2011-12-09, 18:33
Medlem
diamondsurfers avatar
Har aldrig vetat men alltid undrat.

kom igen upplys mig! Tack
Citera
2011-12-09, 23:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diamondsurfer
... Varifrån kommer uttrycket "vad skådar mitt norra öga"?
...
Har aldrig vetat men alltid undrat.

kom igen upplys mig! Tack
Tydligen har samma fråga ställt till Språkrådet eller ISF.
Ref. http://lundgrenmaja.blogspot.com/2010/06/varifran-kommer-uttrycket-vad-skadar.html

Innebörden i talesättet är ungefär »Här ser jag en oväntad syn«. Norra ögat vetter ju bort från solen, så det är i en mening logiskt men i en annan mening ologiskt. Det norra ögat ser världen solbelyst, medan det södra ögat är bländat. I varje fall om man är höna eller kanin. Vi människor med stereosyn ser egentligen samma syn med både vänster och höger öga. Människans stereosyn är väldigt avancerad med korskoppling redan innan synimpulserna når hjärnan. Säker avståndsbedömning var vitalt när våra förfäder levde i träden.

Åter till ämnet: Det ringer en klocka vad gäller en saga där trollet nämner sitt norra öga.

Shakespeare? Det är inte många talesätt som inte har passerat Vilhelm Skakspiras vassa penna. Han gjorde det lätt för sig genom att skriva ner sidvis med citat. Ganska troligt förekommer norra ögat på en eller annan procentare i Verona.

Möjligen är den svenska frasen en variant av leken "I spy with my little eye, something beginning with C" ... (svar "cow"). »Vad skådar mitt norra öga, jo nånting som börja på K?« (svar ko)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in