2011-10-25, 17:32
Medlem
DonkenPonkens avatar
Jag hade föredragit husvagn. Tror det blir perfekt för mig att vara
lite avsides ett tag.

En fråga angående elkostnader.

Mitt el-element har en effekt på 1000W = 1kWh.
El kostar i runda slängar 1 kr per kWh.

Betyder det då helt enkelt att en månadskostnad kommer bli

30 * (24*1) = 720 kr/månad?

Även under vinter?
Citera
2011-10-25, 17:46
Medlem
heyhoxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkenPonken
Jag såg ett avsnitt av outsiders med en snubbe som skulle sova i tält under vintern.
Han hade tätat tältet med aluminium. Jag antar att det är rätt effektivt eftersom det
används till det ändamålet. Skulle man kunna klä väggarna med aluminium?

När du säger "i väggarna", menar du verkligen INUTI väggarna?

Så här ser min plan ut på värmefronten:

- Värma upp men en blandning av el-element
samt med en minikamin (http://www.tradera.com/Origo-Heatpal-kamin-for-rodsprit-1500-watt-auktion_2512_141933939)

- Täta med aluminium (Om det alternativet nu faktiskt var möjligt)

Golvvärme får jag klara mig utan, får bli mysesockor och mysetofflor ifall
golvet skulle bli lite väl kyligt.

Aluminiumfiltar används väl för att hålla värme om inte jag har fel.

Borde väl gå att kunna lossa innerväggen och lägga ett lager isolering till? Annars kan du bara täta tex. sovdelen och sitta med en extra tröja i "vardagsrummet". Är det en ny husvagn ni har?
Citera
2011-10-25, 18:19
Medlem
Crashs avatar
Bo i tält låter ju vansinnigt, kan knappast vara bättre än att bo hemma. Vart ska du duscha och gå på toa? Tvätta dina kläder osv.

Husvagn kan funka under kortare period om det inte är värsta lyxvagnen, du lär ju ruttna att sitta i den hela tiden, vart ska du få elen ifrån? Har den dusch och toa, du måste ju ha tillgång varmvatten.

Mitt tips är att leta extrajobb som fan så att du har pengar att bo någorlunda
Citera
2011-10-25, 18:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Jag hade föredragit husvagn. Tror det blir perfekt för mig att vara
lite avsides ett tag.

En fråga angående elkostnader.

Mitt el-element har en effekt på 1000W = 1kWh.
El kostar i runda slängar 1 kr per kWh.

Betyder det då helt enkelt att en månadskostnad kommer bli

30 * (24*1) = 720 kr/månad?

Även under vinter?

Det är fler saker som spelar in, dels måste du ta hänsyn till ytan på husvagnen samt hur tät den är, det kanske inte räcker med ett 1000v element utan du kanske behöver ett större eller flera mindre jämnt fördelat i husvagnen för att få en bra fördelning av värmen. Om så är fallet så kanske du kommer förbruka mer än 1 kw/h när det är kallt, likväl som du kanske förbrukar mindre om det är milt ute, det beror helt på var du bor, är det uppe i nordligaste lappland så är det stor skillnad mot för om man bor i södra skåne eller mellansverige.

Själva elkostnaden kan man dela in i tre delar, dels en nätavgift, det är den avgift du får betala för att använda elnätet det betalar du utifrån hur många kilowatt du använder, dels betalar du själva elen utifrån hur många kilowatt el du använder och dels brukar det finnas en fast månadsavgift (dock inte hos alla elbolag).

Sedan tillkommer elskatt+moms så i slutändan så kan du räkna med att elkostnaden ligger på 100-150 öre / kilowatten beroende på var i landet du bor och vilket typ av avtal du har.

