Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
118100 svarar : Man bör duscha minst varannan dag, men om man anstränger sig och svettas mycket bör man duscha oftare. Man bör heller inte duscha för mycket då det tär på huden eftersom den då aldrig får behålla sitt skyddande fett, något som dock kan och bör ersättas med hudsalva. 

Det visar väl på att de som jobbar på 118100 är lika efterblivna som alla andra. Jag vet inte om det är kosmetikföretagen som har manipulerat oss till å tro att man måste duscha var och varannan dag. Hur ofta tror ni man duschade innan vi hade det system av vattenledningar och varmvattenberedare som finns idag?
Jag duschar en till tre gånger per vecka. Det beror mycket på hurpass skitig jag är, helt enkelt (svettig / flottig). Och jag duschar vanligtvis på morgonen eller kvällen - det vill säga inte när jag är på jobbet.
Folk har alltid undrat hur jag kan ha så fint hår och så fin hy. Det beror helt enkelt på att jag inte har förstört håret eller huden genom att tvätta sönder den med kemikalier, fettlösare och varmvatten. Robert Gustafsson fick samma fråga (ang sin fina hy) i Filip & Fredriks årskrönika i Kanal 5 här om dagen, och besvarade den på ungefär samma sätt - han duschar när han är svettig, inte varje dag bara för duschandets skull (eller pga nåt tvångssyndrom (vilket han förvisso lider av annars) i stil med "för att jag inte känner mig fräsch").
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du vet att svett är vattenlösligt va? Dvs, man behöver inte schampo för att bli ren när man svettats.
Själv duschar jag ungefär var tredje dag, så 2-3 gånger i veckan. Jag har inget ansträngande arbete och anpassar min träning så jag inte behöver duscha för ofta.
Schampo har jag inte använt på över tre år.
Själv duschar jag ungefär var tredje dag, så 2-3 gånger i veckan. Jag har inget ansträngande arbete och anpassar min träning så jag inte behöver duscha för ofta.
Schampo har jag inte använt på över tre år.
Men ditt hår däremot, det blir väl fett? Och fett är inte vattenlösligt?
De flesta tvättar ju ur sitt fett med schampo, för att sedan tillföra nytt fett i form av balsam.
Jag vet inte, men eftersom att jag duschar såpass sällan så kanske mitt hår behåller sitt fett
i viss mån, trots schamponering, för jag får aldrig torrt hår.
Senast redigerad av utforskaren 2012-01-12 kl. 12:10.
Senast redigerad av utforskaren 2012-01-12 kl. 12:10.