar du till läkare? Du svarade aldrig riktigt på det.

England har ju gott rykte internationellt när det gäller utbildning. Få som ifrågasatt kvalitén men Rumänien mfl har ju kritiker mot sig ganska öppet.
Citera
2012-01-31, 17:23
Medlem

Känner igen tjejen som skrev artikeln!...hon var på mitt gym nästan varje dag. Det är fan skrattretande att någon, särskilt läkarförbundet och skolverket länkar till denna artikel som en trovärdig källa....det är verkligen tråkigt. Journalisten kan inte ha gått 2 dagar på högskolan om hon kritiserar det systemet som användes när den Engelska sektionen öppnade för ett par år sen, precis som i Frankrike var det lätt att komma in men resultatet var att majoritet hoppade av för att dessa trodde det var lika lätt att klara av utbildningen som att komma in. Den som vinner är ju skolan för att de får pengar att bygga nya byggnader samt driva forskning men nackdelen är att varenda elev som hoppade av är ute nu för att tramsa sönder och kasta lögner om skolan. Men som sagt så har läkarförbundet gjort det igen! Börjar anlita folk som inte ens har journalistexamen för att skriva lögner om en skola...why? Ju, för att Rumänien har blivit populär och går snart om Danmark med att ta in studenter från Sverige...och nu är de rädda att lönerna för läkare kommer minska dramatiskt.

Svd (som nu gör att aftonhoran framstår som Al-jazeera) borde skriva en artikel om detta:
http://edition.cnn.com/2012/01/13/health/prescription-for-cheating/index.html?hpt=hp_c2
Citera
2012-01-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneer

Känner igen tjejen som skrev artikeln!...hon var på mitt gym nästan varje dag. Det är fan skrattretande att någon, särskilt läkarförbundet och skolverket länkar till denna artikel som en trovärdig källa....det är verkligen tråkigt. Journalisten kan inte ha gått 2 dagar på högskolan om hon kritiserar det systemet som användes när den Engelska sektionen öppnade för ett par år sen, precis som i Frankrike var det lätt att komma in men resultatet var att majoritet hoppade av för att dessa trodde det var lika lätt att klara av utbildningen som att komma in. Den som vinner är ju skolan för att de får pengar att bygga nya byggnader samt driva forskning men nackdelen är att varenda elev som hoppade av är ute nu för att tramsa sönder och kasta lögner om skolan. Men som sagt så har läkarförbundet gjort det igen! Börjar anlita folk som inte ens har journalistexamen för att skriva lögner om en skola...why? Ju, för att Rumänien har blivit populär och går snart om Danmark med att ta in studenter från Sverige...och nu är de rädda att lönerna för läkare kommer minska dramatiskt.

Svd (som nu gör att aftonhoran framstår som Al-jazeera) borde skriva en artikel om detta:
http://edition.cnn.com/2012/01/13/health/prescription-for-cheating/index.html?hpt=hp_c2

Inget ont men du har ljugit förut på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in