2011-11-05, 21:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpoke
Man får verkligen hoppas att filmen aldrig kommer ut här, för barnens skull. men man skulle ju vilja se vad denne åklagare ser som knappt någon annan ser. Jag misstänker att de (hon) som tolkar in sex i leken har en väldigt snedvriden syn på vad som är sex och vad som, av en tillfällighet, LIKNAR sex på något vridet sätt. Ögat söker och finner vad det vill se. "Nakna barn som är nära varandra och har roligt! usch!"

Fy fan. Många är vi föräldrar som ryser och inser att det där kunde varit vi som fått våra barns slitna ur famnen.
Filmen är ju faktiskt beskriven.

Porrfilm nej. Men - om mina barn hade lekt den leken så hade jag avbrutit dem, jag hade inte hämtat kameran och filmat.
Hade någon visat mig en dylik film på sina barn så hade jag ifrågasatt människans förstånd och syfte.
Citera
2011-11-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mendaxandakt
Så är det alltid. Familjeband och släktskap är inte något som har betydelse. Man ska var ett lesbiskt och färgat par - det är det enda som är 100% okej.

Påstår du att enbart färgade lesbiska par har fått ta emot fosterfamiljsplacerade barn? Eller är du bara bitter, heterosexuell och vit?
Citera
2011-11-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Eftersom ingen i tråden gett uttryck för den uppfattningen, är ditt inlägg usel retorik, inget annat.

Du antyder att anmälan som kom in till socialtjänsten från en av systrarna var rykten eller skvaller. Jag ber att få påminna om en sak: Hovrätten anser det bevisat att en person farit med osanning, nämligen mamman, och det när hon förnekar att hon sagt målsäganden brukade leka med TA:s morgonstånd som en växelspak och att hon sagt att målsäganden brukade få mjölka TA:s snopp.

Det är åtminstone sju-åtta personer, eller skall vi säga konton, som helt och hållet rättfärdigar det som hänt och det som hänt är defacto att socialen ingripit efter rykten vilket man måste kalla det då systern själv inte har bevittnat det här.

Alltså har jag rätt och du fel.
Citera
2011-11-05, 21:27
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är de som väljer det ordet. Annars får det gärna presentera var socialtjänsten hävdar att pappan har sexuell dragning till barn osv...

När det gäller TR och HvR:s bedömning så är deras slutsats dessutom felaktig, det rätterna säger är att det är TVÅ tillfällen som kan bevisas genom föräldrarnas erkännande och därmed bedömas - de slår INTE fast att det endast handlar om två tillfällen.

Hovrätten plockar också upp detta;

Det är inte så att rätterna säger att det är begränsat till två gånger - de säger att de erkänt två gånger och det är de två gångerna man kan bedöma.

Men under ett förhör, så torde man väl se signaler på om det är något som faktiskt sker frekvent eller som "bara" har skett vid ett par tillfällen?

Eller, skulle möjligheterna finnas, att de bara har erkännt de tillfällen då pappan sagt åt flickan att ta bort händerna? För att dra den slutsatsen, så bör man o andra sidan ha inställningen att föräldrarna gått så tillväga, för att skapa något sorts alibi för frekventa övergrepp på sin dotter. Varför annars, säger man till två gånger men endast dessa två gånger. Har det däremot hänt fler gånger, och pappan även då sagt ifrån så har han ju fortfarande gjort vad som krävs så att säga.

Ja, lite snurrigt blev det...har smuttat på Lördagsvinet (är barnledig kanske skall tilläggas)
Citera
2011-11-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Och man får uppfattningen att vissa tycker att det är helt OK att socialen när som helst ska kunna åka hem till vem som helst och godtyckligt kunna omhänderta deras barn i månader och placera föräldrarna i häkte baserat på en anmälan om vad som helt gjord av vem som helst, utan en tanke på att detta kan sätta outplånliga ärr i själen på både föräldrar och barn... Hallå DDR och Stasi, är ni tillbaka?

Vem i tråden har argumenterat för godtyckliga omhändertaganden av barn?
Citera
2011-11-05, 21:28
Medlem
DrSpokes avatar
Har med stigande häpnad följt dina inlägg ett tag micro. En jävla massa förmildrande om socialtjänstens agerande och ännu mer kverulerande med andra skribenter. Men vad fan tycker du då?

Jag ids inte läsa tusentals inlägg igen. Förklara bara ovanstående tack.
Citera
2011-11-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ej heller sett ett pip om barn som slickar i det offentliga materialet.

Vad gäller brottsutredningen är det ju inte relevant, men det borde kanske ha stått i soc underlag till förvaltningsdomstolen, om det ingick i anmälan till soc.
Citera
2011-11-05, 21:30
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Fast det är de som väljer det ordet. Annars får det gärna presentera var socialtjänsten hävdar att pappan har sexuell dragning till barn osv...

När det gäller TR och HvR:s bedömning så är deras slutsats dessutom felaktig, det rätterna säger är att det är TVÅ tillfällen som kan bevisas genom föräldrarnas erkännande och därmed bedömas - de slår INTE fast att det endast handlar om två tillfällen.

Hovrätten plockar också upp detta;

Det är inte så att rätterna säger att det är begränsat till två gånger - de säger att de erkänt två gånger och det är de två gångerna man kan bedöma.
Nu får du baske mej sluta med att fragmentera vad som sägs i domarna. Här är fortsättningen:
Citat:
Ursprungligen postat av Dom HovR, s.6
Hovrätten anser i likhet med tingsrätten att Thomas Andersson och Jennie Berg har lämnat i huvudsak tydliga, i väsentliga avseenden överensstämmande och inte
osannolika uppgifter om vad som hänt vid de, enligt dem, två tillfällen som
målsäganden otvivelaktigt tagit tag i Thomas Anderssons snopp. Det som målsäganden
berättat kan, som tingsrätten konstaterat, ha sin grund i hennes upplevelser vid de
händelser som de tilltalade redogjort för.
och deras slutsats:
Citat:
Ursprungligen postat av Dom HovR, s.7-8
Thomas Andersson och Jennie Berg har förklarat att de vid tillfällena lugnt ville avvärja situationen utan dramatik. Att det handlat om olycksfall vid beröringarna och
att de haft inställningen att avleda målsäganden far stöd av vad Tomas Anderssons
systrar uppgett att Tomas Andersson berättat för dem om vad som skett. Även Tony
Fröhlers uppgift om vad Jennie Berg berättat för honom om ett sådant tillfälle talar för
detta. Att det tog aningen längre tid innan Thomas Andersson reagerade vid det andra
tillfället har han och Jennie Berg förklarat med att han sov och blev överrumplad av
målsägandens agerande, en förklaring som förefaller trovärdig. Åklagaren har anfört
att i vart fall det som skedde vid det andra tillfället bör vara straffbart då föräldrarna
väntade för länge med att ingripa mot målsäganden och då Thomas Andersson fortsatte
att sova naken trots det som tidigare hänt vid det första tillfället när dottern kommit in i
sovrummet på morgonen och lekt i sängen. Lämpligheten av att Thomas Andersson
fortsatte att sova naken trots att det framkommit att målsäganden hade ett intresse för
hans penis kan naturligtvis ifrågasättas men det förhållandet har ingen självständig
betydelse vid den straffrättsliga bedömningen. Hovrätten delar tingsrättens bedömning
att Thomas Andersson under rådande omständigheter ingripit mot målsäganden inom
rimlig tid. Utredningen ger därmed inte stöd för åtalets gärningspåstående att han låtit
målsäganden ta tag i hans penis. Det är därför inte bevisat att han genomfort någon
sexuell handling med målsäganden och tingsrättens friande dom i skuldfrågan ska
alltså fastställas.

Hovrättens bedömning innebär att de objektiva gärningsrekvisiten för att Thomas
Andersson begått sexuellt övergrepp mot barn inte är uppfyllda. Jennie Berg kan
därmed inte anses ha främjat något övergrepp. Även för henne ska därför tingsrättens
friande dom fastställas.
Lär dig åtminstone att läsa domar innan du börjar argumentera.
Citera
2011-11-05, 21:33
Medlem
DrSpokes avatar
Citat:
Filmen är ju faktiskt beskriven.

Porrfilm nej. Men - om mina barn hade lekt den leken så hade jag avbrutit dem, jag hade inte hämtat kameran och filmat.
Hade någon visat mig en dylik film på sina barn så hade jag ifrågasatt människans förstånd och syfte.

Det beror liksom på vad man anser vara olämpligt och inte och vad som VERKLIGEN utspelar sig på den där filmduken. Som du säger så är filmen beskriven och så gott som alla som sett den beskriver det som oskyldig lek. Rent av 100% gullig lek som utsrålar ren och skär syskonkärlek med nollkommanollnoll sex inblandat. Man känner sina barn och VET det och kan därför med glatt hjärta visa denna lycka för andra.

Inget konstigt för gemene man
Citera
2011-11-05, 21:35
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
micro113 comes to mind. Hon tycker att det är OK att barn lite hur som helst tvångsomhändertas för någon vecka eller månad, och baserar det på att hon minsann inte for illa av att vara på kollo när hon var liten. Hon har också en märklig syn på att omhändertaganden aldrig kan vara felaktiga då de alltid baseras på juridiska hänsyn. micro113 verkar ha samma syn på sina barn som säg... hennes husdjur?

Personligen skulle jag slåss som ett skadeskjutet lodjur (den oterjade varianten) som någon kom i närheten av att försöka ta mina barn på lösa boliner.

Men vi kan släppa den delen av debatten, den är en passus och börjar ströva iväg från det aktuella rättsfallet.
Citera
2011-11-05, 21:37
Medlem
Citat:
micro113
Citera
2011-11-05, 21:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Hade du jobbat inom Soc och fått inringt ett misstänkt incestfall i luren skulle du väl skita i det och fortsätta med din patiens, rycka på axlarna och muttra "äh, strunt i det..det är säkert inget!!" ..jo, jo..
Kritiken gäller ett brådstörtat akut omhändertagande, som sedan utan saklig grund varade i 68 dagar. Kritiken gäller inte att soc behandlade och utredde ärendet i sig. Anser du på fullt allvar att alla helt obekräftade orosanmälningar om sexuella övergrepp mot barn ska leda till akut omhändertagande, också när de handlar om att ringa och berättar för sc om vad en annan preson har sagt att ett tredje barn har gjort med en fjärde person? Har du isåfall på minsta sätt klart för dig vilket övergrepp ett obefogat bortslitande av ett barn från sin hemmiljö innebär? Och har du minsta begrepp över vad ett helhetsbarnperspektiv enligt barnkonventionen egentligen innebär?

Att göra så många omhändertaganden som det bara går är inte att följa principen om barnets bästa, ta och hacka i dig det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in