Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
1. Nej, du får inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar på -son om ens föräldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan så får du inte byta - enkelt va?
2. Nej, Namnet måste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta på Patent och Registreringsverkets sida för namnbyten. "Scjhapoj" är långt ifrån vad som kommer att godkännas så de skulle nog bara skratta åt dig.
Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer från dig så får du ta det namnet om det burits två generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" så hade du kunnat byta till det. Sen så har vi haft folkbokföring i många år och kyrkböcker innan det så det där med att sakna dokumentation kan du glömma! Dina max fem generationer lär inte gå tillbaka till 1600-talet när de började med kyrkböcker.
Och i och med det så kan du alltså glömma om dina anfäder är födda utomlands, du får inte byta till ett utländskt namn i det fallet.
Och hoppas du är medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?
Tack för att du tog dig tid att besvara frågorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.
Jag har väldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort
Fick inte riktigt svar på två av frågorna så här kommer de omformelerade
"
Vi antar nu jag lyckats på något konstigt sätt att få efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tänk om flera personer i övriga landet vill ta mitt påhittade efternamn vad händer? måste de fråga mig om lov?
Tänk om någon i min släkt vill ha det efternamnet,
vad händer?
"
Om min släkt bara har bott här i 100år, 2-3 generationer hur påverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i släkten.
ps. nej jag vill inte byta till något adligt eller på annat sätt höjja "status", vill bara ha ett eget påhittat namn som jag vill vara ensam om.