2012-01-03, 16:25
Medlem
Jag ska strax börja plugga och har bestämt mig för att sälja alla mina aktier och fonder för att slippa ta lån i början. Nu måste jag dock veta hur dessa räknas som inkomst så att jag inte blir återbetalningsskyldig av tex bostadsbidrag och så jag vet ungefär hur stor inkomst jag kommer ha under året och kan redovisa detta.

Akiter:
(En aktie är minus, resten plus)

Inköp: ca 55,000kr
Värde idag: ca 100,000kr

Fonder:
Alla är minus.

Inköp: ca 20,000kr
Värde idag: ca 17,000kr

Vad jag undrar nu är hur stor redovisad inkomst jag kommer ha om jag säljer alla dessa? Blir hela aktievinsten (ca 50,000kr) inkomst för mig eller hur funkar allt detta egentligen?

Och när man får deklarationen, är detta automatiskt redovisat och ordnat eller måste man själv göra något för att det inte ska bli fel?
Citera
2012-01-04, 01:08
Medlem
ingen som vet?
Citera
2012-01-04, 01:26
Medlem
k4d9s avatar
Nej jag vet inte men varför ska du sälja alla i början? du kan ju börja med att sälja av dom som det går dåligt för och låta de bra aktierna växa/få utdelning.
Citera
2012-01-04, 04:06
Medlem
annanmedlems avatar
Fonderna hamnar väl rätt i deklarationen, för aktierna står säljkurserna men du får själv fylla i vad du har haft för omkostnader / köpt för.

Du betalar ju 30% skatt på vinsten.

Resten får du nog ta med CSN och Försäkringskassan. Jag vet inte om 100% av vinsten skall stå med eller de 70% du får behålla eller hur det fungerar.

Hade du haft Kapitalförsäkring hade du väl sluppit det här problemet antar jag (Du hade ju fortfarande haft pengarna dock.)
Citera
2012-01-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fonderna hamnar väl rätt i deklarationen, för aktierna står säljkurserna men du får själv fylla i vad du har haft för omkostnader / köpt för.

Du betalar ju 30% skatt på vinsten.

Resten får du nog ta med CSN och Försäkringskassan. Jag vet inte om 100% av vinsten skall stå med eller de 70% du får behålla eller hur det fungerar.

Hade du haft Kapitalförsäkring hade du väl sluppit det här problemet antar jag (Du hade ju fortfarande haft pengarna dock.)
Jag har sålt 3 aktier nu och gjorde som så att jag sålde den jag var minus på med 8000kr och sålde 2 andra aktier som jag tillsammans var plus på med ca 7500kr. Sålde även alla mina fonder som var minus.

På detta sätt kommer jag ju inte ha någon inkomst av aktier? Kvittas förlusten mot vinsten automatiskt eller hur funkar det?
Citera
2012-01-05, 03:30
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtox
Jag har sålt 3 aktier nu och gjorde som så att jag sålde den jag var minus på med 8000kr och sålde 2 andra aktier som jag tillsammans var plus på med ca 7500kr. Sålde även alla mina fonder som var minus.

På detta sätt kommer jag ju inte ha någon inkomst av aktier? Kvittas förlusten mot vinsten automatiskt eller hur funkar det?
Jag har ju mest handlat i kapitalförsäkring så jag har ingen vidare koll på deklarationer.

Det jag minns av e-deklarationen är väl att jag tror fonder var helt klart medan det var ifyllt hur många och till vilket pris aktier hade sålts men man själv fick fylla i sitt gav (genomsnittligt anskaffningsvärde) på dem. Jag minns inte om säljvärdet var inkl. eller exkl. courtage för försäljningen.

Resten sköter ju e-deklarationen själv.

Och nej du kommer inte ha någon inkomst från aktierna, är kanske onödigt att sälja mer än nödvändigt sålänge börsen verkar vilja trenda uppåt. DJIA MA 50 gick nyss över MA 200 med. S&P är över sin MA 200, Nasdaq och OMXS30 ligger under.

Med kapitalförsäkring hade det väl inte hamnat i deklarationen alls.
Senast redigerad av annanmedlem 2012-01-05 kl. 03:49.
Citera
2012-01-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag har ju mest handlat i kapitalförsäkring så jag har ingen vidare koll på deklarationer.

Det jag minns av e-deklarationen är väl att jag tror fonder var helt klart medan det var ifyllt hur många och till vilket pris aktier hade sålts men man själv fick fylla i sitt gav (genomsnittligt anskaffningsvärde) på dem. Jag minns inte om säljvärdet var inkl. eller exkl. courtage för försäljningen.

Resten sköter ju e-deklarationen själv.

Och nej du kommer inte ha någon inkomst från aktierna, är kanske onödigt att sälja mer än nödvändigt sålänge börsen verkar vilja trenda uppåt. DJIA MA 50 gick nyss över MA 200 med. S&P är över sin MA 200, Nasdaq och OMXS30 ligger under.

Med kapitalförsäkring hade det väl inte hamnat i deklarationen alls.
Mjo det verkar smidigt med kapitalförsäkring. Tyvärr visste jag inte att något sådant fanns när jag köpte mina aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in