2012-01-05, 17:36
Medlem
hejsan!
jag är en man på 34, har alltid varit lite överviktig, men nu håller jag på att banta.
hur som helst så är det mycket stress i mitt liv.
Jag har det senaste året märkt att när jag lägger mig i soffan eller nåt (på rygg) så värker det i bröstet, det liksom trycker, och så får jag andas små andetag plus att jag blir lite yr.
kan det vara nåt hälsofarligt?
ibland kan trycket även komma om jag inte ligger ner... detta händer 5-10 gånger i veckan och har hållit på så i ett år kanske
Citera
2012-01-05, 17:38
Medlem
Fettopappas avatar
Gå till vårdcentralen.
Citera
2012-01-05, 17:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovAnkan
hejsan!
jag är en man på 34, har alltid varit lite överviktig, men nu håller jag på att banta.
hur som helst så är det mycket stress i mitt liv.
Jag har det senaste året märkt att när jag lägger mig i soffan eller nåt (på rygg) så värker det i bröstet, det liksom trycker, och så får jag andas små andetag plus att jag blir lite yr.
kan det vara nåt hälsofarligt?
ibland kan trycket även komma om jag inte ligger ner... detta händer 5-10 gånger i veckan och har hållit på så i ett år kanske
Jag tror att det är stressrelaterat. Däremot kan det vara klokt att, vid ex. bantning, underkasta sig en allmän hälsokontroll så att man har värden att utgå ifrån.
Citera
2012-01-05, 17:43
Medlem
jo, jag funderar på det, men har nästan aldrig varit där eller hos doktorn, men jag ska åka dit med lite andra saker och det kanske känns dumt att komma med en massa besvär på en gång.
ni som undrar så ska jag dit med:
ryggbesvär, misstänkt nagelsvamp, och eventuellt revorm (ringorm)
föresten som bäbis hade jag blåsljud i hjärtat, men har aldrig märkt av det så nåt sånt krabb kan det ju inte vara
Citera
2012-01-05, 17:46
Medlem
Draichs avatar
Hur är det med hjärtsjukdom/högt blodtryck/metabolt syndrom etc i famijlen?

Kan nog vara bra att kolla upp det för säkerhets skull, det gör du lätt på vårdcentral.

Men oroa dig inte, kan mycket väl vara stressrelaterat, du är lite väl ung för att vara hjärtsjuk, skulle inte vara oroad om du inte är väldigt överviktig och har en väldigt stor hereditär belastning.
Citera
2012-01-05, 17:50
Medlem
nej, jag är inte rund liksom, utan ser mest ut som de flesta, hmmm hjärtinfakter jag vet om i familjen är farmor vid 40 års ålder och farsan vid 59 års ålder...
Citera
2012-01-05, 17:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovAnkan
nej, jag är inte rund liksom, utan ser mest ut som de flesta, hmmm hjärtinfakter jag vet om i familjen är farmor vid 40 års ålder och farsan vid 59 års ålder...
Tänk inte hjärtinfarkt det första du gör. Beskriv dina problem kort och be om ett blodtryck, så har du något att gå på. Kanske har du lite för högt blodtryck, vem vet. Tills dess, ligg i soffan med en extra kudde under nack-/skulderpartiet och känns det tungt svingar du ned spirorna till markplan*...
(*i varje ben finns ca 1,5 liter blod som när de hälls uppåt höjer trycket)
Citera
2012-01-05, 18:02
Medlem
Draichs avatar
Oj, 40? Finns knappast anledning att misstänka hjärtinfarkt i ditt fall men kan ändå va bra att ta upp på VC så att det kommer in i din journal.
Citera
2012-01-05, 18:05
Medlem
jag är inte orolig eller så, men kan ju vara bra att veta om det skulle kunna vara allvarligt, ja, jag får åka till vårdcentralen....... när jag har tid tack alla för tipsen
Citera
2012-01-05, 18:07
Medlem
Napis avatar
jag skulle nog också gissa på stressrelaterat. Men det är ju också en viktig grej att ta tag i för att slippa ytterligare framtida problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in