2011-12-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Nicolai

Med tanke på priset för proteinbars så lär det inte överätas. Sen är det ju inte mycket protein i en proteinbar så även om man äter två stycken bars så blir det inte speciellt märkbart. Därför behöver man inte vara orolig för att få i sig mycket protein om man bara gör ändringen bars istället för godis.

Den största skillnaden är ju att kilopriset för bars skiljer sig en aning.

Nu var tråden kanske redan död. Ber om ursäkt i så fall.

Vet inte hur det förhåller sig hemma i Svedala, men här har vi 100g/380kcal bars med 45g protein vilket fungerar utmärkt som substitut för godis. Förvisso kostar dom runt 35kr styck men hade man tänkt köpa godis istället så är ju dessa bars överlägset bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Abnormalnormality
Tänker inte läsa igenom resten av dina svar eftersom du uppenbarligen inte vet någonting om deff eller proteinupptag, men ändå snäser av andras råd.
Jag tänker däremot berätta för dig att nej, du ska inte äta proteinbars istället för godis. Ska du deffa så äter du ingenting när du inte ska äta. Du äter ett satt antal mål mat om dagen med nyttig mat som är utformat för din träning och dina behov, sedan äter du inte mer.
Drick vatten om det är så farligt, fetknopp.

Vill du ha ordentliga tips kan du ju alltid ändra på attityden.

Det osar felaktig information på långa vägar här. Det finns för det första inga fördelar med "ett satt antal mål" per dag förutom kanske på något psykologiskt plan. För det andra så kan han äta hur många proteinbars han vill förutsatt att han fortfarande ligger på ett kaloriunderskott och fyller sin dagliga makronutrientkvot.

I det långa loppet är det dieten du håller 90% av tiden som kommer att generera resultat. Det är bättre att unna sig något man tycker om än att överäta brutalt vid ett senare tillfälle vilket oundvikligen kommer att ske om man förbjuder sig själv för mycket/ligger på för stort underskott.
Citera
2011-12-16, 03:55
Bannlyst
Bars är genialiskt.
Troll som zelograth något i början av tråden är ju bara en känd posthunter som inte vet ett skit om vad han pratar om.

Om något annat troll skulle börja trolla och säga att bars är dåligt så får ni gärna trolla fram innehållsförteckning på detta "dåliga".
Citera
2011-12-16, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CooltRomersktNamn
Stora mängder protein kan var påfrestande för levern. Kombinerat med alkohol kan det bli riktiga problem. Protein är också energi, äter du för mycket så omvandlas det till och lagras som fett.

Som andra sagt, i motta är det inga problem.

Ett typexempel på när någon har klickat på "heta ämnen" och tänkt att här kan jag allt få upp min postcount.
Citera
2011-12-16, 04:20
Medlem
Abnormalnormalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Om något annat troll skulle börja trolla och säga att bars är dåligt så får ni gärna trolla fram innehållsförteckning på detta "dåliga".

Innehållsförteckning? Vad som är dåligt är inte innehållet - vad som är dåligt är att svulla i sig kompakt energi som godis om man ska deffa. Det förstår vem som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Det osar felaktig information på långa vägar här. Det finns för det första inga fördelar med "ett satt antal mål" per dag förutom kanske på något psykologiskt plan. För det andra så kan han äta hur många proteinbars han vill förutsatt att han fortfarande ligger på ett kaloriunderskott och fyller sin dagliga makronutrientkvot.

I det långa loppet är det dieten du håller 90% av tiden som kommer att generera resultat. Det är bättre att unna sig något man tycker om än att överäta brutalt vid ett senare tillfälle vilket oundvikligen kommer att ske om man förbjuder sig själv för mycket/ligger på för stort underskott.

