Citat:
Ursprungligen postat av qwerty93
Varför säger folk att dom skäms över att vara svenskar? (E väl kanske 1 på 1000 som säger det, men ändå).
Samma folk brukar ju säga att man inte har något att vara stolt över eftersom man "inte har haft något att göra" med Ingvar Kamprad, Spotify, Sareks nationalpark, Slaget vid Narva, Lejonet från Norden eller vad fan som helst. Men om regeringen vill utvisa en blind 91-åring (katastrofalt beslut för övrigt) ja då är det fritt fram att skämmas. Varför? Ni hade väl bara turen/oturen att födas här (som ni brukar säga). Varför skäms ni?
Jag är stolt, glad och tacksam över att vara född i Sverige.
Min uppväxt i Sverige gav mig både frimodighet, kunskap, hälsa och trygghet. Jag fick lära mig medkänsla och solidaritet.
Jag fick dock inte lära mig det jag såg senast igår: en svensk medålders man som stod och ursäktade sig inför en arabisk yngre invandrare - för att den arabiske invandraren tydligen nästan hade krockat hans bil.
Jag står gärna i kö, jag är inte rädd för fluortanter och jag hade inget emot att Socialstyrelsen ville tvinga i mig 6-8 brödskivor om dagen.
Men det finns en gräns för allt.
Och den gränsen börjar nog bli ganska nådd i Sverige.