2011-11-02, 16:04
Medlem
N 1:2 4kr/aktie - bra gissning
Senast redigerad av mistadabolina 2011-11-02 kl. 16:09.
2011-11-08, 10:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Kappahl fortsätter sjunka, nere på ~11,40 kr/st. Det verka segt, hoppas det blir en vändning till våren.
Jag gick in när det låg runt 18 kr. Hur står det till igentligen? HM stiger som bara den, synd att kappahl ej hänger med.
2011-11-08, 13:19
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kappahl fortsätter sjunka, nere på ~11,40 kr/st. Det verka segt, hoppas det blir en vändning till våren.
Just nu pågår en nyemission som ger befintliga aktieägare rätt att teckna nya aktier för 4 kr styck, vilket möjligen påverkar dagens prissättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag gick in när det låg runt 18 kr. Hur står det till igentligen? HM stiger som bara den, synd att kappahl ej hänger med.
Med HM står det bra till. Det är ett välskött bolag som tjänar pengar och har låga skulder.

Kappahl är raka motsatsen.
De är ett vanskött bolag med så gigantiska skulder att de tvingats till nyemission (i dagens dåliga börsklimat!) för att hålla konkursen borta, de går med förlust samt har ett varulager med ett bokfört värde på närmare en miljard som dessutom snart kommer behövas skrivas ned kraftigt.

----

Är aktien värd en chansning? Låt oss göra en liten räkneövning.

Kappahl har inte växt något nämnvärt de senaste fem åren. Vi tar därför och tittar på hur det sett ut i genomsnitt de senaste fem åren. Med nuvarande läge tror jag det är långt borta för dem att återkomma till gamla nivåer men på några års sikt kan det vara möjligt.

Vinsten före skatt har i snitt legat på 440 mkr de senaste fem åren. Med 26 % bolagsskatt ger det en vinst på 326 mkr. Efter nyemissionen kommer det finnas 225 miljoner aktier, så vinsten per aktie blir då 1.45 kr.

Vid en kurs på 11 kr motsvarar det ett p/e-tal på 7.6.
Det är inte unikt billigt i dagens läge. Särskilt inte med tanke på att det bygger på en antagen vinst som det kommer ta år innan Kappahl kan återkomma till.

--

Den räntebärande nettoskulden uppges i årsredovisningen uppgå till 2266 mkr och bör efter nyemissionen ha sjunkit till 1666 mkr, eller 7.4 kr per aktie.

Justerar man p/e-talet för de stora banklånen får vi ett p/e-tal på 12.7 (11 + 7.4 / 1.45), vilket då inte alls känns som ett fynd.
Senast redigerad av ksv 2011-11-08 kl. 13:21.
2011-11-08, 13:30
Medlem
Har inte Kappahl till skillnad från HM fått helt andra ägare och personer som styrt bolaget efter att Per-Erik Ahl dog 1996 också?
2011-11-09, 22:03
Medlem
SparkMans avatar
Rejält ras idag. Antar att det första handelsdag efter företrädesrätten som ligger bakom fallet.

Magban ligger du fortfarande tungt i Kappahl eller lättat lite på trycket? Såg att du hade en ganska så stor post för en månad sedan.
2011-11-10, 09:13
Medlem
skoj med nån som räknar. tyvärr kan jag det inte själv men skuldtyngda bolag med diagram typ eniro o kahl tilltalar inte mig.

visst, vänder de skutan blir det bra, annars hej då.

magban har fortfarande inte visat sina räkningar, vi är väl inte tillräckligt proffessionella för honom.
2011-11-10, 16:59
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv<br /> Den räntebärande nettoskulden uppges i årsredovisningen uppgå till 2266 mkr och bör efter nyemissionen ha sjunkit till 1666 mkr, eller 7.4 kr per aktie.<br /> <br /> Justerar man p/e-talet för de stora banklånen får vi ett [B
p/e-tal på 12.7[/b] (11 + 7.4 / 1.45), vilket då inte alls känns som ett fynd.

Hej,ser att du gjort en justerad P/E tals beräkning utifrån banklån,som du i ekvationen ställer i täljaren.Det var ett tag sedan jag nyckeltalsberäknade.Kan du förklara varför du sätter lånen i täljaren och plussar aktiekursen och delar sedan med vinsten,är det numera ett vedertaget beräkningssätt?Kan du ge nån källhänvisning?