Det är ju precis detta jag förklarade kortfattat. Det finns förresten även fysiologiska fördelar med bestämt antal mål mat per dag...
Som sagt, det var just det jag förklarade. Att käka en massa kompakt energi i onödan under DEFF är idioti.
Jaså? Det där har inte hänt mig. En gång fick jag ett otroligt sötsug under deff, men det gick över. En polare lever på ett paket keso med lite nötter i om dagen och är ändå mätt. Det är viljan det handlar om.
Citera
2011-12-16, 05:18
Medlem
Har du problem med njurarna ? Annars kör på.

Dock finns det ett maximum hur mycket din kropp kan ta upp på en dag. Detta är väldigt inviduellt.
Citera
2011-12-16, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abnormalnormality
Det är ju precis detta jag förklarade kortfattat. Det finns förresten även fysiologiska fördelar med bestämt antal mål mat per dag...
Som sagt, det var just det jag förklarade. Att käka en massa kompakt energi i onödan under DEFF är idioti.
Jaså? Det där har inte hänt mig. En gång fick jag ett otroligt sötsug under deff, men det gick över. En polare lever på ett paket keso med lite nötter i om dagen och är ändå mätt. Det är viljan det handlar om.

Du får gärna definiera "kompakt energi i onödan". Är det ett substitut för godis är det givetvis inte onödigt då det tjänar sitt syfte. Du kan även i samma veva passa på att presentera lite bevis för vilka fysiologiska fördelar man får av att äta ett satt antal måltider per dag - låt mig gissa, du är en av dom som faktiskt tror att metabolismen ökar och man "bränner mer fett" över dagen med flera utspridda måltider?

Det kanske inte har hänt dig, men det är ej heller relevant. Intressant polare du har, bevakar du honom tjugofyra timmar om dygnet? Dina empiriska erfarenheter skiter nog dom flesta här fullständigt i. Jag har en bekant som lever på en tablettask Zoo per dag men en sådan diet är inte riktigt applicerbar på den stora massan, hänger du med?
Citera
2011-12-16, 10:21
Medlem
Citat:
Vet inte hur det förhåller sig hemma i Svedala, men här har vi 100g/380kcal bars med 45g protein vilket fungerar utmärkt som substitut för godis. Förvisso kostar dom runt 35kr styck men hade man tänkt köpa godis istället så är ju dessa bars överlägset bättre.

Det där är ju inget realistiskt exempel. Vem skulle lägga 35kr om dagen på bars eller 70kr? Jag tyckte jag förklarade såpass bra att även någon utanför Svedala skulle förstå. Men alla stenar lyser inte.
För att vara extra tydlig så blir det 12775kr om året bara för ynka 40g protein om dan. Han tränar och vill ha godis varje dag så och sen hur en liten torr bar ska kompensera för godiset är en annan nöt att knäcka.
Senast redigerad av MRZnr1 2011-12-16 kl. 10:24.
Citera
2011-12-16, 16:00
Medlem
Citat:
Det där är ju inget realistiskt exempel. Vem skulle lägga 35kr om dagen på bars eller 70kr? Jag tyckte jag förklarade såpass bra att även någon utanför Svedala skulle förstå. Men alla stenar lyser inte.
För att vara extra tydlig så blir det 12775kr om året bara för ynka 40g protein om dan. Han tränar och vill ha godis varje dag så och sen hur en liten torr bar ska kompensera för godiset är en annan nöt att knäcka.

Nu var det inte tal om varje dag så vitt jag vet, har man något slags behov av att trycka i sig godis varje dag under deff(eller öht) bör man kanske revidera sitt ätarbeteende och eventuellt sina mål.

Det är bra att du kan din matematik, men du framstår bara som en hycklare när du sågar mitt exempel och sedan förutsätter att personen i fråga ska äta en proteinbar varje dag i ett år. Huruvida den är torr eller ens god tänker jag inte kommentera för det beror antagligen helt på märke/smak o.s.v. Det intressanta var om barsen kunde fungera som substitut för godis och käkar man två per helg så anser jag det som rimligt.

