2011-12-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Det jag skrev är mer eller mindre ett utdrag ur migrationsverkets hemsida. Var fann du stöd för ditt påstående?

Egen erfarenhet. Sonen fick mammans nationalitet enligt födelsebeviset eftersom vi inte var gifta och jag inte fyllt i någon faderskapsanmälan i förväg och han hade tills vi registrerat faderskapet i praktiken varken uppehållstillstånd eller folkbokföring i "hemlandet".

När pappren om vårdnad (faderskap fastställt) var ifyllt och namnanmälan till skv gjord så var han dock lika svensk som kungen.
Citera
2011-12-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Ett renmärke är ett märke som samerna karvar in i öronen på renen. Så andra samer vet att det är någon annans ren.

Om en ren tex blir påkörd av en bil så ser de vems ren det är och så får ägaren försäkringspengar för renen.

http://www.sametinget.se/1132

Vet inte om det är skröna eller inte men har hört ett flertal gånger att Samerna under vissa perioder fått ut mer pengar för en trafik dödad ren än en slaktad (efter Tjernobyl vågade man ju inte ens äta renkött efter alla skriverier om becquerel i den biffen) så de fodrar gärna sina renar nära spår och vägar för att få lite "naturligt" svinn på dem.

Det sägs även att det är vanligt att norrlänningar till och från skär av örat med renmärket för att samerna inte ska få ut ersättning för trafikdödade djur.

Detta med Samernas (och då endast vissa samers) rätt att äga renar, betesmarker och om jag förstått det korrekt, fördelaktigare jaktregler för Samer, har på vissa håll fått det att skära sig mellan icke Samer och Samer i de norra delarna av landet.

Klart är att om jag vore Same och hade renar så skulle jag fan stå i skogskanten vid vägarna och knuffa ut djuren i trafiken då det lär vara betydligt mindre jobb att trafikdöda djuren än att föda upp dem och sedan slakta dem. Köttet kan man välan ändå ta hand om då det om jag förstått det hela korrekt, endast är örat med renmärket som måste uppvisas? Även banvallar skulle ingå i min affärsmodell och jag skulle utfodra djuren direkt på spåren
Citera
2011-12-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Vet inte om det är skröna eller inte men har hört ett flertal gånger att Samerna under vissa perioder fått ut mer pengar för en trafik dödad ren än en slaktad (efter Tjernobyl vågade man ju inte ens äta renkött efter alla skriverier om becquerel i den biffen) så de fodrar gärna sina renar nära spår och vägar för att få lite "naturligt" svinn på dem.

Det sägs även att det är vanligt att norrlänningar till och från skär av örat med renmärket för att samerna inte ska få ut ersättning för trafikdödade djur.

Detta med Samernas (och då endast vissa samers) rätt att äga renar, betesmarker och om jag förstått det korrekt, fördelaktigare jaktregler för Samer, har på vissa håll fått det att skära sig mellan icke Samer och Samer i de norra delarna av landet.

Klart är att om jag vore Same och hade renar så skulle jag fan stå i skogskanten vid vägarna och knuffa ut djuren i trafiken då det lär vara betydligt mindre jobb att trafikdöda djuren än att föda upp dem och sedan slakta dem. Köttet kan man välan ändå ta hand om då det om jag förstått det hela korrekt, endast är örat med renmärket som måste uppvisas? Även banvallar skulle ingå i min affärsmodell och jag skulle utfodra djuren direkt på spåren

För att lapparna ska få ersättning för en ren så ska båda öronen visas upp. Ett renmärke är alltid en kombination av flickar i olika former som skurits ut ut öronen. Exempel i länken nedan.

Därför skär man under ena örat raktöver huvudet och sedan under det andra örat så att man får en "remsa" med två öron och skinnet på huvudet som sitter ihop. Utan denna "remsa" som visar vem som äger renen blir det inga pengar.

Vill någon då vara elak så skär man bort ena örat om man hittar en ren. Eller det räcker egentlikgen med att skära bort halva örat för att det inte ska gå att säkerställa.

Numera så har en del samebyar börjat märka sina renar med plastbrickor i öronen som annan tamboskap har.

