2011-02-05, 20:00
Medlem
cokekanobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrs
Ballt! Måste kollas upp snarast! Men inte utifrån? Har det gått förut?:O
Går att se in från utsidan genom en liten liten ventil i alla fall. Den sitter på baksidan av gympasalen
Citera
2011-02-10, 07:35
Medlem
Absolut fanns det nått där! Kom in igenom dörren och bakom venttrumman till vänster fanns en liten dörr som ledde in till ett bergutrymme! Dock ahde jag inte med mig nå ficklampa mer än mobilen så kröp aldrig in för att sr omfattningen! Men dörren in är låst iaf:/ men med lite kontakter så kom man in!
Citera
2011-02-10, 17:43
Medlem
cokekanobis avatar
Någon som vet vad det här är? Ligger väldigt nära badhuset. Hålet är vattenfyllt (av ån?).
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Holet.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/filten.jpg
Citera
2011-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokekanobi
Någon som vet vad det här är? Ligger väldigt nära badhuset. Hålet är vattenfyllt (av ån?).
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Holet.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/filten.jpg

Kan tillägga att detta är taget i en liten betong fyrkant. Den står ca3-4meter ifrån ån och har tidigare varit försedd med en gallergrind som är borta.

Utrymmet är ca 2x11,5m stort och kanske 1,5m i höjd.
Fanns ett elskåp med kablar i som leder ned i vattnet (varför?) i övrigt är det tomt.

Har lite olika teorier såsom vanlig källare fast den ligger såpass skumt till, precis nedanför en väg utan hus bredvid.

Alla teorier är välkomna då vi gärna vill veta vad detta är.
Citera
2011-08-27, 05:12
Medlem
ORUNITIAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TioKrona
Kan tillägga att detta är taget i en liten betong fyrkant. Den står ca3-4meter ifrån ån och har tidigare varit försedd med en gallergrind som är borta.

Utrymmet är ca 2x11,5m stort och kanske 1,5m i höjd.
Fanns ett elskåp med kablar i som leder ned i vattnet (varför?) i övrigt är det tomt.

Har lite olika teorier såsom vanlig källare fast den ligger såpass skumt till, precis nedanför en väg utan hus bredvid.

Alla teorier är välkomna då vi gärna vill veta vad detta är.
Ah, jag vet exakt vart det är och jag måste erkänna att jag har varit där och snokat på fullaste dan, det fick mig att se ut som en väldigt misstänksam person då jag var ensam och kom ut därifrån medans en massa barnfamiljer kom gåendes
Tyvärr så har jag inga teorier om vad det kan tänkas vara.
Citera
2011-12-16, 15:22
Medlem
Vid Herräng vid restaurangen och runt om längs vattenlinjen finns det en del gamla bunkrar från kriget men de är förmodligen plomberade. Enligt gamla kartor i alla fall. Hittade bara en på googleearth. Ser mycket välbehållen ut men som sagt förmodligen plomberad. Kommer nån dit kan ni berätta om man kommer in eller inte.
Citera
2011-12-24, 00:57
Medlem
MattssonJs avatar
I Herräng finns tunnlar som är uppemot 1km nere i berget, dock är dom vattenfyllda efter att gruvdriften hade lagt ner sin verksamhet där.
Annars finns hemliga anläggningar ute vid Singö (Ön norr om Grisslehamn)
Hur jag vet det, min far var med och byggde flera av dessa rum som står på stora stålfjädrar för att klara kärnvapen. Ska också finnas sjukhussalar i dessa och även hangar för ubåtar.
Längre söder ut så på "Skatudden" finns mängder av bunkrar och skyddsrum som emellanåt är upplåsta (En vän är ägare av denna mark och således äger alla skyddsrum) och det händer att dessa lämnas upplåsta.
Finns även en klättervägg på ett stort skyddrum som han har byggt
Sen i Grisslehamn fanns det en radarmast för millitären som tyvärr monterades ned för några år sedan, men där finns det stora rum i bergen med dieselkraftverk och andra roliga saker för driften av denna radar som användes för att hålla koll på all flygtrafik över östersjön, den såg nästan hela vägen till Ryssland om jag minns rätt
Citera
2011-12-24, 00:58
Medlem
MattssonJs avatar
*ska dit i helgen, kanske kan fixa ett par bilder på några av skyddrummen
Citera
2013-04-27, 04:53
Medlem
kobents avatar
Hur ser det ut i Grisslehamnstrakten och Singö just nu? Finns det fortfarande objekt som går att besöka utan båt? Finns det något ställe i trakten som är lättåtkomligt så får ni gärna PMa mig, är extremt intresserad av militära objekt i området men även annat är av intresse.
Citera
2013-05-23, 15:09
Medlem
Drygt-Kaffes avatar
Bumpar tråden med en fråga!
Om man går på asfaltsvägen nere i parken så kan man där det förut var buskar se en igenmurad ingång?
Någon som vet vad det är bakom det?
Citera
2014-04-09, 16:06
Medlem
Nån som har nån koll på huset bakom Stridsbergs stuga i rimbo?
Precis till vänster en liten bit upp på vägen in mot ridhuset.
Citera
2014-07-15, 13:38
Medlem
chipsmeddipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drygt-Kaffe
Bumpar tråden med en fråga!
Om man går på asfaltsvägen nere i parken så kan man där det förut var buskar se en igenmurad ingång?
Någon som vet vad det är bakom det?

Har varit en jordkällare eller något liknande.
Är bara ett rum3x3M. Inget att se. Murades nog igen för ca tio år sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in