Pluggar du på gymansial eller universitetsnivå? i vilken ålder är du i så fall, du kan ha möjlighet att ansöka om bostadsbidrag för studerande, kolla upp det på försäkringskassans hemsida, vet inte om det är krav på att man skall ta lån och/eller bidrag från csn samtidigt eller om det bara räcker med intyg från skolan om att man pluggar där men det borde framgå i försäkringskassans information, annars kan du ringa och fråga dem alternativt besöka dem om du har ett kontor i din närhet.
Citera
2011-10-25, 19:01
Medlem
arakas avatar
det mest prisvärda är att begå ett brott som ger garanterad fängelsevistelse i ett antal år. du får kanonmat varje dag, trevligt rum, utbildning till ett schysst betalt arbete ingår självklart och du behöver inte göra ett skit för brödfödan. kan det bli en bättre deal? Det skulle i och för sig vara att gå med i våra stolta NATO-styrkor. ungefär samma vilkor förutom lönen som är skyhög och skattefri, och som sagt du behöver inte anstränga dig att skit för den heller. bara gå omkrin och glassa i kamouflageungeformen och se tuff ut, dessutom tror folk att du är en hjälte som kämpar för världsfreden.
Senast redigerad av araka 2011-10-25 kl. 19:07.
Citera
2011-10-25, 21:50
Medlem
DonkenPonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är fler saker som spelar in, dels måste du ta hänsyn till ytan på husvagnen samt hur tät den är, det kanske inte räcker med ett 1000v element utan du kanske behöver ett större eller flera mindre jämnt fördelat i husvagnen för att få en bra fördelning av värmen. Om så är fallet så kanske du kommer förbruka mer än 1 kw/h när det är kallt, likväl som du kanske förbrukar mindre om det är milt ute, det beror helt på var du bor, är det uppe i nordligaste lappland så är det stor skillnad mot för om man bor i södra skåne eller mellansverige.

Själva elkostnaden kan man dela in i tre delar, dels en nätavgift, det är den avgift du får betala för att använda elnätet det betalar du utifrån hur många kilowatt du använder, dels betalar du själva elen utifrån hur många kilowatt el du använder och dels brukar det finnas en fast månadsavgift (dock inte hos alla elbolag).

Sedan tillkommer elskatt+moms så i slutändan så kan du räkna med att elkostnaden ligger på 100-150 öre / kilowatten beroende på var i landet du bor och vilket typ av avtal du har.

Pluggar du på gymansial eller universitetsnivå? i vilken ålder är du i så fall, du kan ha möjlighet att ansöka om bostadsbidrag för studerande, kolla upp det på försäkringskassans hemsida, vet inte om det är krav på att man skall ta lån och/eller bidrag från csn samtidigt eller om det bara räcker med intyg från skolan om att man pluggar där men det borde framgå i försäkringskassans information, annars kan du ringa och fråga dem alternativt besöka dem om du har ett kontor i din närhet.

Tack för redovisningen! Men bortsett från hur väl ett element värmer upp en yta, så kan
väl ett 1000W-element aldrig överskrida 1000W/h?

Fick reda på att husvagnen har gasoluppvärmning (med reglage, om det är totalt värdelös information vet jag inte) vilket leder mig till frågan (du verka kunna lite så):

Blir det billigare att alternera mellan gasolvärmen och elementet? Ha båda på lägre nivå?
Eller köra enbart gasolvärmaren för sig, respektive elementet för sig? Samt en estimerad värmekostnad
per månad under en kall vinter hade gärna varit på sin plats =)

Jag studerar just nu på komvux, så jag tror inte jag är gilitg för sådant bidrag.
Citera
2011-10-25, 22:08
Medlem
DonkenPonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Bo i tält låter ju vansinnigt, kan knappast vara bättre än att bo hemma. Vart ska du duscha och gå på toa? Tvätta dina kläder osv.

Husvagn kan funka under kortare period om det inte är värsta lyxvagnen, du lär ju ruttna att sitta i den hela tiden, vart ska du få elen ifrån? Har den dusch och toa, du måste ju ha tillgång varmvatten.

Mitt tips är att leta extrajobb som fan så att du har pengar att bo någorlunda

Elen blir från farfar då jag kommer bosätta mig någonstans på hans enorma markyta.
Jag är iväg om dagarna i skolan så jag kommer inte ruttna bort i husvagnen, samt att
jag kommer spendera tid med vänner och familj så. Älskar även sådan frivillig ensamhet!
Så vad du anser som att ruttna bort anser jag som njutning :P

Varmvatten behöver jag inte, rumstempererat blir perfekt (Badar i sjön även under oktober, så kallt
vatten rör mig inte ur ryggen). Husvagnen har en toalett som får sköta nr 2, annars så blir världen
min toalett. Har stormkök samt gasolkök i husvagnen.

Kanske låter dumt, men just nu bor jag faktiskt hellre i husvagen i bushen än i en lägenheten.
Känner att jag behöver vara lite avsides just nu. Plus så älskar jag att vara ute i naturen.

