2011-11-24, 20:38
Medlem
civ-ekonoms avatar
Har några frågor.

1. Kan jag byta till min farmors efternamn? Varken min far eller mor bär det namnet, inte min farfar heller.

2. Hur får man ett namn som ser ut såhär: David T. Johansson. Alltså hur får man in det där "T" och är det ett för eller efternamn? Vad står det på Davids leg exempelvis, hela namnet med även T utskrivet? Leif G.W Persson.
Citera
2011-11-24, 21:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
1. Kan jag byta till min farmors efternamn? Varken min far eller mor bär det namnet, inte min farfar heller.

Om hennes mor eller far bar samma namn kan du det, läs tråden!

Citat:
2. Hur får man ett namn som ser ut såhär: David T. Johansson. Alltså hur får man in det där "T" och är det ett för eller efternamn? Vad står det på Davids leg exempelvis, hela namnet med även T utskrivet? Leif G.W Persson.

Du förkortar ett förnamn och hoppas att det låter bra och att folk börjar kalla dig för det.

På Davids leg står det t ex David Torbjörn Johansson.

Lena T Hansson : Lena Teresia Hansson
Leif GW Persson: Leif Gustav Willy Persson

(Ang GW så är det lite festligt att det finns en Leif Gustav Willy Persson till, endast 1 års åldersskillnad, i Karlstad. Undrar om han får en del konstiga samtal...)

/capmac
Citera
2011-11-25, 23:29
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om hennes mor eller far bar samma namn kan du det, läs tråden!

/capmac

Tack, vet att minst en av dem som bär det.

Det blir dock jävligt jobbigt med all formalia. Alla mina diplom, betyg, intyg etc är ju i mitt gamla namn. Jag är ganska ung nu, (23-25) så dessa väger ganka tungt just nu. Studerar, jobbar men har fortfarande inte fått mitt riktiga jobb efter examen ännu. Namnbyte känns som en senare fråga.

Fler frågor:

1. Vad händer om min farmor går bort? Det finns ingen, vad jag vet, som längre innehar det namnet. Kanske någon avlägsen släking.

2. Jag har dels bytt mitt efternamn en gång, samt ändrat stavningen i mitt förnamn. Denna stavningen ändrade dock inte själva uttalet.

Tack på förhand.
Citera
2011-11-29, 00:10
Bannlyst
Citat:
Tack, vet att minst en av dem som bär det.

Det blir dock jävligt jobbigt med all formalia. Alla mina diplom, betyg, intyg etc är ju i mitt gamla namn. Jag är ganska ung nu, (23-25) så dessa väger ganka tungt just nu. Studerar, jobbar men har fortfarande inte fått mitt riktiga jobb efter examen ännu. Namnbyte känns som en senare fråga.

Fler frågor:

1. Vad händer om min farmor går bort? Det finns ingen, vad jag vet, som längre innehar det namnet. Kanske någon avlägsen släking.

2. Jag har dels bytt mitt efternamn en gång, samt ändrat stavningen i mitt förnamn. Denna stavningen ändrade dock inte själva uttalet.

Tack på förhand.
Vad F-N har saken med att göra om din farmor är död eller lever????
Hon kommer bära efternamnet även efter sin död och i miljarder år till!

Eftersom du ändrat förnamnet en gång så måste du vända dig till Patent och Registreringsverket nästa gång du vill byta för- eller efternamn eller såklart båda.
Citera
2011-11-29, 01:43
Medlem
Festlig tråd...

Har några frågor här

Hypotetisk fråga 1
Säg att jag heter "ulf" i efternamn, och jag skulle byta det till svensson
går det? om inte varför?
för enkelhetens skull så har jag ingen i släkten som heter svensson.

Hypotetisk fråga 2
Jag heter fortfarande "ulf" i efternamn och jag nu istället vill till ett eget påhittat efternamn som ingen annan heter tex "Scjhapoj"
går det? om inte varför?

Vi antar nu att jag heter "Scjhapoj" i efternamn, tänk om flera personer i övriga landet vill ta mitt påhittade efternamn vad händer?

Tänk om någon i min släkt vill ta namnet "Scjhapoj".
Vad händer?

