2011-11-15, 22:56
Medlem
jag köpte en bil igår, där personen i internetannonsen utlovade full historik över bilen, besiktningar och reparationer. han visade boken igår och så långt såg det bra ut.
tittade närmare idag på papprena, och allt i boken tillhör en likadan bil med ett annat registreringsnummer och inte ett endaste besiktningspapper eller servicepapper tillhör bilen jag köpt.
jag smsade personen i fråga för att fråga efter dom riktiga papprena och han svarar att "det var dom papprena jag fick med när jag köpte bilen"
jag slog på regnumret som stog i mina papper och den bilen har tillhör honom och står nu avställd, alltså stämmer det inte att han fick med dom papprena och han avsiktligt bytt ut papper av någon anledning.

1. räcker den här informationen att göra något rättsligt av det hela?
2. skulle en kontrollbesiktning i nuläget för att upptäcka eventuella fel, kunna rädda mig, då jag kan påvisa att det är skador han vetat om och avsiktligt undanhållit för mig? (vet inte om några skador än, men något måste det ju vara eftersom han har behov att att luras)
3. sparar blocket gamla annonser, vad jag lyckats googla fram så gör dom det men lämnar bara ut information till polisen?

att tillägga var att inget kvitto skrevs, bara registreringspapper, men så länge inget speciellt kontrakt skrivits gället väl vanliga köplagen http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htm. om den står det så "En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan."

har i övrigt bevis för att han i alla fall lämnat felaktiga uppgifter över när senaste besiktningen genomfördes och när nästa besiktning och skattning måste ske.

jag hade även två vittnen med mig, personer jag känner, när köpet trädde i kraft och dom har hört allt han sagt om varan.
Citera
2011-11-15, 23:03
Bannlyst
Du får betänka om du skulle få rätt genom en rättslig process, är det en person som du har möjlighet att få tillbaka pengarna ifrån?
Finns det inget att hämta är det ganska meningslöst att driva det rättsligt, kan om du har otur bli en kostnad för dig.
Citera
2011-11-15, 23:04
Avslutad
Du hänvisar tll köplagar, har du köpt bilen hos en handlare?

Om jag var du skulle jag kontakta han och säga att papprena kommer från en annan bil han äger, och fråga om han blandat ihop det? Nämn också lite i förbigående att du funderar på att göra en anmälan, och sedan lite snyggt att du kan tänka dig att han köper tillbaka bilen. Då är det möjligt han gör det.

Om han svarar nej på allt tycker jag du ska anmäla han. Det hjälper säkert ingenting, men någon får ögonen på han.

Om bilen är värd mindre än 30000 skulle jag inte bry mig.

Lycka till.
Citera
2011-11-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Du hänvisar tll köplagar, har du köpt bilen hos en handlare?

"Detta betyder att köplagen gäller för handel mellan näringsidkare (företag), mellan privatpersoner och när en privatperson säljer en vara till näringsidkare (företag)" står på länken jag gjorde till köplagen.

fan. ser dystert ut. att prata privat med honom om anmälan och grejer kan ju funka.

men angående besiktningen då, att göra en besiktning så fort som möjligt, hjälper det mig på något sätt om det skulle visa sig att det fanns fel han inte berättat om?
Citera
2011-11-16, 00:55
Medlem
Papper i all ära men det viktigaste är väl din egna kontroll av bilen och att det inte finns någon restskuld. Om bilen är väldigt ny vill man ha verkstadens stämplar förstås.

Nedan kommer en liten list, som börjar bli lite gammal, som jag brukar följa när jag köper bil:

Checklista

Kaross
Krockskador och andra bucklor
Gå runt bilen och studera karossformerna noggrant
Ställ dig lite snett framför/bakom bilen och studera karossformerna i motljus, då ser du lättare småbucklor
Kontrollera att inte taket, motorhuven och speciellt bagageluckan har bucklor.
Kontrollera motorhuvens passform, glipar det mer i vänstra kanten än högra eller vice versa.
Kontrollera dörrarnas passform
Är grillen bucklig?

