2012-01-28, 11:42
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Vad säger då en piratkopia om personen som bär den?
Det säger givetvis att personen är rädd om sin äkta kvalitetsklocka som råkar ha plastglas och inte vill använda den till vardags.

Möjligtvis kan det säga att det är en person som uppskattar designen på kvalitetsklockor, men inte har råd att köpa en äkta eller bara vill se om det är en modell som passar vederbörande.

Slutligen kan det också vara en wannabe, som går runt med sin kopia och försöker ge sken av att det är en äkta. Dessa avslöjas ofta pga deras stil, som inte riktigt är som man föreställer sig för ägaren av ett kvalitetsur.
Citera
2012-01-28, 11:54
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Det säger givetvis att personen är rädd om sin äkta kvalitetsklocka som råkar ha plastglas och inte vill använda den till vardags.

Möjligtvis kan det säga att det är en person som uppskattar designen på kvalitetsklockor, men inte har råd att köpa en äkta eller bara vill se om det är en modell som passar vederbörande.

Slutligen kan det också vara en wannabe, som går runt med sin kopia och försöker ge sken av att det är en äkta. Dessa avslöjas ofta pga deras stil, som inte riktigt är som man föreställer sig för ägaren av ett kvalitetsur.

Då köper man en homage. Dvs designkopia men annat varumärkesnamn.
Och har man köpt en äkta med plexi men inte vågar bära den utan kör en kopia, då förtjänar man fan inte att ha någon klocka alls. Antingen köper man då två äkta, eller så bär man sin med plexi, och ska man svina köper men en billigare modell och bär.
Citera
2012-01-28, 12:03
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Då köper man en homage. Dvs designkopia men annat varumärkesnamn.
Och har man köpt en äkta med plexi men inte vågar bära den utan kör en kopia, då förtjänar man fan inte att ha någon klocka alls. Antingen köper man då två äkta, eller så bär man sin med plexi, och ska man svina köper men en billigare modell och bär.
Okej, din åsikt är noterad.
Citera
2012-01-28, 13:04
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:

Jag är nog inne på samma linje som lundagren. Har man en kvalitétsklocka och inte vågar använda den så bör man nog tänka om. Det blir trots allt ett moment 22 att stödja piratkopierarna som urholkar det varumärke som man valt just för att få bra kvalité. Sedan är det inte så dyrt att byta ett repat plexiglas, om det är där skon klämmer.
Citera
2012-01-28, 22:43
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Jag är nog inne på samma linje som lundagren. Har man en kvalitétsklocka och inte vågar använda den så bör man nog tänka om. Det blir trots allt ett moment 22 att stödja piratkopierarna som urholkar det varumärke som man valt just för att få bra kvalité. Sedan är det inte så dyrt att byta ett repat plexiglas, om det är där skon klämmer.
Okej, så här ser jag det.
Den som har råd med en äkta, köper inte en kopia i stället. Den som köper en kopia och gillar den, kommer sannolikt, när han har råd, att köpa en äkta. Marknaden för kopior stjäl alltså inte kunder från tillverkarna av de genuina klockorna.

Just nu har jag en kopia på en Submariner till vardags, men när jag får råd har jag för avsikt att skaffa en riktig i stället.

Men ni får naturligtvis tycka vad ni vill.
Citera
2012-01-28, 23:04
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Den som har råd med en äkta, köper inte en kopia i stället. Den som köper en kopia och gillar den, kommer sannolikt, när han har råd, att köpa en äkta. Marknaden för kopior stjäl alltså inte kunder från tillverkarna av de genuina klockorna.

Just nu har jag en kopia på en Submariner till vardags, men när jag får råd har jag för avsikt att skaffa en riktig i stället.

Det finns ju andra tillverkare, det är inte bara Rolex som gör fina kvalitetsdykarur.
Senast redigerad av 80talisten 2012-01-28 kl. 23:10.
Citera
2012-01-28, 23:20
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:

Nja, jag har aldrig sett några siffror som stöder din argumentation. Låt gå för att du kan ha rätt i vissa fall, men det tillhör nog undantagen. Vad det handlar om är att ett varumärke blir mindre exklusivt när kopior dyker upp till höger och vänster. Vi kan ta diskussionerna om Breitling som en s.k. Turkklocka, vilket är en vanlig uppfattning i många trådar här på forumet. Hur många dörrvakter och halvkriminella (som brukar utpekas som Breitlings kundkrets) har i själva verket en äkta klocka på armen, jag vill påstå att det inte är särskilt många.

Citat:

Jag ser inte poängen, varför inte köpa en klocka med liknande design? Trots alllt så finns det hederliga Kineser som spöar skiten ur din Rolexkopia och dessutom till ett lägre pris. Går man upp i pris till ett par tusenlappar eller mer så finns det hur mycket som helst att välja på.

Med tanke på att du redan har en annan Rolex så tycker jag det är ganska underligt att du tycker det är ok att besudla din handled med en kopia. Men som sagt, det är bara min personliga åsikt.
Senast redigerad av FarbrorKanin 2012-01-28 kl. 23:23.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in