Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-16, 01:28
Medlem
tglrs avatar
Hej!

Jag har haft problem med min hårddisk ett tag nu, om ni orkar läsa från början så kan ni göra det här: (Inget måste, såklart)

Jag lyckades fixa problemet som står i spoilern, på något sätt. Nu står det dock "Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett.
Kontrollera startsökvägen och disken."

Efter lite omstartningar och "fixmbr"-kommandot i Windows XP-reparering med bootskivan så lyckades jag komma in i Windows ändå. Nu vågar jag inte starta om datorn, eftersom jag får samma problem. Jag installerade nyss "MiniTool Partition Wizard" och såg att det stod "Active & Boot" på partitionen D:, vilket är fel. Mitt Windows XP är installerat på C:, där det endast står "System".

Om jag går in på diskhantering i Windows så står det följande:

C: - Felfri (Systemstart) (Här har jag installerat XP)
D: - Felfri (System) (Varför står det "System" här?)
L: - Felfri
M: - Felfri

På disk 0 så finns C: och M:
På disk 1 så finns D: och L:

Är allt som det "ska", eller är något fel? Jag antar att felet är att uppstarten pekar på fel partition vid uppstart, rätt? Och om det är så, hur fixar jag det?
Citera
2012-01-16, 06:10
Medlem
tglrs avatar
Det går inte att välja "active" på C: i Partition Magic, eftersom att den tydligen inte är "pekad på" via MBR. Vad fan? Hur får man rätt disk & partition att ha som primär disk/bootdisk?
Citera
2012-01-16, 14:24
Medlem
tglrs avatar
Bump.. Kan inte stänga av datorn förrän jag får bukt på problemet.
Citera
2012-01-17, 02:34
Medlem
tglrs avatar
Allvarligt? Inget som vet?
Citera
2012-01-17, 18:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Antagligen hårddisken som är sönder.
Citera
2012-01-18, 15:47
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Antagligen hårddisken som är sönder.
Om den är trasig, varför kan jag komma in på den efter ett par omstartar utan problem? Har inte stängt av datorn sen jag startade den här tråden, och jag har inga som helst andra problem förutom just att starta (om) datorn, så den kan väl knappast vara trasig, eller?

Det jag undrar är hur man får rätt hårddisk att vara i boot. I BIOS går det inte verkar det som. Min dator pekar på fel partition och disk.
Citera
2012-01-18, 16:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tglr
Om den är trasig, varför kan jag komma in på den efter ett par omstartar utan problem? Har inte stängt av datorn sen jag startade den här tråden, och jag har inga som helst andra problem förutom just att starta (om) datorn, så den kan väl knappast vara trasig, eller?

Det jag undrar är hur man får rätt hårddisk att vara i boot. I BIOS går det inte verkar det som. Min dator pekar på fel partition och disk.
Testa med endast en disk inkopplad?
Citera
2012-01-18, 21:12
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Testa med endast en disk inkopplad?
Installerade om Windows XP på den andra disken, nu är allt rädd. "Systemstart" på rätt disk osv. Tror du hade rätt från början, den andra disken är ganska så redigt knullad.

Tack för hjälpen!
Citera
2012-01-18, 21:18
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tglr
Installerade om Windows XP på den andra disken, nu är allt rädd. "Systemstart" på rätt disk osv. Tror du hade rätt från början, den andra disken är ganska så redigt knullad.

Tack för hjälpen!
Säkerhetskopiera om det går, sedan kan du knulla tillbaka med lite sandpapper och slänga den.
Citera
2012-01-19, 00:01
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Säkerhetskopiera om det går, sedan kan du knulla tillbaka med lite sandpapper och slänga den.
Jag har den fortfarande inkopplad, men jag har bara filmer och skit på den. Det verkar inte vara något problem. När jag hade Windows XP på den så började ljudet hacka och gå i slowmotion, samma sak med musen, så nu är XP på den andra HDDn och det är inga som helst problem.
Citera
2012-01-19, 21:53
Medlem
tglrs avatar
Eller inte. Djälva helvete. Jag tror att jag råkade installera Windows XP på samma disk igen
() så jag fick formatera ännu en gång, denna gång kopplade jag ur ena disken. Vet tyvärr inte vilken som är trasig, så chansade. Vågar inte starta om datorn ifall den inte går igång igen, haha, jag kanske sitter på fel disk igen.

Det konstiga är att jag tror jag har haft detta problem förut också, för kanske 1år sedan. Är hårddisken verkligen trasig i sådana fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in