2011-12-05, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Haha tömmer skåpen när du lagar mat eller? :P

Tror nog jag ska prova det som helpantad sa, att ha hälften av löken stekt andra hälften rå!
Ska man köra på nötfärs eller blanda nöt o fläsk?
Jag har som sagt inte i alla ingredienser på samma gång, utan använder mig av vissa kombinationer som brukar funka.

Det är en smaksak vilken färs du använder. Personligen gillar jag att ha i mer fläsk än nöt i min färs.

~Paul~
Citera
2011-12-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Haha tömmer skåpen när du lagar mat eller? :P

Tror nog jag ska prova det som helpantad sa, att ha hälften av löken stekt andra hälften rå!
Ska man köra på nötfärs eller blanda nöt o fläsk?
Jag använder blandfärs.

1 kg färs
1 ägg
några msk mjölk
några msk ströbrö
1/2 brynt lök och 1/2 rå
2 tsk salt
lite vitpeppar

Provstek en bulle först för att kontrollera saltmängd.
Citera
2011-12-05, 15:46
Medlem
Jag brukar köra med följande:

Köttfärs
Gullök
Grädde
Ägg
Ströbröd
Svartpeppar/salt
Buljongtärning.

Sedan har du smaskiga köttbullar.
Citera
2011-12-05, 19:39
Medlem
Till jul brukar jag köra 2 delar nöt, 1 del fläsk och 1 del kalvförs. Som många andra hålla kryddningen enkel (vitpeppar samt ev lite kryddpeppar). Ibland tar jag en del av färsen och kryddar extra med kanel och honung. När det blir större mängder kör jag köttbullarna i ugn, 175grader i ca 7 min. då blir de lagom att frysa in ngr dar innan jul och sen steka på.
Citera
2011-12-05, 20:49
Medlem
a.e.gs avatar
Jag brukar köra med en skvätt ansjovisspad i smeten, det blir bra som fan...
Citera
2011-12-05, 21:06
Medlem
Sicilias avatar
Älghögrev
Fläskkarré
Enbär
Schalottenlök (fräst i smör)
Kryddpeppar
Nejlika
Mörk sirap
Vitpeppar

Ägg, ströbröd eller annat för att binda ihop bullarna tycker jag inte behövs när man finmaler köttet.

Våga för f*n smaka på smeten så att ni ser att den är rätt saltad, hur ofta tycks inte bullarna helt sakna salt. Alternativt stek en liten del av smeten
Citera
2011-12-10, 14:50
Medlem
Axxys avatar
Glöggköttbullar ska det vara till jul!

I år gjorde jag en smet bestående av: (ungefärliga mått, jag mäter aldrig någonting..)

1,8kg blandfärs
3 Lökar
2 dl glögg
1 dl ströbröd
2 ägg
Vitpeppar
Svartpeppar
Salt

Låt ströbröd svälla i glöggen. Stek löken mjuk i smör. Låt svalna.
Blanda alla ingredienser till en smet, krydda efter smak. Stek i pannan på hög värme så bullarna får en fin yta men är lite rosa inuti. Förvara i kylskåp till de ska värmas och värm sen i ugnen ca 10-15 minuter.

Blir saftiga och goda köttbullar med julsmak. Vilken sorts glögg som används är upp till var och en, jag körde på IKEAs röda äppelglögg. Misstänker att dom skulle blivit godare med en riktig vinglögg, även om äppelsmaken var god den med.
Citera
2011-12-10, 15:26
Medlem
pyttefnaxs avatar
Mina julköttbullar innehåller ingefära och lite fransk senap, annars standardsmet.
Citera
2011-12-10, 16:25
Medlem
Bylines avatar
Hemma hos mig så görs alltid julköttbullarna på älgfärs (tack brorsan).
Jag blandar i lite fet fläskfärs för saftighetens skull (~70/30), och använder bara äggulor och sedan en skvätt grädde med ströbrödet. Löken skall dessutom stekas på innan den blandas i färsen.
Som smaksättning förutom salt och peppar, använder jag lite äppelmos, malen ingefära och en gnutta malen kanel.

Mina julälgbullar är världsberömda i hela släkten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in