2006-01-14, 12:47
Medlem
Tjenixen, jag sitter här med något av en affärsidé - ingenting jag inbillar mig att jag ska leva på, men kanske stort nog att starta ett företag för istället för att ha som hobbyverksamhet. Vet dock inte... så jag tänkte höra med er visa flashbackare vad ni tror.

Min idé är att jag ska ha en hemsida, på vilken jag och ett antal personer lägger upp texter. Dessa texter är vidare tillgängliga enbart för betalande medlemmar. Medlemsavgiften är 15kr/månad.
Efter serverkostnader tar jag 40% av intäckterna, 40% delas mellan övriga skribenter i form av royalty (fler läsare, större procentsats). 20% stannar i företagskassan. På sådan ska även finnas en tävling där utomstående skribenter får delta, och den populäraste varje månad får en prispott (inte bestämd än).

Frågan är alltså vilka saker måste jag skatta på?
- Medlemsavgiften, skattar jag på den? Eller är det moms som gäller där? Hur betalas momsen i sådana fall?
- Pengarna som jag betalar till mig själv, hur blir det med dem. När jag betalar ut dem till mig själv blir det väl att jag får betala vanlig inkomstskatt på dem?
- Royaltyn, hur gör jag med den? Måste övriga skribenter få den som lön (arbetsgivaravgift lär jag ju inte ha råt med, royaltyn lär sällan komma över 100kr, i varje fall i början). Eller kan den betalas ut på något annat sätt, så att de ansvarar för skattegrejen? Kan de ta inkomsten som hobbyverksamhets-grej?
- Prispengarna varje månad, hur gör jag med dem. Betala ut och låta vinnaren betala eventuell skatt?

Är det något mer jag bör tänka på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in