2011-10-24, 13:53
Medlem
Hej. Vi ska ha en fest för min bror som fyller år. Och som rubriken lyder så ska vi ha mat, typ buffe. Men hur håller vi det varmt?? Har tänkt på sånna värme skåp eller plattor som finns, men vart får man tag på sånna? går det att hyra eller måste man köpa.
Eller finns det något material som man kan på något sätt ställa ljus under som värmer, typ som man gör med glögg.

Blir jätte glad om någon vet..så ÖÖÖÖÖS in förslag nu
Citera
2011-10-24, 13:59
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Finns våldsammt mycket info ang. detta på internet.

Jag hittade denna efter ungefär 11 sekunders intensivt sökande.

http://www.foodieview.com/blog/2005/11/22/tips-for-keeping-food-warm/

Vill gärna påpeka att ett av dom mest basala tricken att hålla mat varm är att planera matlagningen så att all mat som ska vara varm serveras samtidigt. Men det kan ju vara svårt vid en bufe liknande tillställning.
Citera
2011-10-24, 14:08
Medlem
Hm okej...fatta inte så mycket av det som stod men. Vi ska alltså inte ha buffe buffe utan bara varm mat. Ser att det finns massa firmor i stockholm som hyr ut, men vi bor dock i Nora utanför Örebro.
Citera
2011-10-24, 14:17
Medlem
Beror visserligen på hur mycket mat ni ska göra, men det går ju också bra att använda ugnen om man vill hålla maten varm under tiden man fixar med annat.
Citera
2011-10-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Beror visserligen på hur mycket mat ni ska göra, men det går ju också bra att använda ugnen om man vill hålla maten varm under tiden man fixar med annat.

Så långt hade jag också tänkt om vi nu hade en ugn finns bara micro där vi ska vara.
Läste på en annan sida att man kunde ställa stearin ljus i en form och lägga ett ugnsgaller över. Men tror ni inte att ljusen kommer bränna på formarna så dom blir svarta??
Citera
2011-10-24, 15:57
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meatlof
Så långt hade jag också tänkt om vi nu hade en ugn finns bara micro där vi ska vara.
Läste på en annan sida att man kunde ställa stearin ljus i en form och lägga ett ugnsgaller över. Men tror ni inte att ljusen kommer bränna på formarna så dom blir svarta??
Jo, men det går i regel att få bort i disken.

Om jag var du skulle jag se om jag har några kontakter i restaurangbranchen och låna en värmeplatta av någon.
Citera
2011-10-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, men det går i regel att få bort i disken.

Om jag var du skulle jag se om jag har några kontakter i restaurangbranchen och låna en värmeplatta av någon.
har skrivit till några restauranger men ingen svarar...så ja funderar på att linda in formarna i folie, sen ställa som på ugnsgaller och ljus under. Det måste ju funka
Citera
2011-10-25, 14:12
Medlem
DetektivSventons avatar
Kan man ha mat i termos?
Citera
2011-11-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivSventon
Kan man ha mat i termos?

det kan man..men inte i mitt fall