2011-12-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Kan också tipsa om ett gammalt hus i mölndal. En liten 2 vånings villa precis efter Mölndals museum, mittemot fritidsgården som ligger där. Alltså på väg uppåt mot Kikås. Övervåningen verkar delvis ha rasat in, men nåt kul kanske där finns.

/Mvh
Har själv bott ni Mölndal, men har aldrig hört om nåt sånt hus. Kan du lägga upp nån bild?
Citera
2011-12-27, 17:45
Medlem
MikeLitoriss avatar
Smultronstället Tangedalen

När det pratas om övergivna hus i Mölndal...
Uppe på berget finns ju en hel övergiven semesterby.
Citera
2011-12-31, 18:38
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Kan också tipsa om ett gammalt hus i mölndal. En liten 2 vånings villa precis efter Mölndals museum, mittemot fritidsgården som ligger där. Alltså på väg uppåt mot Kikås. Övervåningen verkar delvis ha rasat in, men nåt kul kanske där finns.
/Mvh

Tog en nyårspromenad i fina vädret. Här är huset du menar, verkar intakt och förslutet.
Bild 1, Bild 2 och Bild 3
Citera
2012-01-01, 15:22
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Tog en nyårspromenad i fina vädret. Här är huset du menar, verkar intakt och förslutet.
Bild 1, Bild 2 och Bild 3

Nej, detta är inte huset jag menar, huset jag menar ligger dock mittemot detta hus på andra sidan vägen en ca 200 meter bort från dina foton. Berätta gärna mer om den övergivna semesterbyn, har aldrig hört talas om något sådant.

/Mvh
Citera
2012-01-02, 18:44
Medlem
MikeLitoriss avatar
Serviceingång spårvagnstunnel Januarigatan - Galileis gata

Refererar till ett gammalt inlägg av dr_myller från 1 nov 2008, samt följande svar av Realisera.:

Jag tror mig ha hittat var serviceingången en gång var någonstans = på gården, Decembergatan 17 i kanten av huset decembergatan 1-17, se denna karta.

Alla husen på gatan och lägenhetsuppgångarna har samma utförande, utom just kanten på detta hus som särskiljer sig tydligt. Passade på att ta ett foto, kunde inte med att ta hela vägen in då man tydligen gjort två lägenheter av den stigort, som en gång var vad jag kunde se, två fyra-fem meter höga dörrar. Det var nog tänkt att bli en stor ingång/nedgång till en servicetunnel som aldrig blev av.

Här är bilden: Bild 1
Citera
2012-01-02, 19:44
Medlem
MikeLitoriss avatar
Ödehus i Bergsjön

Adressen är Orion 1, Gerås. Granne med OK-tappen längst ner på siriusgatan.

Enligt gatuvy på Google och Hitta.se, så har det bott någon barnfamilj där?
Ratsit säger att det inte bor någon på Orion 1, men väl Orion 4... m fl.

Google streetview
Hitta.se gatuvy

Här är två bilder jag tagit på huset. Någon verkar ha flyttat in i källaren på baksidan.
Bild 1 och Bild 2
Citera
2012-01-02, 20:49
Medlem
Jag tycker inte man kan kalla ett hus ödehus bara därför att det tillfälligt inte bor någon i det. Ditt hus ligger mitt i ett villaområde och förefaller inte vara särskilt förfallet. Nästa gång du är i området kan du väl plåta huset Göran Johanssons dotter Anna bor i, det är ju ändå vi som har betalat det.

Citat:
Ödehus i Bergsjön

Adressen är Orion 1, Gerås. Granne med OK-tappen längst ner på siriusgatan.

Enligt gatuvy på Google och Hitta.se, så har det bott någon barnfamilj där?
Ratsit säger att det inte bor någon på Orion 1, men väl Orion 4... m fl.

Google streetview
Hitta.se gatuvy

Här är två bilder jag tagit på huset. Någon verkar ha flyttat in i källaren på baksidan.
Bild 1 och Bild 2
Citera
2012-01-03, 01:45
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Serviceingång spårvagnstunnel Januarigatan - Galileis gata

Refererar till ett gammalt inlägg av dr_myller från 1 nov 2008, samt följande svar av Realisera.:

Jag tror mig ha hittat var serviceingången en gång var någonstans = på gården, Decembergatan 17 i kanten av huset decembergatan 1-17, se denna karta.

Alla husen på gatan och lägenhetsuppgångarna har samma utförande, utom just kanten på detta hus som särskiljer sig tydligt. Passade på att ta ett foto, kunde inte med att ta hela vägen in då man tydligen gjort två lägenheter av den stigort, som en gång var vad jag kunde se, två fyra-fem meter höga dörrar. Det var nog tänkt att bli en stor ingång/nedgång till en servicetunnel som aldrig blev av.

