Citat:
Ursprungligen postat av VCV
Kan en person som bryter arbeta med vad som helst?
Jag har nu funderat på detta ganska länge och jag tror att det är många som har åsikter om det.
[..]
Så vad tycker ni? Vilka funderingar och tankar har ni kring detta?
Mvh
VCV
Tja, vi har ju en drottning som bryter på tyska.
Skämt åsido beror det helt på hur pass mycket talaren bryter. Är det begripligt spelar det väl inte någon roll på vilket språk talaren bryter, eller hur hög position den har. Olika krav ställs dock i de högre positionerna: Det är t.ex. kritiskt att man begriper sin läkare, och att man inte uppfattar något fel angående dosering eller kurens varaktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
De som pratar med riktigt bred skånska är oftast outbildat folk på den skånska landsbygden. Läkare är bildade människor så att en skånsk sådan skulle komma in och bräka loss som en bonde från Veberöd är nog rätt osannolikt. Jag är skåning och kan i alla fall aldrig komma på att jag vbarit i kontakt med en läkare med riktigt bred skånska.
Vi har redan, i en annan tråd här i språkforumet, konstaterat att bildningsnivån och dialekten inte hänger samman på något som helst sätt. Om jag tar mig själv som exempel så kommer jag från en relativt stor stad, och studerar på universitet, men jag talar likväl på väldigt bred skånska enligt kompisar.
Dock är det viktigt att man tänker på detta när man lämnar hembygden, även om ni i tråden överdriver er oförståelse för skånskan (eller må det hända att ni är självupptagna stockholmare?). Att jag skulle åka upp till Norrland (d.v.s. allt ovanför skånelandskapen) utan att tona ned dialekten skulle vara direkt oförskämt. Av samma anledning anpassar man sitt ordval här på Flashback, även om man i kontext tämligen lätt skulle kunna finna ut vad orden betyder.