2011-11-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
haha, jag kunde inte hålla mig från att skratta åt det du skrev.

OnT: Så du är alltså 100% säker på detta?
Det beror ju på vad du faktiskt menar med 100% säker. Det kräver en ganska bra definition i den här diskussionen, men ja, jag skulle säga att jag är 100% säker på att jag existerar.
Citera
2011-11-11, 01:19
Medlem
MegaSkurts avatar
Du utgår från att det vi upplever som verkligheten, antingen inte existerar, eller att den existerar men projiceras på oss i någon typ av redigerad form?

Du kan vara 100% säker på att du tänker, sen vad du är, varför du tänker, och hur det går till, det kan du med din utgångspunkt inte vara säker på. Men just det faktum att du 100% säkert tänker, bevisar ju att du faktisk är någon/någonting, alltså, som Descartes påpekade, kan du ju även vara 100% säker på att du existerar, (i någon form)...
Citera
2011-11-11, 01:23
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Du utgår från att det vi upplever som verkligheten, antingen inte existerar, eller att den existerar men projiceras på oss i någon typ av redigerad form?

Platons grotta!
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=3954&page=1
Citera
2011-11-11, 02:13
Medlem
Enigms avatar
Att man dör är ju en sak som ganska säker kanske till och med 100%. Förr eller senare iaf.
Citera
2011-11-11, 02:48
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigm
Att man dör är ju en sak som ganska säker kanske till och med 100%. Förr eller senare iaf.

Fast egentligen kan du inte var 100% säker på det förrän den dagen du dör.
Citera
2011-11-11, 03:00
Moderator
Allaballawallas avatar
För att citera mig själv i en annan tråd:
"Det enda jag är säker på är att inget är säkert; men till och med det betvivlar jag ibland..."

Ingenting går med 100% säkerhet att bevisa till 100%; det kallas för Induktionsproblemet (Problem of induction på engelska.) och vi kan "tacka" David Hume för det...

Edit:
Mittinattenstavning.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-11-11 kl. 03:05.
Citera
2011-11-11, 05:16
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Du kan vara 100% säker på att du kommer att dö.

Hur kan man vara det?
Det är väl en av de saker man kan vara minst säker på?
Citera
2011-11-11, 11:40
Medlem
hollandurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
För att citera mig själv i en annan tråd:
"Det enda jag är säker på är att inget är säkert; men till och med det betvivlar jag ibland..."

Väldigt sant, dessutom ganska vackert
Citera
2011-11-11, 14:27
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten.
Tack. Det är synnerligen tröttsamt att se dessa "Mod får gärna flytta tråden" i var och varannan tråd.

OnT, så är jag 100% säker på att 1+1 = 2. Till exempel.
Citera
2011-11-11, 14:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Tack. Det är synnerligen tröttsamt att se dessa "Mod får gärna flytta tråden" i var och varannan tråd.

OnT, så är jag 100% säker på att 1+1 = 2. Till exempel.

Men en (1) man och (+) en (1) kvinna kan resultera (=) i tre (3), fyra (4), fem (5), eller varför inte sex (6) människor...

Ergo: 1+1≈2
Citera
2011-11-11, 14:39
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Men en (1) man och (+) en (1) kvinna kan resultera (=) i tre (3), fyra (4), fem (5), eller varför inte sex (6) människor...

Ergo: 1+1≈2
Addition är inte definierat så. Och "=" betyder "är lika med", inte "kan resultera i".
Senast redigerad av adequate 2011-11-11 kl. 14:41.
Citera
2011-11-11, 15:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Addition är inte definierat så. Och "=" betyder "är lika med", inte "kan resultera i".

Det är jag med på, men jag tror att du stirrar dig blind på tecknen och deras betydelse, vilket gör att du därför missar innebörden av resonemanget...

Med tanke på ämnet för tråden blir "definitioner" och om de alltid måste vara låsta däremot intressant.

En gång i tiden ansåg man att jorden var platt och därför definierades jorden inte som ett stort klot utan som en platta. Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det i framtiden inte kommer att komma någon som överbevisar det vedertagna i att 1+1=2, men jag utgår ifrån att det aldrig kommer att ske...

Hur som helst så var mitt förra inlägg mest ett skämt som visar på att det beror på i vilket sammanhang man väljer att se saker och ting och hur det kan påverka slutresultatet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in