2005-12-12, 18:07
Medlem
Någon som kan berätta lite ang hur rivningskontrakt fungerar?
Vad är det för krav?
Hur fungerar det?
Vad brukar hyran ligga på?
Var kan man hitta rivningskontrakt? (gärna i Sthlm's området...men Malmö o Gbg kan också funka)

Tell me everything i need to know...

Edit: Hittade detta:

---
Rivningskontrakt innebär tillfällig upplåtelse av lägenhet/bostad som annars skulle stått tom i väntan på förestående renovering. Termen syftade förut på upplåtelse av uttjänta lokaler i väntan på rivning, men nuförtiden är det betydligt vanligare att man i stället renoverar fastigheten.
---

I ett annat inlägg.
Men då återstår fortfarande endel frågor...

Innebär detta att dom bara har rätt att mullra in med en bulldozer mitt på morgonen eller måste det medelas X antal dagar innan dom ska börja riva o man måste ut?
Hur fungerar det?
Vad har man för rättigheter? (att man inte kan kräva att få väggarna reparerade vid fukt känns ju som en självklarhet...men hur är det vid översvämmning i avloppen?)
Var hittar jag kåkar med rivningskontrakt? (Billigt är A och O...skick kommer sist)
Vad ligger dom på? (säg en liten 1'a...)
Citera
2005-12-12, 19:59
Medlem
Ingen?
Citera
2005-12-12, 21:07
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
Någon som kan berätta lite ang hur rivningskontrakt fungerar?....Tell me everything i need to know...

Innebär detta att dom bara har rätt att mullra in med en bulldozer mitt på morgonen eller måste det medelas X antal dagar innan dom ska börja riva o man måste ut?

Rivningarna påbörjas alltid mitt i natten ,du väcks av kranföraren med rivningskulan 10 minuter innan

Förlåt! kunde inte låta bli

Allvarligt talat ,har jobbat många år i fastighetsbranschen ,men aldrig hört talas om "rivningskontrakt" ,andrahands kontrakt finns ju men rivningskontrakt? Tror i alla fall inte att det förekommer hos seriösa hyresvärdar.
Dock kan jag tänka mig att privata fastighetsägare kan syssla med sådant ,men då borde det ju gälla "uthyrning på begränsad tid" eftersom en rivning ju rimligtvis måste planeras noga i tiden.
Ja uthyrning begränsad till ett år i taget låter nog mera rimligt.
Dessutom så förekommer det väl knappast speciellt mycket rivningar av bostadshus nummera i dagens bostadsbrist ,snarare är det väl så att man totalrenoverar ,tex stammbyte osv ,men i sådana fall har ju hyresgästen rätt att komma tillbaka efter renoveringen ,blir alltså bara evakuerad till hotell under själva renoveringstiden ,som brukar ta en 2 månader.
Citera
2005-12-12, 21:14
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rivningskontrakt

---
Det finns dock undantag till huvudregeln, som gör det möjligt för hyresvärden att t.ex. upprätta s.k. rivningskontrakt. Ett rivningskontrakt innebär hyresgästen kan bo kvar fram till dess huset ska rivas. Hyresvärden kan då säga upp hyresavtalet utan hinder av besittningsskyddsreglerna eftersom hyresgästen avstått från sitt besittningsskydd.
---

Ifrån SSF...

Så nog finns det nått som heter rivningskontrakt.

Och jo, kan nog förekomma hos seriösa hyresvärdar.
Som jag har fattat det brukar rivningskontrakt existera på lägenheter som står tomma och väntar på att rivas eller renoveras (då man inte river så mkt längre).
En gissning är även att rivningskontrakts lägenheterna i många fall är bra mkt luffigare (och billigare) än vanliga lägenheter och antagligen inte heller ploppar upp på blocket.se.
Citera
2005-12-12, 21:16
Medlem
egentligen ett missvisande namn eftersom det idag nästan uteslutande handlar om lägenheter som ska renoveras.
Citera
2005-12-12, 21:26
Medlem
Men var kan man få tag på dessa lägenheter? Är det ringa runt och fråga som gäller eller finns det annons sidor där det är relativt vanligt? Och vad ligger priserna på?
Citera
2005-12-13, 02:02
Medlem
Megaforces avatar
"Rivningskontrakt" brukar ha två punkter:

* Man avstår från besittningsrätt.

* Dessa är i regel tidsbegränsade, men kan enligt klausul ha automatisk förlängning med t.ex 1 månad fram tills rivning/renovering skall ske.

Hyresvärden har alltid en månads uppsägningstid, dvs får inte påbörja renovering/rivning med typ 10 minuters varsel..

Vad man måste observera är att kontrakten kan vara utformade så att de upphör gälla vid en försäljning av fastigheten. Fastighetsägaren kan välja att sälja fastigheten till ett företag som även genomför renovering mm, och då kan man åka ut i förtid, även om renoveringen sker först senare.

Man har i regel heller ingen rätt till ersättningslägenhet vid renovering, men vissa bolag kan ibland erbjuda andra rivningskontrakt till de hyresgäster som de har positiv erfarenhet av.
Citera
2005-12-13, 12:58
Medlem
BushwickBills avatar
Ja du kan få rivningskontrakt och skulle du hitta något i en större stad typ stockholm då kan du få bo nästan hur länge som helst med ett rivningskontrakt. Orsaken till att det blir rivningskontrakt är att fastighetsägaren har lämnat in en ansökan att få riva byggnaden, tror jag att det är men är inte helt hundra. Och jag vet tex en byggnad som ska rivas men den ligger ovanpå en t-banestation så det lär ta ett tag innan de får riva den. Du vet alla papper på ritningar och vad som ska ersätta byggnaden måste vara klart innan de får bulla in med stenen. Har en polare som studerar samhällsplanering och han hävdar att ett medel på hur många år det tar att få en byggnad riven är 4-12 år jag vet dock inte om det är i sthlm eller överallt. Hyrorna brukar oftast vara mycket lägre än i vanliga fall.

Här har du 2 adresser och tel nummer till fastighetsbolag som hyr ut rivningskontrakt:

Fahlin förvaltning
Västerlånggatan 28
111 29 sthlm
Tel. 08216401

Endast rivningskontrakt i Råsunda och innerstan

Strömberg Byggnads AB Bertil
Box 93
192 22 Hägersten

Endast rivningskontrakt i Hägersten

(saxat ur bostadsguiden)

Men det går ni lika bra att bara höra av sig till en massa bostadsbolag och fråga om de har några rivningskontrakt.
Citera
2005-12-13, 15:18
Medlem
Tack! Ska ta kontakt med dom två...
Citera
2005-12-13, 15:44
Medlem
cavalls avatar
har du tur så kan du få som en kompis fick.

han fick betalt, men då skulle han med jämna mellanrum gå och kolla alla fönster, och spika igen dom trasiga, efter han kollat så att ingen var där inne.

så han fick lite pengar för att bo i en rivningskåk.
Citera
2005-12-13, 15:47
Medlem
haha, hur fick han det då? Var låg den?

Kanske man borde höra runt på UE forumet efter övergivna kåkar o kolla upp vilka som äger dom?
Citera
2005-12-13, 16:27
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
haha, hur fick han det då? Var låg den?

Kanske man borde höra runt på UE forumet efter övergivna kåkar o kolla upp vilka som äger dom?
hans "svärfar" var någon höjdare på Skanska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in