2011-07-07, 01:10
Medlem
hittanemoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Midsommarafton är numera en röd dag, fast det är en "afton".

Nej? Man får väl ob som en lördag, d.v.s efter 12?
Citera
2011-07-07, 12:57
Medlem
Ledsen för off topic men behöver hjälp med en sak.
Är 18 år och jobbar i SCANIA, ska jobba där i 5 veckor.
Varannan vecka har jag olika arbetstider: 07-15:30 och 15:30-00.00.
Betyder detta att jag jobbar 2-skift och tjänar lika mycket oavsett vilken tid jag arbetar?
Dvs att jag har samma timlön om jag jobbar dag eller kväll?
Hur räknar jag ut OB tillägg?
Vilka tider är det som gäller för OB?
Hos mig står det så här:
Övertidstillägg:Dagtid = 59.30 kr Skift = 76.28 kr

Har ingen aning om hur jag ska räkna ut detta.
Jättetacksam för svar
Senast redigerad av C-SFC 2011-07-07 kl. 12:59.
Citera
2011-07-07, 13:27
Medlem
idi_amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-SFC
Ledsen för off topic men behöver hjälp med en sak.
Är 18 år och jobbar i SCANIA, ska jobba där i 5 veckor.
Varannan vecka har jag olika arbetstider: 07-15:30 och 15:30-00.00.
Betyder detta att jag jobbar 2-skift och tjänar lika mycket oavsett vilken tid jag arbetar?
Dvs att jag har samma timlön om jag jobbar dag eller kväll?
Hur räknar jag ut OB tillägg?
Vilka tider är det som gäller för OB?
Hos mig står det så här:
Övertidstillägg:Dagtid = 59.30 kr Skift = 76.28 kr

Har ingen aning om hur jag ska räkna ut detta.
Jättetacksam för svar

Säker på att du har Handelsavtal då? Scania bör rimligtvis vara IF Metall.
Citera
2011-07-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hittanemoo
Nej? Man får väl ob som en lördag, d.v.s efter 12?

vad gälller egentligen?
Citera
2011-12-21, 08:20
Medlem
Stenarns avatar
Kan ingen slänga upp hela avtalet för nedladdning?
Citera
2012-01-25, 10:39
Medlem
Mittpunkts avatar
Om man blir anställd inom dagligvaruhandel och får ansvar för, låt oss säga - beställningar för kolonial och djupfryst. Ska man ha ett påslag på lönen då?

När jag tidigare hade ansvar för beställningar för kolonial och djupfryst under en tidigare anställning då hade jag något som heter "personligt tillägg" på 2.000 kr, slutade med en fast månadslön på 19.325:- exkl. OB när jag skrev mitt anställningsavtal, bruttolön runt 25.000-27.000 med OB.

Ska nämligen iväg på anställningsintervju inom kort och har sökt en tjänst där jag kommer att ansvara för beställningar för just kolonial och djupfryst. Tycker ni att jag ska ta upp personligt tillägg för det ansvar jag har och begära 1.500-2.000 kr extra på lönen?
Citera
2012-01-25, 16:15
Medlem
junazs avatar
Jag jobbar som avd.ansvarig inom detaljhandeln, vilket man väl får betrakta som motsvarande ansvarig för ett specifikt område i en livsmedelsbutik och jag har ett s k "personligt tillägg" på ganska exakt de siffror du skrev. Så ja, det tycker jag låter högst rimligt. Tillägget kommer ju med ansvaret som det innebär att inneha en viss position.
Citera
2012-02-26, 21:43
Medlem
Nu kanske jag är ute i fel tråd men hoppas på lite hjälp!

Jag är anställd på ett bemanningsföretag och har en tid nu jobbat kvällar på ett lager, där hade jag ca 40 kr ob tillägg. Nu har jag flyttat till ett annat lager o jobbar kvällar men nu har mitt ob sänkts till 22 kr.
Båda företagen har handels som fack där jag också är medlem om det spelar någon roll.
Citera
2012-02-27, 10:48
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyp33R
Jag är anställd på ett bemanningsföretag och har en tid nu jobbat kvällar på ett lager, där hade jag ca 40 kr ob tillägg. Nu har jag flyttat till ett annat lager o jobbar kvällar men nu har mitt ob sänkts till 22 kr. Båda företagen har handels som fack där jag också är medlem om det spelar någon roll.

Det spelar ingen roll om "företaget" har kollektivavtal eftersom du är anställd av bemmaningsföretaget.

Sen kan inte OB:n sänkas heller utan den räknas ut i % av din timlön.

Låt oss säga att du har 107.89:-/timlön när du arbetar efter klockan 20.00, Måndag-Fredag då har du din timlön på 107.89:- men sedan har du även 70% av din timlön (74:-) extra i timmen. Arbetar du Lördag och Söndag, då har först din vanliga timlön och sen läggs din timlön på igen, externt på lönespec.

Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2012-02-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det spelar ingen roll om "företaget" har kollektivavtal eftersom du är anställd av bemmaningsföretaget.

Låt oss säga att du har 107.89:-/timlön när du arbetar efter klockan 20.00, Måndag-Fredag då har du din timlön på 107.89:- men sedan har du även 70% av din timlön (74:-) extra i timmen. Arbetar du Lördag och Söndag, då har först din vanliga timlön och sen läggs din timlön på igen, externt på lönespec.

Min lön sänktes med 6 kr efter jag bytte företag men inte ska väl då ob tillägget sänkas med nästan hälften?
Citera
2012-02-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Jag kommer rätta dig för du har fel.

OB(obekväm arbetstid) och övertidsersättning är två skilda grejer, man ska inte kunna få bägge samtidigt för normalt sätt är det schemalagt arbetstid som ger OB och all annan tid utanför ordinarie arbetstid som ger övertidsersättning.

OB regleras av kollektivavtalet eller lokala fackklubben(högre än kollektivavtalet).

Att du fick 40kr på ett ställe betyder nog bara att dom har förhandlat fram det där, själv har jag 22kr mellan 16.30 - 22.30 och 28kr mellan 22.30 - 06.30(Metall facket).
Senast redigerad av KalleKofot 2012-02-27 kl. 17:06.
Citera
2012-02-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Att du fick 40kr på ett ställe betyder nog bara att dom har förhandlat fram det där, själv har jag 22kr mellan 16.30 - 22.30 och 28kr mellan 22.30 - 06.30(Metall facket).

Det är precis så jag har nu, så det har ingen roll om företaget jag är hos är anslutet till handels men själva bemanningen till metall. Fick Handels ob tillägg på förra stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in