Här är bilden: Bild 1
Jag har för mig att Januarigatan 36 ser likadant ut. Men jag kan ha fel.
Citera
2012-01-03, 18:01
Medlem
Jo, såg när jag körde på länsväg 155 för någon dag sedan, att man verkar hålla på med enorma grävarbeten inne på cisternområdet. Såvitt jag kunde se hade man grävt fram flera cisterner, och något jag inte visste var hur mycket utrymme som doldes nedtill på en sådan. Vet någon vad man håller på med här?

Kan nämna att jag körde lv 155 --> upp på Älvsborgsbron, om det hjälper något med orienteringen. Precis i kröken mellan riktningarna österut/söderut ser man detta. Platsen är i stort sett samma som jag nämner i det här inlägget.

https://www.flashback.org/p31422874#p31422874

Citat:
Jag tror mig ha hittat var serviceingången en gång var någonstans = på gården, Decembergatan 17
Detta är helt klart intressant, men du får gärna utveckla det lite!
Jag ser att Utmarksskolan ligger strax norr om huset du pekar ut. Avstånd ~100 meter. Kanske man kan tänka sig någon form av försvarsarbete, ett mindre utrymme som gjordes i ordning, inför den ev. utbyggnaden hela vägen till Utmarksskolan. Eller vad mer exakt tror du ska finnas på den här platsen - har du förresten fler belägg än hustillbyggnaden för att en ingång faktiskt finns? Kanske vore det intressant att traska i tunneln när spårvagnarna har slutat gå för natten, man ser saker bättre då än om man åker förbi med vagnen..
Citera
2012-01-03, 20:58
Medlem
CiaoArNs avatar
I sommras var jag och några goda vänner på väg upp till skansen för att avnjuta några kalla i den nu efterlängtade värmen.

På väg dit, så märkte jag dock att det var öppen in, vid foten av Skansberget, så jag passade ju givetvis på att titta in... Jag stötte då på några arbetare, som jag frågade om det var okej om vi tog oss en titt och fotade. Dem svarade alla tre otrevligt nej, och sa till oss att förpassa oss därifrån illa kvickt. Jag fick alltså inte fota...

Istället gick vi ut utanför, och jag tog några halvkassa mobilbilder endå, självklart!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1238242_page0.html

JD
Senast redigerad av CiaoArN 2012-01-03 kl. 20:59. Anledning: Glömde länken!
Citera
2012-01-03, 21:47
Medlem
MikeLitoriss avatar
När du endå nämner området... ett annat bil-mot, strax nordväst nästa mot, du pekar ut. Väldigt nära Biskopsgården finns ett inslag. Se denna bild

Möjligt att den var uppe i tråden tidigare, men jag fann den när jag var ute och letade efter "Var S_tark, Visa M_od" för ett tag sedan. Den är ju vattenfylld och tunneln vetter söderut mot cisternområdet. Inget du känner till? Med en liten uppblåsbar gummibåt, skulle man ju nästan kollat in tunneln.

Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jo, såg när jag körde på länsväg 155 för någon dag sedan, att man verkar hålla på med enorma grävarbeten inne på cisternområdet. Såvitt jag kunde se hade man grävt fram flera cisterner, och något jag inte visste var hur mycket utrymme som doldes nedtill på en sådan. Vet någon vad man håller på med här?

Kan nämna att jag körde lv 155 --> upp på Älvsborgsbron, om det hjälper något med orienteringen. Precis i kröken mellan riktningarna österut/söderut ser man detta. Platsen är i stort sett samma som jag nämner i det här inlägget.

https://www.flashback.org/p31422874#p31422874

Detta är helt klart intressant, men du får gärna utveckla det lite!
Jag ser att Utmarksskolan ligger strax norr om huset du pekar ut. Avstånd ~100 meter. Kanske man kan tänka sig någon form av försvarsarbete, ett mindre utrymme som gjordes i ordning, inför den ev. utbyggnaden hela vägen till Utmarksskolan. Eller vad mer exakt tror du ska finnas på den här platsen - har du förresten fler belägg än hustillbyggnaden för att en ingång faktiskt finns? Kanske vore det intressant att traska i tunneln när spårvagnarna har slutat gå för natten, man ser saker bättre då än om man åker förbi med vagnen..
Citera
2012-01-03, 21:52
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
När du endå nämner området... ett annat bil-mot, strax nordväst nästa mot, du pekar ut. Väldigt nära Biskopsgården finns ett inslag. Se denna bild

Möjligt att den var uppe i tråden tidigare, men jag fann den när jag var ute och letade efter "Var S_tark, Visa M_od" för ett tag sedan. Den är ju vattenfylld och tunneln vetter söderut mot cisternområdet. Inget du känner till? Med en liten uppblåsbar gummibåt, skulle man ju nästan kollat in tunneln.

Något måste verkligen blivit fel med länken till bilden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in