Det lustiga med renmärken är att det i släkter ofta bara skiljer något jack eller formen på ett jack, så har det många gånger hänt att någon släkting "märkt om" renar för att öka på sin egen hjord.

Följden av detta är att det som har snarlika märken ofta går och misstänker att någon märkt om hans renar och det är grunden till många osämjor bland renskötarna..

http://www.vbm.se/barn-och-skola/for-skolan/skolwebben/samerna/popups1/renmerke.html&template=VBMpop

Ja, det är mycket osämja i norr och det beror på att lapparna kör sitt eget race hela tiden och skiter i det mesta som andra jägare får lov att ta hänsyn till. För av någon anledning så är lapparna alltid osams till både höger och vänster..

Renarna går där det är lättast att gå om det är mycket snö. Dvs på banvallen, på vägarna och efter öppkörda spår. Men nog finns det säkert exempel på de som kört ut sina renar med flit i trafiken..

Kommer det ut en ren på vägen så ska man sikta på bakdelen för där blir det minst skador på bilen och sedan går framdelen att ta reda på och bakdelen går till hundarna..

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2011-12-10 kl. 09:22.
Citera
2011-12-11, 01:14
Medlem
Citat:

Visst är det en skröna.
Man får mer för en slaktad ren.
Dessutom kan du ju inte välja vilka renar som ska bli påkörda. Har man någonsin sysslat med någon som helst slags djuravel så inser man det ologiska i att döda djur på måfå.
Slaktdjuren väljs noga ut och de som ska sparas till avel sparas.

Det är mycket okunnighet som florerar om samer. Tyvärr får det mesta stå oemotsagt.

Allt bottnar i att det upplevs som orättvist att samer (läs renskötare egentligen) har vissa privilegier som andra inte har. Hur man ska få folk att förstå varandra och lösa gammalt groll kräver en hel del tankearbete. Grunden till det hela har lagts under lång tid och till syvende och sist så stal faktiskt svenska staten marken från samerna. I gengäld lovades vissa "privilegier" som nu idag ifrågasätts av de som äger den mark som samerna fick ge upp i utbyte mot dessa.
FN kritiserar ju Sverige för dess behandling av samerna. Det sitter de inte och gör för skojs skull.
http://www.saamicouncil.net/includes/file_download.asp?deptid=2215&fileid=2893&file=200 808CERDPress.pdf&pdf=1

Jag tycker att det är sorgligt att vi alla lever under kolonialismens skugga och inte kan ta oss ur den för att leva sida vid sida.
Citera
2011-12-11, 02:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Bägge styckena är skrönor, renskötande samer har lika lite intresse av att få sina djur trafikdödade som vilken annan djurnäringsidkare som helst.

Vad gäller det andra, har man kört på en ren så kan jag garantera att det absolut sista man tänker på är att pulsa ut i snön vägkanten och skära öronen av renstackarn om inte annat för att renen förmodligen fortfarande har liv i sig efter kollisionen minus ett par ben eller så, vilket skulle göra saken till en ännu grisigare historia än det redan är.

Däremot så har man normalt en bra kniv i bilen häruppe om inte annat för att det kan hända att man måste avliva ett trafikskadat vilt för att djuret ska slippa lida, det har jag själv gjort vid ett tillfälle och det kanske har något med öronskärarmyten att göra.
Citera
2011-12-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleta
Visst är det en skröna.
Man får mer för en slaktad ren.
Dessutom kan du ju inte välja vilka renar som ska bli påkörda. Har man någonsin sysslat med någon som helst slags djuravel så inser man det ologiska i att döda djur på måfå.
Slaktdjuren väljs noga ut och de som ska sparas till avel sparas.

Det är mycket okunnighet som florerar om samer. Tyvärr får det mesta stå oemotsagt.

Allt bottnar i att det upplevs som orättvist att samer (läs renskötare egentligen) har vissa privilegier som andra inte har. Hur man ska få folk att förstå varandra och lösa gammalt groll kräver en hel del tankearbete. Grunden till det hela har lagts under lång tid och till syvende och sist så stal faktiskt svenska staten marken från samerna. I gengäld lovades vissa "privilegier" som nu idag ifrågasätts av de som äger den mark som samerna fick ge upp i utbyte mot dessa.
FN kritiserar ju Sverige för dess behandling av samerna. Det sitter de inte och gör för skojs skull.
http://www.saamicouncil.net/includes/file_download.asp?deptid=2215&fileid=2893&file=200 808CERDPress.pdf&pdf=1

Jag tycker att det är sorgligt att vi alla lever under kolonialismens skugga och inte kan ta oss ur den för att leva sida vid sida.