Tänk om detta "påhittade" efternamn "Scjhapoj" inte är påhittat utan finns i släkten många generationer tillbaka, men man har ingen dokumentation på det annat än föräldrarnas berättelser
Underlättar det saken?

Om någon av dessa namnbyten går igenom, går den senare i livet byta tillbaka till sitt "riktiga" efternamn? om ja, hur många gånger kan man byta efternamn?
Citera
2011-11-29, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Festlig tråd...

Har några frågor här

Hypotetisk fråga 1
Säg att jag heter "ulf" i efternamn, och jag skulle byta det till svensson
går det? om inte varför?
för enkelhetens skull så har jag ingen i släkten som heter svensson.

Hypotetisk fråga 2
Jag heter fortfarande "ulf" i efternamn och jag nu istället vill till ett eget påhittat efternamn som ingen annan heter tex "Scjhapoj"
går det? om inte varför?

Vi antar nu att jag heter "Scjhapoj" i efternamn, tänk om flera personer i övriga landet vill ta mitt påhittade efternamn vad händer?

Tänk om någon i min släkt vill ta namnet "Scjhapoj".
Vad händer?

Tänk om detta "påhittade" efternamn "Scjhapoj" inte är påhittat utan finns i släkten många generationer tillbaka, men man har ingen dokumentation på det annat än föräldrarnas berättelser
Underlättar det saken?

Om någon av dessa namnbyten går igenom, går den senare i livet byta tillbaka till sitt "riktiga" efternamn? om ja, hur många gånger kan man byta efternamn?
1. Nej, du får inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar på -son om ens föräldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan så får du inte byta - enkelt va?

2. Nej, Namnet måste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta på Patent och Registreringsverkets sida för namnbyten. "Scjhapoj" är långt ifrån vad som kommer att godkännas så de skulle nog bara skratta åt dig.

Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer från dig så får du ta det namnet om det burits två generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" så hade du kunnat byta till det. Sen så har vi haft folkbokföring i många år och kyrkböcker innan det så det där med att sakna dokumentation kan du glömma! Dina max fem generationer lär inte gå tillbaka till 1600-talet när de började med kyrkböcker.

Och i och med det så kan du alltså glömma om dina anfäder är födda utomlands, du får inte byta till ett utländskt namn i det fallet.

Och hoppas du är medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?
Citera
2011-11-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
1. Nej, du får inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar på -son om ens föräldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan så får du inte byta - enkelt va?

2. Nej, Namnet måste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta på Patent och Registreringsverkets sida för namnbyten. "Scjhapoj" är långt ifrån vad som kommer att godkännas så de skulle nog bara skratta åt dig.

Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer från dig så får du ta det namnet om det burits två generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" så hade du kunnat byta till det. Sen så har vi haft folkbokföring i många år och kyrkböcker innan det så det där med att sakna dokumentation kan du glömma! Dina max fem generationer lär inte gå tillbaka till 1600-talet när de började med kyrkböcker.

Och i och med det så kan du alltså glömma om dina anfäder är födda utomlands, du får inte byta till ett utländskt namn i det fallet.

Och hoppas du är medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?

Tack för att du tog dig tid att besvara frågorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.

Jag har väldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort

Fick inte riktigt svar på två av frågorna så här kommer de omformelerade

"
Vi antar nu jag lyckats på något konstigt sätt att få efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tänk om flera personer i övriga landet vill ta mitt påhittade efternamn vad händer? måste de fråga mig om lov?

Tänk om någon i min släkt vill ha det efternamnet,
vad händer?
"

Om min släkt bara har bott här i 100år, 2-3 generationer hur påverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i släkten.

ps. nej jag vill inte byta till något adligt eller på annat sätt höjja "status", vill bara ha ett eget påhittat namn som jag vill vara ensam om.
Citera
2011-11-29, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Tack för att du tog dig tid att besvara frågorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.

Jag har väldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort

Fick inte riktigt svar på två av frågorna så här kommer de omformelerade

"
Vi antar nu jag lyckats på något konstigt sätt att få efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tänk om flera personer i övriga landet vill ta mitt påhittade efternamn vad händer? måste de fråga mig om lov?

