2011-10-06, 12:13
Medlem
Christopher.s avatar
Snackade med en kvinna som jobbade som industriarbetare. Hon hade tydligen en ingångslön på 150 i timmen, är det verkligen så brutalt bra lön inom industrin? Ett yrke utan utbildning och kompetenskrav.
Citera
2011-10-06, 12:17
Medlem
Beror på vad det är för industri och vart den ligger. Kan tänka mig att det finns industrier med 150 i ingångslön.
Citera
2011-10-06, 12:20
Medlem
Ja det stämmer nog, jag jobbade på en massaindustri i somras på utgående vattenrening, hade 146 kr/h plus ob
Citera
2011-10-06, 12:22
Medlem
känner en golvläggare som har 190 kronor i timmen
känner en svetsare som har 170-180 kronor i timmen.

båda har jobbat i 1½ år.
Citera
2011-10-06, 12:26
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
känner en golvläggare som har 190 kronor i timmen
känner en svetsare som har 170-180 kronor i timmen.

båda har jobbat i 1½ år.

Däremot, så har dessa en bakomliggande utbildning oftast inom sitt specifika område.
Gällande industri så är det däremot oftast stora ingångslöner bland annat för;
- Risken för att bli skadad.
- Buller & Ljud som långsiktigt kan skada ens hörsel.
- Helt enkelt, skit jobb som ingen vill göra, därav pungar de ut mer så att villkoren blir humana.
- Visa människor har faktiskt utbildning, att sköta en rad med CNC-maskiner är inte något man lär sig under en dag.

Listan fortlöper.
Citera
2011-10-06, 12:30
Medlem
Christopher.s avatar
Intressant att det verkar stämma. Min spontana tanke är att det är konstigt att vi ens har någon industri alls i detta land på grund av löneläget.
Citera
2011-10-06, 12:31
Medlem
Det är inte omöjligt. Mitt första jobb var på en industri. 22 ut efter skatt, jobba treskift. Jobba sju dagar sen ledig fem. Var sjätte vecka så var man ledig elva dagar i streck. Detta utan någon som helst utbildning.
Citera
2011-10-06, 12:38
Medlem
Roxanas avatar
Har haft ett kontorsjobb med 200 kr/timmen.

Bra betalt för att, i stort sett, sortera dokument.
Citera
2011-10-06, 14:24
Medlem
Bor i ett industrisamhälle vart LKAB och Boliden dominerar arbetsmarknaden.. Sen beror det helt på om du är anställd åt en entreprenör eller direkt åt bolaget. Skulle chansa på att snittet ligger på en 130-140kr i timmen för en kille utan erfarenhet.
Citera
2011-10-06, 14:52
Medlem
HarmonicAces avatar
150 ger en månadslön på 24750, 8k mer än oerfaren i butiksjobb eller USK. Visst är industriarbetare överbetalda. Klassiskt manliga yrken är fortfarande överbetalda.
Citera
2011-10-06, 15:03
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahl
Det är inte omöjligt. Mitt första jobb var på en industri. 22 ut efter skatt, jobba treskift. Jobba sju dagar sen ledig fem. Var sjätte vecka så var man ledig elva dagar i streck. Detta utan någon som helst utbildning.

Vilket företag/bransch!?

Citat:
Ursprungligen postat av xeeq
Bor i ett industrisamhälle vart LKAB och Boliden dominerar arbetsmarknaden.. Sen beror det helt på om du är anställd åt en entreprenör eller direkt åt bolaget. Skulle chansa på att snittet ligger på en 130-140kr i timmen för en kille utan erfarenhet.

Gruvavtalet 2007-2010: http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd25/home.nsf/docs/Gruvavtalet.pdf/$FILE/Gruvavtalet.pdf
Citera
2011-10-06, 15:17
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Snackade med en kvinna som jobbade som industriarbetare. Hon hade tydligen en ingångslön på 150 i timmen, är det verkligen så brutalt bra lön inom industrin? Ett yrke utan utbildning och kompetenskrav.

mitt förra jobb var typ ett industrijobb och som fast anställd hade jag cirka 140kr/h tror jag. så det kan absolut stämma. var även mitt första jobb efter gymnsiet så man blev bra bortskämd med pengar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in