2011-12-01, 23:24
Bannlyst
Hej.

Går i nian just nu och ska välja ekonomiprogrammet. Själv är jag inte så bra på matte, har bara g. Och enligt kursplanerna så kommer jag att ha Matte 1b första året och senare matte 1c.
Men det sägs också att det är inte så mycket matte i ekonomiprogrammet. Så min fråga lyder: Ni som har/haft matte b och c, tycker ni att det är mycket svårare än 9an eller är det typ lika?
Citera
2011-12-01, 23:28
Medlem
Matte A= Faceroll
Matte B= Du måste lyssna
Matte C= Du kommer behöva lägga ner tid
Matte D= Börjar bli jobbigt
osv

Edit: Jag hade VG i 9an
Citera
2011-12-01, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Matte A= Faceroll
Matte B= Du måste lyssna
Matte C= Du kommer behöva lägga ner tid
Matte D= Börjar bli jobbigt
osv

Edit: Jag hade VG i 9an

Jag har också "typ" vg, får typ alltid 2p ifrån vg osv. Men tror du att jag kommer att klara matte b och c? Hur stor är chansen att jag gör det?
Citera
2011-12-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Lucenzo
Jag har också "typ" vg, får typ alltid 2p ifrån vg osv. Men tror du att jag kommer att klara matte c? Hur stor är chansen att jag gör det?

Ett G klarar du lätt av om du har motivationen att plugga lite. Det man tränar på blir man bra på så att säga.
Citera
2011-12-01, 23:34
Medlem
General.Maximus.s avatar
Ja det är mycket svårare, särskilt matte c. Inte så konstigt dock för vad hade det varit för mening att vidareutbilda sig om saker och ting inte blev svårare?

Matte A minns jag som en svårare version av 9ans matte.

Matte B upplevde jag som enklare och det introducerades flera nya saker.

Matte C var i princip bara nya saker och det krävdes mycket mer förståelse för matten.
Citera
2011-12-01, 23:39
Bannlyst
Ok. Jätte tacksam för svar!
Citera
2011-12-01, 23:41
Bannlyst
Matte A = Förståelsen att gånger är gånger och plus blir det och dela så gör man så.
Matte B = Reglerna för att kunna förstå hur man gör si och så om talet ser ut så där
Matte C = Nu börjar matten på riktigt. Derivata och talföljder lär man sig här.
Matte D = Trigonometri(geomitri), Dervator och Trigonometri, intro till integraler.
Matte E = Komplexa tal t.ex X^2 = -40, Derivator och integraler, Differentalekvationer som du kan räkna area på ett kordinatsystem. Fungerar som cos och sinus.

Matte C uppfattade jag som bökig från början. Sen när man är mitten av boken så är den helt OK.
Kapitel 1 på matte D är mycket lätt då det är typ geomitri. Resten är lite svårare när du ska tillämpa derivata. Det gör du t.ex om du vill veta högsta volymen du kan få med dessa X och Y mått om du endast har si och så mycket material och det ska vara 10 % material över.

Matte E är en kort kurs och den ska jag läsa till VT.
En sak är säker: LÄS ALL MATTE OM DU SKA BLI EKONOM

Mvh
Senast redigerad av Kalljonke 2011-12-01 kl. 23:47.
Citera
2011-12-01, 23:53
Medlem
Tjena,

Du kommer att bannas inom kort men jag kan ju passa på att informera om att du missförstått gy11:

Matematik 1c läser endast Naturprogrammet och Teknikprogrammet. Vilken svårighetsgrad matematiken är speglas i bokstaven. Bokstaven följer kursen, vilket innebär att om du läser Matematik 1c kommer nästa nästa kurs att bli Matematik 2c, sedan 3c.

Du kommer (om du läser ekonomi) att läsa först Matematik 1b, och sedan 2b.

Hejdå!
Citera
2011-12-01, 23:55
Medlem
Nepposs avatar
Hade VG matteA och ig på B
Citera
2011-12-02, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Tjena,

Du kommer att bannas inom kort men jag kan ju passa på att informera om att du missförstått gy11:

Matematik 1c läser endast Naturprogrammet och Teknikprogrammet. Vilken svårighetsgrad matematiken är speglas i bokstaven. Bokstaven följer kursen, vilket innebär att om du läser Matematik 1c kommer nästa nästa kurs att bli Matematik 2c, sedan 3c.

Du kommer (om du läser ekonomi) att läsa först Matematik 1b, och sedan 2b.

Hejdå!

Men här står det ju matte 3: http://www.cis.se/index.php/vara_program/diplomerad_gymnasieekonom/

Är inte matte 3 motsvarigheten till matte c? eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2011-12-02, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Hade VG matteA och ig på B

Hur är det möjligt?
Citera
2011-12-02, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja det är mycket svårare, särskilt matte c. Inte så konstigt dock för vad hade det varit för mening att vidareutbilda sig om saker och ting inte blev svårare?

Matte A minns jag som en svårare version av 9ans matte.

Matte B upplevde jag som enklare och det introducerades flera nya saker.

Matte C var i princip bara nya saker och det krävdes mycket mer förståelse för matten.

Tack, har prov i matte nästa vecka. Ska fan få vg nu asså
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in