2011-12-12, 18:47
Medlem
acerblazerlols avatar
När jag knyter näven knakar det i pekfinger/långfinger/ringfinger, känns som att knakningen kommer från mellanleden på fingrarna, är lite tydligare knak i högra än i den vänstra, där jag kan ana det ibland.
vettefan hur det började men har haft det i kanske ett halvår, inget som stör mig alltför mycket men om det blir värre så vet man ju aldrig, någon som har liknande problem? är 19 tål att nämnas.
Kanske jag borde uppsöka en läkare??
Citera
2011-12-12, 19:15
Medlem
Jag har liknande problem fast i vänster axel, om jag rätar ut armen framåt så knakar det till ganska kraftigt i axeln, skulle också vilja veta om det är någon ide att söka för det här...
Citera
2011-12-12, 19:27
Medlem
Nymfans avatar
Tror inte det är någon fara allt, "knäcker" alltid mina fingrar etc etc, säkert inte jätte bra men har inte fått nå men för livet ännu!

är 20-23~
Citera
2011-12-12, 21:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det man upplever är inget annat än en fin liten gas-explosion. Man drar ut leden varpå ett undertryck skapas och gasbubblor (i ledvätskan) bildas. Bubblorna spricker när du släpper och PANG! säger det. Smällen blir högre ju kallare/ stelare leden är.
Citera
2011-12-13, 12:30
Medlem
kliimaxs avatar
Är det endast mentalt eller får man inte lite fysiskt välmående efter en "lyckad knakning"? Jag brukar dra ryggen på plats genom vrida överkroppen tvärs emot underkroppen, ett ljudligt men tillfredsställande knak hörs. Ger denna gasexplosion upphov till friskare rygg eller är det bara av ondo?
Senast redigerad av kliimax 2011-12-13 kl. 13:09.
Citera
2011-12-13, 12:39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Är det endast mentalt eller får man inte lite fysiskt välmående efter en "lyckad knakning"? Jag brukar dra ryggen på plats genom vrida överkroppen tvärs emot underkroppen, ett ljudligt men tillfredsställande knak hörs. Ger denna gasexplosion upphov till friskare rygg eler är det bara av ondo?
Det Du upplever är ligament som dras och spänns mot benändar likt en pilbåge. Tillfredsställesen du upplever är dock blott av psykologisk karaktär.
Citera
2011-12-13, 13:23
Medlem
kliimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det Du upplever är ligament som dras och spänns mot benändar likt en pilbåge. Tillfredsställesen du upplever är dock blott av psykologisk karaktär.

Är dessa ligamentrörelser nyttiga i långa loppet eller uppstår en förslitningsprocess? Eftersom jag är skidåkare och ofta brukar strecha ryggen dagen efter träning så upprepas ju denna procedur ganska ofta.
Citera
2011-12-13, 13:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Är dessa ligamentrörelser nyttiga i långa loppet eller uppstår en förslitningsprocess? Eftersom jag är skidåkare och ofta brukar strecha ryggen dagen efter träning så upprepas ju denna procedur ganska ofta.
Det behöver inte vara onyttigt, om du inte gör det maniskt, för njutnings skull? I övrigt skall man vara lite försiktig med stretching, framför allt om man är åt det överrörliga hållet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in