Har kollat runt lite och hittade ett annat nytt justerat P/E talsberäkning ,justering för kassa.
Där man ställer upp aktiekurs-kassa/vinst...är det också något som du har stött på och kan utveckla?
2011-11-10, 17:40
Moderator
ksvs avatar
Ni som äger aktien innan, måste nu antingen teckna er eller sälja teckningsrätterna!
http://di.se/Artiklar/2011/11/7/250243/Varningsflagg-for-Kapp-Ahls-emission/

Gör ni inte det, förlorar ni stort!
Det är tyvärr alldeles för vanligt att småsparare gör just det här misstaget,

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Rejält ras idag. Antar att det första handelsdag efter företrädesrätten som ligger bakom fallet.
Ja, nu är även nyemissionen fullt inprisad.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Hej,ser att du gjort en justerad P/E tals beräkning utifrån banklån,som du i ekvationen ställer i täljaren.Det var ett tag sedan jag nyckeltalsberäknade.Kan du förklara varför du sätter lånen i täljaren och plussar aktiekursen och delar sedan med vinsten,är det numera ett vedertaget beräkningssätt?Kan du ge nån källhänvisning?

Har kollat runt lite och hittade ett annat nytt justerat P/E talsberäkning ,justering för kassa.
Där man ställer upp aktiekurs-kassa/vinst...är det också något som du har stött på och kan utveckla?
Det jag använde var Enterprise Value, alltså börsvärde + räntebärande nettoskuld.

Det kan vara ganska stor skillnad om man för samma prislapp får med ett stort banklån istället för en fet kassa.

Det jag själv använder vid förenklad jämförande värdering är oftast EBIT/EV, vilket kanske hade varit bättre även här.

Fördelen med det beskrivs i sin enkelhet pedagogiskt av Joel Greenblatt här.
Senast redigerad av ksv 2011-11-10 kl. 17:47.
2011-11-10, 22:11
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Fördelen med det beskrivs i sin enkelhet pedagogiskt av Joel Greenblatt här.
Hm, ser att det verkar vara olika sidor som censureras var gång. Det är alltså det inramade exemplet på sidan 171-172 som jag avsåg.
2011-11-11, 06:09
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hm, ser att det verkar vara olika sidor som censureras var gång. Det är alltså det inramade exemplet på sidan 171-172 som jag avsåg.

Tack,nu gick det bara att se sid 169,,det är bland appendixen som förklaring runt beräkningen är gjord?

Jag får gå in och titta i boken lite då och då så får vi se ifall s171-72 går att läsa.

Ja att jag frågade beror på att jag tycker att de blandar lite siffror felaktigt,tycker att skuld i det här fallat borde vara i nämnaren och med ett minustecken i så fall,inte blanda in ´skuldsättning med prissättning utan med resultatet(vinst) istället.Då skulle det se ut så här P/E= aktiekurs/vinst-skuld

På samma sätt tycker jag att då man justerar för kassan ,att den skulle vara i nämnaren.(Hittade detta exempel med kassajusterat på aktiespararnas sida) P/E= aktiekurs/vinst+kassa borde det i så fall se ut.

Vad tycker du,borde det inte vara på detta sätt istället?

Att jag tar upp det här beror på att jag för ett tiotal år sedan hade föreläsningar och kurser i detta om aktievärdering.Då snubblade jag över en formel,minns inte namnet,men formeln användes flitigt av aktörerna.

En kursdeltagare frågade engång varför formeln inte fungerade vid vissa beräkningar.Formeln var relativt ny,då vi började räkna på olika sätt med antagna räntor etc. och hittade riktigt felaktigheter vid vissa antaganden.

Då jag kollade upp varifrån formeln kom ifrån så visade det sig att den skapade i slutet på 30-talet och användes då för obligationsberäkningar.I nutid så använde alltså finansexperter formeln för att beräkna tänkta beräknad aktiekurs.???.....Har packat ned böckerna så kan inte säga vad denna formel hette ,den hade samma namn som mannen som skapade den.
2011-11-11, 17:00
Moderator
ksvs avatar
Här är de förlorade sidorna: sida1 sida2 sida3 sida4

Men anledningen att jag länkade dit var att det är en enkel och pedagogisk förklaring.

Har du studerat ekonomi tidigare, kan du säkert hitta mer omfattande förklaringar till Enterprise Value.
http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_value

Det finns såklart åtskilliga nackdelar med dylika förenklingar, men när det gäller jämförande värdering finns det ingen perfekt metod. Med EV får vi ett verktyg att jämföra bolag med olika skuldnivåer.
2011-11-13, 21:28
Medlem
wetex65s avatar
Hej
sitter på ett gäng KA aktier

Kan någon förklara för mig hur,var och när kan jag köpa teckningsrätter

Kör Nordea

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem