2012-01-12, 12:07
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
118100 svarar : Man bör duscha minst varannan dag, men om man anstränger sig och svettas mycket bör man duscha oftare. Man bör heller inte duscha för mycket då det tär på huden eftersom den då aldrig får behålla sitt skyddande fett, något som dock kan och bör ersättas med hudsalva.

Det visar väl på att de som jobbar på 118100 är lika efterblivna som alla andra. Jag vet inte om det är kosmetikföretagen som har manipulerat oss till å tro att man måste duscha var och varannan dag. Hur ofta tror ni man duschade innan vi hade det system av vattenledningar och varmvattenberedare som finns idag?

Jag duschar en till tre gånger per vecka. Det beror mycket på hurpass skitig jag är, helt enkelt (svettig / flottig). Och jag duschar vanligtvis på morgonen eller kvällen - det vill säga inte när jag är på jobbet.

Folk har alltid undrat hur jag kan ha så fint hår och så fin hy. Det beror helt enkelt på att jag inte har förstört håret eller huden genom att tvätta sönder den med kemikalier, fettlösare och varmvatten. Robert Gustafsson fick samma fråga (ang sin fina hy) i Filip & Fredriks årskrönika i Kanal 5 här om dagen, och besvarade den på ungefär samma sätt - han duschar när han är svettig, inte varje dag bara för duschandets skull (eller pga nåt tvångssyndrom (vilket han förvisso lider av annars) i stil med "för att jag inte känner mig fräsch").

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du vet att svett är vattenlösligt va? Dvs, man behöver inte schampo för att bli ren när man svettats.

Själv duschar jag ungefär var tredje dag, så 2-3 gånger i veckan. Jag har inget ansträngande arbete och anpassar min träning så jag inte behöver duscha för ofta.

Schampo har jag inte använt på över tre år.

Men ditt hår däremot, det blir väl fett? Och fett är inte vattenlösligt?

De flesta tvättar ju ur sitt fett med schampo, för att sedan tillföra nytt fett i form av balsam.
Jag vet inte, men eftersom att jag duschar såpass sällan så kanske mitt hår behåller sitt fett
i viss mån, trots schamponering, för jag får aldrig torrt hår.
Senast redigerad av utforskaren 2012-01-12 kl. 12:10.
2012-01-12, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin..A
Tjena

Jag skulle gärna vilja veta hur många gånger ni duschar per vecka och vilken tid?
tex på morgonen eller på kvällen efter träningen

Tacksam för svar
/Roban

enligt en utav bögarna på Fag 5 ska man göra det var 3e dag för då mår håret bäst
2012-01-12, 12:15
Bannlyst
Jag snittar nog 6 ggr i veckan. Ibland förtjänar man att vara lite lortig
2012-01-12, 12:21
Medlem
Liottas avatar
Varje morgon, ibland även kvällar. Skönt sätt att vakna på, speciellt då jag ofta fryser lite på morgonen, då är det trevligt att värma upp sig lite. Tvättar även ansikte de flesta kvällar.
Ni som duschar ett par gånger i veckan, tvättar ni ansiktet eller rengör er på något annat sätt utöver duscharna?
2012-01-12, 12:24
Medlem
fnurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det visar väl på att de som jobbar på 118100 är lika efterblivna som alla andra. Jag vet inte om det är kosmetikföretagen som har manipulerat oss till å tro att man måste duscha var och varannan dag. Hur ofta tror ni man duschade innan vi hade det system av vattenledningar och varmvattenberedare som finns idag?

Det är vad jag tror. Jag använde massor med produkter förut, nu använder jag knappt några och är snyggare än nånsin, vilket verkar vara fallet för dig med.

Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag duschar en till tre gånger per vecka. Det beror mycket på hurpass skitig jag är, helt enkelt (svettig / flottig). Och jag duschar vanligtvis på morgonen eller kvällen - det vill säga inte när jag är på jobbet.