Omlackering
Att bilen är omlackad behöver inte vara negativt, men det kan ge en vink om att bilen har varit rostig eller krockskadad.
Kontrollera om det finns färg på rutornas gummilister

Rost
De flesta bilar med några år på nacken har rostskador
Undersök runt:
strålkastare
blinkers
skärmarnas fästkanter mot motorrummet
skärmkanter både fram och bak.
dörrarnas nedre kanter (kolla att dräneringshålen är öppna)
sparklåderna som finns under dörrarna
domkraftsfästen (är normalt placerade på sparklådorna)
reservhjulsbaljorna
vid vindrutan

Glas och rutor och ljuspunkter
Kontrollera att backspeglarna inte är repiga
Om backspeglarna kan justeras inifrån kontrollera att detta fungerar
Kontroller att vindrutan inte är repig eller har stenskott
Kontrollera att strålkastarna ej har sprickor, Hur ser reflektorn ut?
Är rutorna tonade eller är bilen en snikmodell?
Kontrollera att strålkastarna lyser hel- och halvljus
Kontrollera att blinkersarna fungerar både fram och bak
kontrollera att bakljuset
kontrollera att bromsljuset
kontrollera att backljuset fungerar

Dörrar och tanklock
Ett bra knep för att kontroller hur långt en bil har gått är att öppna förardörren och ta tag i bakkanten på den och lyfta den rakt upp. Om dörren glappar har bilen säkert gått 20 000 mil eller mer.
Går tanklocket att öppna?

Stöddämpare, fjädring och däck

Kontrollera
Kommentar

Däck
Kontrollera alla fyra däcken:

De bör ha minst 5 mm mönsterdjup kvar över hela slitbanan.
Däcken ska vara av samma typ och ha samma dimension
Är framdäcken snedslitna måste framvagnen justera, ev. måste någon länkarm eller liknade också bytas.
Kontrollera också att bakdäcken ej är snedslitna ägaren kan ha bytt fram och bakdäck.
Kolla att fälgarna ej är buckliga kan medföra att framvagnen är felinställd.
Stå framför bilen och kontrollera att framhjulen inte står snett

Framhjulslager
Fatta däcket med båda händerna i handfattning "klockan 12" skaka hjulet kraftigt fram och tillbaka. Om du upptäcker ett glapp kan lagret vara för löst åtdraget eller utslitet, så att det måste bytas.

Stötdämpare
Ta ett hörn i taget och gunga bilen kraftigt. När du släpper ska bilen gunga en gång och sluta. Om den fortsätter är stötdämparna slut.
Om det knäpper vid gungningarna kan det vara glapp i fram- eller backvagnen. (Dåliga bussning eller leder).
Vrid på framhjulen och kontrollera om stötdämparna läcker olja.

Fjädring
Kontrollera att hjulen inte ligger alltför nära skärmkanterna, då är fjädrarna dåliga eller i värsta fall är det fråga om ett fjäderbrott.

Motorrum

Allmänt
Motorrummet ska vara rent och snyggt
Kontrollera att bromsservot inte läcker
Kontrollera att motorkuddarna ej är trasiga.

Läckage
Kontrollera om det finns någon oljepöl eller vattenpöl underbilen

Rostskador
Lyft på motorhuven och kontrollera att det inte finns någon rost på den speciellt i skarvarna och vid listerna
Kontrollera skärmarnas fästkanter mot motorrummet
Kontrollera motorhuvsfästena
Innerskärmarna får ej vara rostangripna
Kontrollera att det ej finns rost under batteriet
Kontrollera att den övre infästningen inte är rostangripen
Kontrollera att den gångjärnen ej är rostangripna och att de är välsmorda

Fjäderben
Se till att justerskruvarna är placerade i mitten av infästningen i motorutrymmet

Batteri
Är batteriet nytt och fräscht, kolla att kontakterna inte har oxiderat och att batteriet är fastdraget.

Kylsystemet
Glappar vattenpumpen?
Är kylaren i bra skick, kylarcellerna får ej vara deformerade
Efter provturen (då motorn är varm) kan du öppna motorhuven och lukta och kontrollera att kylaren ej läcker
Kontrollera att det ej finns olja i kylarvattnet

Olja
Kontrollera att oljefiltret är relativt fräscht så att ägaren med jämna mellan rum har bytt olja.
Lossa oljestickan och kontrollera att oljan ej är grå ( Om oljan är grå tyder det på att det finns vatten i oljan, vilket medför att motorn är spräckt eller att topplockspackningen är trasig)
Kontrollera att oljenivån på stickan ej är låg och att oljan är alltför svart (tecken på att motorn inte har servats korrekt)

Bagagerum

Allmänt
Kontrollera att det finns en fungerande domkraft
Kontrollera att det finns varningstriangel
Fälgkors eller liknande

Rost
Öppna backluckan och kontrollera dess kanter och lister
Lyft på mattan och leta efter rost i golvet
Studera insidan av reservhjulsbaljorna, leta efter plastlagningar

Reservhjul
Kontrollera däckmönstret minst 5 mm
Kontrollera att fälgen ej är bucklig
Att det finns luft i den

Invändigt, innan bilen startas första gången

Allmänt
Finns servicehäfte
Finns instruktionsbok
Kontrollera besiktningsprotokoll

Fukt och läckage
Lyft på gummimattorna på golvet. Kontrollera att heltäckningsmattorna är:
hela och rena
torra
Leta rätt på slangarna till värmepaketet under instrumentpanelen kontrollera att paketet och slangarna ej läcker.