45g protein i en 100g bar är för övrigt ganska mättande, och en nöt att knäcka blir snarare hur du kunde bidra med ett sådant uselt exempel.
Citera
2011-12-16, 21:07
Medlem
Jag knaprar ibland 25g protein bars när suget efter godis kommer smygande, vid andra tillfällen köper jag helt enkelt en godispåse. Jag går ner ungefär 1kg/vecka i den här perioden, och har hållit den takten i cirka 10 veckor. De bars jag käkar är långt ifrån godis-smakande men de är absolut inte "torra".

Nu är det fullt möjligt att det finns EFFEKTIVARE sätt att gå ner i fett-vikt på, och jag märker ofta när jag läser på om det här ämnet att det blir en antingen-eller nivå på argumenten. "Gör du inte såhär så är du en idiot, eftersom det är det absolut bästa sättet att nå ditt mål på".

Faktum är att man kan både bygga muskler och bränna fett på sätt som inte är helt optimala och min mening är glasklar: Så länge du går åt rätt håll så gör du riktigt.

Runt BodyPump finns t ex en massiv aggression bland "byggare" som menar att det är skit ur träningssynpunkt. Ofta är det dock frågan om BodyPump eller ingen styrketräning överhuvudtaget och då är det ju återigen solklart att det är en alldeles fantastisk träningsform.

Blir det en bar istället för en godispåse är ekvationen skitenkel eftersom godispåsen sannolikt kommer gå på ungefär samma pris men har ett betydligt mera problematiskt innehåll.

Vill du nå ditt mål på kortast möjliga tid kanske resonemanget måste ändras, men det förutsätter ju också att du klarar att ersätta godispåsen med ett glas vatten och ren vilja. Kanske inte alltid helt realistiskt.
Citera
2011-12-17, 11:17
Medlem
Citat:
Nu var det inte tal om varje dag så vitt jag vet, har man något slags behov av att trycka i sig godis varje dag under deff(eller öht) bör man kanske revidera sitt ätarbeteende och eventuellt sina mål.

Det är bra att du kan din matematik, men du framstår bara som en hycklare när du sågar mitt exempel och sedan förutsätter att personen i fråga ska äta en proteinbar varje dag i ett år. Huruvida den är torr eller ens god tänker jag inte kommentera för det beror antagligen helt på märke/smak o.s.v. Det intressanta var om barsen kunde fungera som substitut för godis och käkar man två per helg så anser jag det som rimligt.

45g protein i en 100g bar är för övrigt ganska mättande, och en nöt att knäcka blir snarare hur du kunde bidra med ett sådant uselt exempel.

Nu skrev TS att han äter godis 6 dagar i veckan. Om han tänkt byta ut en gång eller två så hade det varit meningslöst att fråga. Men skit samma. Han har fått bra svar och bör klara sig.
Citera
2011-12-17, 11:41
Medlem
Geasss avatar
Citat:

Förstår inte vad du ska gå så hårt på hans exempel? Du bör ändå veta vilka alternativ det finns.

http://www.gymvaruhuset.com/probite-fx-55g-3217.html

43% Protein.
55grams bars, 9kr st vid storköp.
9 x 6 = 54kr per vecka, eller det dubbla om man nu ska utgå från 100g exemplet. Detta kan knappast ses som en större utgift för "godis".

Problem solved.
Citera
2011-12-17, 17:51
Medlem
Teddows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Per Sjögren är forskare vid enheten för klinisk nutrition och metabolism, institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.

- Det finns mig veterligt inte många långtidsstudier på högt proteinintag. Möjligen kan det bli mer aktuellt när LCHF-kosten blivit alltmer populär. Men det har länge funnits en oro kring ett överintag av protein, bland annat vilka effekter detta kan ha på njurarna då dessa får jobba extra hårt vid högt proteinintag.

http://www.gp.se/konsument/1.522447-inte-for-mycket-protein

Svarar nog på din fråga.
Mig veterligen så är ett högt proteinintag skadligt för dom som redan har en nedsatt njurfunktion, det finns inget som tyder på att det skulle vara skadligt för en fullt frisk människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in