Sluta svamla! Lapparna har aldrig haft ensamrätt på någon mark överhuvudtaget..

.
Citera
2011-12-11, 13:51
Medlem
Benkkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

.

Lappskatteland bör väll nämnas nu, googlade lite på saken och då framkom det att betalade man skatt för marken så kunde man se det som sitt eget. Vill även minnas att detta är något jag hört i gymnasiet på någon lektion..
Citera
2011-12-11, 14:21
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Däremot så har man normalt en bra kniv i bilen häruppe om inte annat för att det kan hända att man måste avliva ett trafikskadat vilt för att djuret ska slippa lida, det har jag själv gjort vid ett tillfälle och det kanske har något med öronskärarmyten att göra.
Man ska avliva ett skadat djur om man ha kört på det!
Vissa skär säkert bort öronen, och jag kan mycket väl tänka mig att även en same kan skära bort öronen om renen ägs av någon som han är förbannad på.

Vet någon om samernas privilegier är förenliga med EU-rätten?
Tror att det gjordes ett undantag då Sverige gick med i EU, men är osäker.
Citera
2011-12-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Man ska avliva ett skadat djur om man ha kört på det!
Vissa skär säkert bort öronen, och jag kan mycket väl tänka mig att även en same kan skära bort öronen om renen ägs av någon som han är förbannad på.

Vet någon om samernas privilegier är förenliga med EU-rätten?
Tror att det gjordes ett undantag då Sverige gick med i EU, men är osäker.

Renskötarnas "privilegier" är inte några privilegier utan en kompensation som lurades på dem när svenska staten stal deras mark.

Med tanke på all den kritik som Sverige får ta emot från utlandet över sin behandling av samerna så tror jag inte att det är några problem...
Citera
2011-12-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

.

Sluta svamla själv och läs på.

Bara för att man väljer att blunda för fakta så ändras den inte.
Citera
2011-12-11, 16:40
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleta
Renskötarnas "privilegier" är inte några privilegier utan en kompensation som lurades på dem när svenska staten stal deras mark.

Någon äganderätt för samer till dessa områden tycks aldrig ha förelegat.
Citat:
NJA 1981 s. 1

Tvist mellan vissa samebyar m fl och svenska staten om rätt till de s k skattefjällen i norra Jämtland. I målet har, jämte andra spörsmål, behandlats frågor dels om möjligheten att i äldre tider förvärva äganderätt till herrelös mark genom att bruka den för renbete, jakt och fiske, dels om de rättsliga grunderna för uppkomst av äganderätt för staten till fjällmarkerna, dels om samerna - för det fall att staten bedöms vara ägare till skattefjällen - kan anses ha rättigheter till dem utöver vad rennäringslagen föreskriver och dels om vissa regler i denna lag strider mot diskrimineringsförbudet i 2 kap 15 § regeringsformen.
Citat:
DOMSLUT

Sameparternas först i HD framställda yrkande om rätt till flyttningsvägar över andra områden än de i målet omtvistade fastigheterna avvisas.

HD fastställer HovR:ns domslut såvitt sameparternas talan därigenom avvisats i vad den avser yrkanden till förmån för samemenigheter och "Lapska Nationen.

Med ändring av HovR:ns domslut avvisar HD sameparternas talan även i den mån den avser yrkanden till förmån för annan enskild same än den som själv är part eller är medlem i sameby som för talan i målet.

I övrigt fastställer HD HovR:ns domslut.
https://lagen.nu/dom/nja/1981s1
Citera
2011-12-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Någon äganderätt för samer till dessa områden tycks aldrig ha förelegat.
https://lagen.nu/dom/nja/1981s1

Inte?

Så när man hade en utstakad bit mark som man betalade skatt för som gick i arv, som man kunde sälja osv. Vems var den då????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in