Jag kommer ha tillgång till internet i princip dagligen så min lilla köp och sälj-hobby kommer
fortsätta att genera pengar.
Citera
2011-10-25, 22:30
Medlem
Formatets avatar
Frågan är ju också vart du kan tänka dig att bo. Skulle du komma hit där jag befinner mig kan du tjakka en etta för runt 1.7 lakan i månaden. El och skit ingår.
Citera
2011-10-25, 23:02
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tack för redovisningen! Men bortsett från hur väl ett element värmer upp en yta, så kan
väl ett 1000W-element aldrig överskrida 1000W/h?

Fick reda på att husvagnen har gasoluppvärmning (med reglage, om det är totalt värdelös information vet jag inte) vilket leder mig till frågan (du verka kunna lite så):

Blir det billigare att alternera mellan gasolvärmen och elementet? Ha båda på lägre nivå?
Eller köra enbart gasolvärmaren för sig, respektive elementet för sig? Samt en estimerad värmekostnad
per månad under en kall vinter hade gärna varit på sin plats =)

Jag studerar just nu på komvux, så jag tror inte jag är gilitg för sådant bidrag.

Nej ett 1000v el-element (eller el-radiator som det även kallas) avger inte mer än 1000v och ett el-element har såvitt jag har fått lära mig 100% verkningsgrad då energin omvandlas till värme medan andra uppvärmningsformer har lägre verkningsgrad. Tex vedeldning där äldre vedpannor har lägre verkningsgrad än nyare pga att mer värme gick förlorad pga att den försvann genom skorstenen med röken medan de nyare tillvaratar värmen bättre, dock når man aldrig upp till 100% verkningsgrad som med el-element utan ligger på typ 70-80% har jag för mig. Är inte expert på detta men det går att googla lite så får du fram mer information om olika typer av uppvärmningssystems verkningsgrader.

Om det är mer lönsamt att värma med gasol än med el beror helt på hur många kilowatt man får ut per liter (eller man räknar kanske per kilo) gasol och vad en liter/kilo i så fall kostar sedan får man räkna på vad det i så fall motsvarar kostnadsmässigt mot att värma med el samtidigt som man får ta hänsyn till vilken verkningsgrad en gasolvärmare har m.m

Testa googla lite på olika typer av bränslens energimängd så bör du få upp hur mycket energi de innehåller då får du fram lite värden att utgå ifrån, sedan finns det säkert trådar om att värma husvagnar med el och/eller gasol på olika husvagnsforum om du söker lite så testa kolla på sådana forum där får du säkert mycket annan matnyttig information också om du tänker bo i husvagn som är bra att veta.

Du kan alltid kolla upp med försäkringskassan om du är berättigad till bostadsbidrag, läser du på gymasial nivå så är det inte omöjligt att du kan få det, det skadar inte att fråga, du kan inte mer än få ett nej
Citera
2011-10-25, 23:37
Medlem
PrickigKorvs avatar
Utan någon som helst källa har jag för mig att elda med ved är faktiskt det absolut billigaste sättet för uppvärmning + att du kan koka havregrynsgröt på kaminen

El är ett rätt så ineffektivt sätt att alstra värme fick jag lära mig i plugget och jag tror inte att ett 1kW element orkar hålla någon vidare värme i en taskigt isolerad husvagn en kylig vinternatt. Jag skulle slopa elementet, och försöka isolera utav bara helvete, och försöka pressa in en braskamin eller något sådant. Ved kan du ju sno gratis ifrån skogen om du gör det lite snyggt.
Citera
2011-10-25, 23:55
Avslutad
kanske kolla med socialkontoret.. säga att man inte har nån stans att bo.. hör vad de har att erbjuda för lösningar. Politiker ute i kommunerna brukar säga att de har en "tak över huvudet garanti".. testa vad dom går för, hjälpen kan ju inte bara gå till flyktingar och missbrukare..
Citera
2011-10-26, 00:24
Medlem
jag förstår helt klart vad du menar när du säger att du vill bo avsides.. jag älskar det!

Värme är ett problem, men jag sov i en båt för någon vecka sen. NOLL isolering i dom och graderna sjönk till -1 på kvällen och säkert någon grad till på natten. Jag hade inge tsprit så jag kunde inte köra med värmaren i båten utan jag tände 5-6 värme ljus och jag vart förvånad hur varmt det faktiskt blev av så lite. värmefläkt,värmeljus och ev el-element skall duga bra. Bor du i urskogarna där deet sjunker till -45 ibland på nätterna kan det bli jobbigt. sen måste du väll kunna ta ett mobilt bredband så har du nått att göra om kvällarna samt sköta din "hobby".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in