2011-10-01, 21:40
Medlem
Hej! Är ny Macanvändare, och har funderat lite på det här med att rippa CD-skivor... Jag vill alltså lägga in skivor i datorn. Förut använde jag alltid Windows Media Player, och det fungerade bra, men har inte hittat något riktigt bra till Mac. I Songbird måste jag skriva in alla låttitlar själv, vilket är alldeles för jobbigt. Jag använder inte iTunes som musikspelare, så jag blir bara irriterad av att rippa i iTunes och att alla skivor sedan hamnar i iTunes-biblioteket. Vill bara ha skivorna direkt i Musik-mappen.

Någon som har några bra tips? Försökte söka lite här i forumet men hittade inga bra förslag.
Citera
2011-10-01, 21:47
Medlem
sommarlovs avatar
Som Mac-användare måste du använda iTunes, det finns liksom inget alternativ!
Citera
2011-10-01, 21:53
Medlem
largeinlifes avatar
XLD är det bästa!
http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html
Citera
2011-10-02, 08:18
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Varför inte använda itunes för rippandet så att du får ett uppstrukturerat bibliotek och sedan använda valfri spelare för att spela upp? Itunes fungerar ju riktigt bra för just rippandet, allt hamnar prydligt uppsorterat i mappar efter artist och album.
Citera
2011-10-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
Varför inte använda itunes för rippandet så att du får ett uppstrukturerat bibliotek och sedan använda valfri spelare för att spela upp? Itunes fungerar ju riktigt bra för just rippandet, allt hamnar prydligt uppsorterat i mappar efter artist och album.

Men iTunes strukturerar ALLA artister i mappar, även om man bara har en låt med den artisten. Och jag är lite pedant med just mitt musikarkiv, så jag vill ha mappar för album och "lösa" filer för enstaka låtar osv.

Ska kolla XLD! Fler förslag är välkomna!
Citera
2011-10-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av largeinlife
XLD är det bästa!
http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html

Var inne på sidan, men hittade inte var själva nedladdningsfilen är?
Citera
2011-10-02, 12:03
Medlem
soulreapers avatar
XLD är det som gäller när man ska rippa till MAC http://download.cnet.com/X-Lossless-Decoder/3000-2140_4-189505.html är ett av ställena du kan ladda ner det ifrån. Om du vill ha så bra kvalitet som möjligt så ser du till att rippa cd-skivorna till FLAC annars så duger MP3 med inställningen 0.0 eller 2.0 över 2.0 bör du inte gå.
Citera
2011-10-02, 14:49
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch
Men iTunes strukturerar ALLA artister i mappar, även om man bara har en låt med den artisten. Och jag är lite pedant med just mitt musikarkiv, så jag vill ha mappar för album och "lösa" filer för enstaka låtar osv.

Ska kolla XLD! Fler förslag är välkomna!
Flytta de enstaka låtarna i efterhand då?
Citera
2011-10-02, 20:18
Medlem
largeinlifes avatar
xld-gui-20110924.tar.bz2 (GUI version) heter nedladdningslänken på sidan.

Den här har ju "XLD Secure Ripper". Den får "Exact Audio Copy" användarna i Windows att se rött

jag har också gjort lite olika profiler med LAME V0, FLAC, LAME V2 och LAME 320 beroende på vad jag ska använda just dessa rippar till.
Citera
2011-10-03, 08:25
Medlem
Hittade ett bra sätt att använda iTunes för mig, så jag kör nog på det ändå! Tack för tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in