El

Tillslagen tändning, men ej startad motor
Kontrollera att alla lampor på instrumentbelysningen fungerar
Kontrollera att oljelampan lyser (om ej, kan ägaren ha skruvat ut den för att dölja att lampan börjar lysa när motorn blir varm vilket tyder på lågt oljetryck)
Kontrollera att amperemätaren lyser (om den ej lyser kan ägaren ha skruvat ur den för att dölja att lampan lyser då motorn är igång, vilket indikerar att generatorn ej laddar)
Kontrollera att indikeringslampan för helljus lyser när helljuset är på slaget
Kontrollera att varningsblinkersarna fungerar
Kontrollera att bromslampan lyser.
Kontrollera att tutan fungerar
Kontrollera att spolare och vindrutetorkare fungerar
Kontrollera att fläkten fungerar
Kontrollera att defrostern i bakrutan fungerar
Kontrollera spolning av strålkastare
Kontrollera annan elutrustning, backspeglar, rutor, taklucka m.m.
kontrollera att tankmätaren fungerar

Rutor och dörrar
Kontrollera återigen att framrutan ej är repig eller har stenskott
Veva ned och upp alla sidoruter och kontrollera att fönstren ej fastnar, p.g.a. att fönstermekanismen är rostig
Kontrollera att dörrsidorna är hela och rena

Lås
Kontrollera att alla lås kan låsas och öppnas med rätt nyckel
Handskfack
Dörrar
bagagelucka

Inredning klädsel
Hur ser sätenas originalklädsel ut?
Fungerar sätenas svankstöd
Är bilbältena i bra skick både fram och bak

Bromsar
Kontrollera att bromspedalen ej sjunker då man trampar på den
Senast redigerad av flashajn 2011-11-16 kl. 01:12.
Citera
2011-11-16, 00:56
Medlem
Invändigt, då bilen startas

Instrumentpanel
Se till att oljelampan slocknar fort
Kontroller att amperemätaren ej lyser svagt, utan är helt släckt

Koppling handbroms
Dra åt handbromsen och lägg i ettan släpp upp kopplingen försiktigt. Se till att du ej hör några missljud
Se till att kopplingen inte börjar slira eller hugga
Det ska finnas ett spel på några centimeter innan ingreppet känns.
Om handbromsens spakväg är lång måste den kanske renoveras
Se till att oljelampan inte börjar lysa förrän motorn har stannat, då kopplingen släpps upp.
Starta motor igen och tryck ned kopplingen i botten se till att urtrampningslagret ej börjar skorra

Motor
När du ska starta motorn första gången bör du se till att den är kall och att ingen annan har startat den på ett tag.
Samtidigt som motorn går igång ska du ha dörren öppen och titta bakåt
Kontrollera om den blåröker i början (i så fall är ventiltätningarna dåliga. Detta är dock ej så allvarligt men bör påpekas eftersom man måste kolla oljan oftare)
Kolla att avgaserna ej är vita, ( Anger att det finns ett allvarligt vatten läckage mellan olje- och kylarsystemet)
När motorn startar får ej startmotorn trillskas genom att avge ett skärande ljud.

Under bilen

Oljeläckage
Kontrollera att det inte finns något oljeläckage vid drivknutsdamaskernas
Kontrollera att det inte finns något oljeläckage vid motor
Kontrollera att det inte finns något oljeläckage vid växellådan
Kontrollera att det inte finns något oljeläckage vid bakaxeln

Rost
Se till att underredsmassan är intakt under hela bilen
Leta efter ny underredsmassa kontrollera dessa ställen extra noga
Kontrollera att golvet ej har hål
Se till att inga balkar är rostangripna
Kontrollera att bromsrören ej är rostangripna
Kontrollera att avgassystemet är i gått skick (katalysator)
Kontrollera sparklådor och domkraftsfästen mer noggrant
Kontrollera att fjäderbenens brickor ej är rostiga (Den del av undre delen av fjäderbenet där själva fjädrarna är fastspända i)
Studera hjulhusens underredsmassa
Kontroller bromsklossar
kontrollera fjädrar
Kontrollera om det är läckage i stötdämparnas damasker

Krockskador
Kontrollera att inga större ingrepp har gjorts i framvagnen (dessa delar ser nyare ut en resten av underredet)

Provkörning

Allmänt
Gör en ordentlig provkörning så att motorn får rätt arbetstemperatur

Styrning
Kontrollera att styrningen ej glappar
Lyssna efter missljud i framvagnen då du kör i gupp (Slitna styrleder eller bussningar)
Drar bilen åt något håll när du kör rakt fram? ( Om ja sliten framvagn eller någon broms som ligger på)
Går styrningen lätt?