Tänk om någon i min släkt vill ha det efternamnet,
vad händer?
"

Om min släkt bara har bott här i 100år, 2-3 generationer hur påverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i släkten.

ps. nej jag vill inte byta till något adligt eller på annat sätt höjja "status", vill bara ha ett eget påhittat namn som jag vill vara ensam om.
Ingen annan i Sverige får ta det efternamnet. Folk som säger att man kan fråga alla som bär det efternamnet men det är bullshit! Finns efternamnet så går det helt enkelt inte!

Undertaget är om någon i din familj vill ändra till det, då de bara behöver ett godkännande från dig.

Du får ju inte namnet om du inte kan bevisa att du har tidigare anor som burit namnet och som sagt, i Sverige så för man bok över alla födda så att dokumentation inte finns är omöjligt! Med undantag av oäkta födda där ingen far står men då är man ju ändå inte släkt med den pappan enligt befolkningsregistret. Och som sagt, efternamnet får vara max 5 generationer bort, räknat med dig, och minst 2 generationer måste ha burit efternamnet.
Citera
2011-11-30, 17:01
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
Vad F-N har saken med att göra om din farmor är död eller lever????
Hon kommer bära efternamnet även efter sin död och i miljarder år till!

Eftersom du ändrat förnamnet en gång så måste du vända dig till Patent och Registreringsverket nästa gång du vill byta för- eller efternamn eller såklart båda.

Tack för dina trevliga upplysningar.

Jag har funderat ett tag och gett upp tanken på att byta efternamn, dock har jag eventuellt tänkt ändra stavningen i efternamnet. Det handlar om att gå från "je" till "ie", är detta möjligt eller är det samma regel där som tidigare? Alltså att det nya efternamnet, som stavas med ie, redan existerar och då är det kört?

Tänkte om det ev fanns undantag eftersom inte uttalet ändras.
Citera
2011-12-05, 20:48
Medlem
7U734s avatar
Så jävla dåligt. Jag HATAR mitt namn. Speciellt mitt efternamn då det kommer från Finland, och jag bokstavligen HATAR Finland. Hatar deras språk, hatar flertal människor därifrån som jag känner via nätet, samt mycket mer.

Namnet kommer från min mammas släkt. Morsan gifte sig med en annan man som inte är min biologiska pappa. Hon har ett Svenskt efternamn nu. Mormor är död, men hon har efternamnet jag har.
Min syster är den enda jag vet som delar mitt efternamn just nu.

Har jag möjlighet att byta efternamn?
Anledningen är som sagt att jag INTE vill ha ett Finskt efternamn. Mycket hellre ett Svenskt efternamn. Men vore coolt om man kunde ha ett Engelskt/Amerikanskt efternamn, planerar att flytta dit senare i livet iaf.

Skäms över mitt äckliga efternamn och mår bara dåligt av att höra det. Antar att folk tror jag är från Finland.
Tänk er själv, det är fan som om ni vore stämplade med kommunism symbolen. Nå fan skulle några folk tro att ni då är kommunister om ni möjligtvis inte är det?

Fucka detta efternamn
Citera
2011-12-05, 23:50
Medlem
Keyzs avatar
tja! Lånar tråden lite.

Jag vill byta mitt efternamn till ett utländskt efternamn. Ingen i Sverige har detta efternamn (verkar det som) men i landet ifråga tycks efternamnet vara ganska vanligt.

Någon som gjort detta? Är det möjligt eller slänger jag pengarna i sjön vid ansökan?

Kostar det något att byta ett mellannamn till tilltalsnamn?

MVH
Citera
2011-12-06, 01:39
Medlem
sicworlds avatar
Detta med byte av efternamn är knepigt.

Har ju haft den yttersta "turen" att få bära två -sson efternamn, ett för vardera förälder. Inget jag vill ha. Fick för ett tag sedan reda på att min gammelmorfar hade ett släktnamn som gavs till han och hans syskon när de föddes. Dock fick dem det som förnamn (ej tilltalsnamn) och deras barn har sedan fått det som efternamn istället. Några av dem har avslutningen -en och vissa -ens. Men detta fick inte min del av familjen, utan vi fick lida med vanliga -sson efternamn.

Sorgligt nog vad jag har förstått så kan jag därför inte välja detta som efternamn, fast att jag anser att jag har lika stor rätt att bära det som resten av mitt släkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in