Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Okej, så här ser jag det.
Den som har råd med en äkta, köper inte en kopia i stället. Den som köper en kopia och gillar den, kommer sannolikt, när han har råd, att köpa en äkta. Marknaden för kopior stjäl alltså inte kunder från tillverkarna av de genuina klockorna.
Nja, jag har aldrig sett några siffror som stöder din argumentation. Låt gå för att du kan ha rätt i vissa fall, men det tillhör nog undantagen. Vad det handlar om är att ett varumärke blir mindre exklusivt när kopior dyker upp till höger och vänster. Vi kan ta diskussionerna om Breitling som en s.k. Turkklocka, vilket är en vanlig uppfattning i många trådar här på forumet. Hur många dörrvakter och halvkriminella (som brukar utpekas som Breitlings kundkrets) har i själva verket en äkta klocka på armen, jag vill påstå att det inte är särskilt många.
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Just nu har jag en kopia på en Submariner till vardags, men när jag får råd har jag för avsikt att skaffa en riktig i stället.
Men ni får naturligtvis tycka vad ni vill.
Jag ser inte poängen, varför inte köpa en klocka med liknande design? Trots alllt så finns det hederliga Kineser som spöar skiten ur din Rolexkopia och dessutom till ett lägre pris. Går man upp i pris till ett par tusenlappar eller mer så finns det hur mycket som helst att välja på.
Med tanke på att du redan har en annan Rolex så tycker jag det är ganska underligt att du tycker det är ok att besudla din handled med en kopia. Men som sagt, det är bara min personliga åsikt.