Folk har alltid undrat hur jag kan ha så fint hår och så fin hy. Det beror helt enkelt på att jag inte har förstört håret eller huden genom att tvätta sönder den med kemikalier, fettlösare och varmvatten. Robert Gustafsson fick samma fråga (ang sin fina hy) i Filip & Fredriks årskrönika i Kanal 5 här om dagen, och besvarade den på ungefär samma sätt - han duschar när han är svettig, inte varje dag bara för duschandets skull (eller pga nåt tvångssyndrom (vilket han förvisso lider av annars) i stil med "för att jag inte känner mig fräsch").

Men ditt hår däremot, det blir väl fett? Och fett är inte vattenlösligt?

De flesta tvättar ju ur sitt fett med schampo, för att sedan tillföra nytt fett i form av balsam.
Jag vet inte, men eftersom att jag duschar såpass sällan så kanske mitt hår behåller sitt fett
i viss mån, trots schamponering, för jag får aldrig torrt hår.

Denne kanske använder balsammetoden? Fett löser fett så om man tvättar håret med balsam och sköljer ORDENTLIGT åker eventuellt smuts bort med balsamet när man sköljer. Jag har inte heller använt schampoo på flera år, utom vid undantagsfall när nån frisör har haft en massa produkter i håret som kräver shampoo för att få bort. Mitt hår är snyggare än nånsin och det märks att det tar stryk av schampoo nu när jag har vant mig vid nåt bättre.

OnT: jag duschar när jag tycker att jag luktar illa eller när jag känner att det vore skönt, ibland kan det gå flera dagar. "Tvättar" håret gör jag ca 1 gång i veckan med balsam, mer behövs inte om man har vant sig av vid uttorkande schampoo. Jag använder inga andra produkter (endast tvål om det är nödvändigt) och duschar på kvällen eftersom ett naturligt fettlager återfinner sig under natten som slår alla dyra hudkrämer med hästlängder. Jag har nästintill perfekt hy och väldigt starkt och fint hår. Plus att jag sparar både tid och pengar
2012-01-12, 12:27
Medlem
Duschar ungefär varannan dag på kvällen innan jag går och lägger mig.
Har man blivit svettig under dan eller tränat blir det extra dusch
Så mellan 4-6 ggr i veckan, beroende på fysisk aktivitet!
Om det är inte sommar och 30 grader varmt :E då bor man ju i sjön eller i duschen 24/7!
2012-01-12, 12:31
Medlem
congentis avatar
Två gånger om dagen, sju dagar i veckan.
2012-01-12, 12:38
Avslutad
I princip varje dag. När man blir svettig är det en självklarhet. Min pappa, som i och för sig är sjukgymnast och inte hudterapeut, säger att det inte är bra för huden att duscha mer än en gång varannan dag. Jag borde minska mitt duschande på vintern eftersom jag har problem med torr hud fråga någon i din närhet om du luktar illa om du är osäker.

Edit: brukar oftast duscha på kvällar, men man känner sig fräschare om man duschar på morgonen! Med man menar jag mig själv.
Senast redigerad av Oakenscowl 2012-01-12 kl. 12:42.
2012-01-12, 12:51
Medlem
bugulus avatar
2-3 gånger om dagen.

När jag gymmar så blir det en gång när jag vaknar, en gång till efter gymmet och sedan en sista gång när man kommer hem från jobbet.
När jag inte gymmar så blir det innan och efter jobbet.
På helger blir det dusch innan utgång.
2012-01-12, 12:57
Medlem
Stormorfars avatar
Oftast varje dag, ibland orkar jag inte men då är det oftast dagen efter man känner sig ofräsh.

Då har jag rätt kort hår så det är ju lätt att torka sig iaf, förstår om folk med långt hår duschar lite mer sällan då det är ett helvete att torka håret osv. Går ju att tvätta ansiktet och armhålorna i handfatet om man är lite svettig.
2012-01-12, 13:06
Medlem
Acid-Brains avatar
Beror på aktivitet. Blir man svettig ofta, så skall man duscha ofta. You move ---> you stink!
2012-01-12, 13:19
Medlem
Antidepresss avatar
Duschar på kvällen. Det är mest praktiskt, jag förstår inte varför majoriteten duschar på morgonen. Mysigt att efter en hel arbetsdag lägga sig smutsig i en smutsig säng. Sängkläderna måste ni morgonduschare byta oftare än vi kvällsduschare, vore vidrigt annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in