Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Vet inte om det är skröna eller inte men har hört ett flertal gånger att Samerna under vissa perioder fått ut mer pengar för en trafik dödad ren än en slaktad (efter Tjernobyl vågade man ju inte ens äta renkött efter alla skriverier om becquerel i den biffen) så de fodrar gärna sina renar nära spår och vägar för att få lite "naturligt" svinn på dem.
Det sägs även att det är vanligt att norrlänningar till och från skär av örat med renmärket för att samerna inte ska få ut ersättning för trafikdödade djur.
Detta med Samernas (och då endast vissa samers) rätt att äga renar, betesmarker och om jag förstått det korrekt,
fördelaktigare jaktregler för Samer, har på vissa håll fått det att skära sig mellan icke Samer och Samer i de norra delarna av landet.
Klart är att om jag vore Same och hade renar så skulle jag fan stå i skogskanten vid vägarna och knuffa ut djuren i trafiken då det lär vara betydligt mindre jobb att trafikdöda djuren än att föda upp dem och sedan slakta dem. Köttet kan man välan ändå ta hand om då det om jag förstått det hela korrekt, endast är örat med renmärket som måste uppvisas?
Även banvallar skulle ingå i min affärsmodell och jag skulle utfodra djuren direkt på spåren 
För att lapparna ska få ersättning för en ren så ska båda öronen visas upp. Ett renmärke är alltid en kombination av flickar i olika former som skurits ut ut öronen. Exempel i länken nedan.
Därför skär man under ena örat raktöver huvudet och sedan under det andra örat så att man får en "remsa" med två öron och skinnet på huvudet som sitter ihop. Utan denna "remsa" som visar vem som äger renen blir det inga pengar.
Vill någon då vara elak så skär man bort ena örat om man hittar en ren. Eller det räcker egentlikgen med att skära bort halva örat för att det inte ska gå att säkerställa.
Numera så har en del samebyar börjat märka sina renar med plastbrickor i öronen som annan tamboskap har.
Det lustiga med renmärken är att det i släkter ofta bara skiljer något jack eller formen på ett jack, så har det många gånger hänt att någon släkting "märkt om" renar för att öka på sin egen hjord.
Följden av detta är att det som har snarlika märken ofta går och misstänker att någon märkt om hans renar och det är grunden till många osämjor bland renskötarna..
http://www.vbm.se/barn-och-skola/for-skolan/skolwebben/samerna/popups1/renmerke.html&template=VBMpop
Ja, det är mycket osämja i norr och det beror på att lapparna kör sitt eget race hela tiden och skiter i det mesta som andra jägare får lov att ta hänsyn till. För av någon anledning så är lapparna alltid osams till både höger och vänster..
Renarna går där det är lättast att gå om det är mycket snö. Dvs på banvallen, på vägarna och efter öppkörda spår. Men nog finns det säkert exempel på de som kört ut sina renar med flit i trafiken..
Kommer det ut en ren på vägen så ska man sikta på bakdelen för där blir det minst skador på bilen och sedan går framdelen att ta reda på och bakdelen går till hundarna..
.