Bromsar
Provbromsa hårt finns det ABS? fungerar det eller låser sig bromsarna
Drar bromsarna åt något håll när du bromsar hårt?
Sjunker pedalen sakta mot golvet?

Koppling och växellåda
Är kopplingen OK, eller slirar den vid fullgaspådrag
Går växellådan lätt och skrapfritt
Hoppar växlarna ur när du motorbromsar

Instrumentpanel
Är motortemperaturen normal?
Kontrollera att du både kan sätta värmesystemet till kallt och varmt
Se till att det inte luktar glykol när du drar igång fläkten

Motor
Kontrollera med varm motor att bilen inte ryker blått ur avgasröret. (motorrenovering nära)

Avgassystem
Se till att inte avgassystemet läcker

Efter provkörning

Kylare
Kontrollera att kylaren ej läcker efter provkörningen

Tomgång
Se till att tomgången är jämn och fin

Oljetryck
Se till att oljelampan ej börjar lysa på tomgång

Laddningslampa
Se till att laddningslampan ej glöder efter provkörningen
Citera
2011-11-16, 01:22
Medlem
Min-Mammas avatar
Tar en hel vecka att köpa bil om man ska följa den checklistan...

Vissa saker kan man göra för att skydda sig mot dylika tomtar.

1. Undvik små till medelstora bilförsäljare. Det är ett gäng skojare ALLIHOP. Dom tar betalat för att dölja fel och är experter på att lirka tvivelaktiga bilar genom SBP bland annat. Små och medelstora bilskojare drar runt och köper upp det gamla skitet större företag har ståendes på bakgården, det dom har tagit i inbyte på sina "du får xx.xxxx för din besiktade bil-kampanjer". Bilarna sminkas och säljs som "tant agdas gamla välvårdade pärla".

2. Undvik svartskallar. JA. Jag vet alla är inte dåliga, nej. men här finner du en kraftig överrepresentation av skojeri. Lika bra att dra alla över en kam. Jag har nästan uteslutande dåliga erfarenheter av att göra affärer med svartmuskingar så jag säger konsekvent nej numera till all form av samröre med dessa.

Minst risk för att bli blåst är att handla bil av Svensk/nordeuropeisk privatperson men även här kan du bli lurad. Jag märker direkt ifall det är en "kontoret-på-fickan-skojare", då på hans uppträdande och med lite ledande frågor.

3. Men innan du ens åker och tittar på bilen så frågar du efter registreringsnumret. Efter det så slår du upp bilen på Transportstyrelsen.se och där får du reda på:

*När senast godkända besiktning var
*Hur långt bilen gått
*ifall tekniska specifikationer stämmer (rätt motorstorlek etc)
*och NÄR SENASTE ÄGARBEVISET UTFÄRDADES. <<<- kan vara viktig. Avslöjar skojare.

5. Maila SBP och begär ut kopior på de 3-4 senaste besiktningsprotokollen. Genom dom så kan du också se ifall det dribblats med miltalet de senaste åren.

Har snubben ägt bilen i en vecka? Varför? Varför säljer han den? Dålig bil eller inbyte? Händer att privatpersoner tar inbyte bara för att underlätta sin egna affär och sen säljer bilen vidare. Vanligare dock att bilhandlare tar inbyte.

Följ dessa små punkter så har du minimerat risken för att bli lurad.

Minsta lilla du får dåliga vibbar eller rättare sagt om inte "detta är helrätt-känslan" infinner sig, säg tack och adjö och gå därifrån. Tveka inte. Det finns fler kärror.
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-11-16 kl. 01:27.
Citera
2011-11-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Tar en hel vecka att köpa bil om man ska följa den checklistan...

....

Man behöver inte följa listan slaviskt men ju mer man vet om bilen, desto mindre strul råkar man utför. Många av punkterna tar inte lång tid att kolla och oftast ser man ganska snabbt om bilen är välskött eller ej, får man dåliga vibbar är det bara att tacka och gå.

Innan köpet är det viktigaste att man kolla att säljaren verkligen äger bilen och att det inte finns någon skuld på den. Är magkänslan också den att bilen är välskött så behöver man nog inte vara så orrolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in