Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Vet inte om du åsyftar riktigt rakad, vilket är bonehead/ollon/kalhygge eller snaggad. Många personer använder rakad för både snaggad och riktigt rakad. Att vara hyvelrakad är ju det enda valet för män som börjar bli tunnhåriga, och det börjar tidigt på många - ända ner i tonåren kring 17-18. Andra kurar och en del stressar bort sitt hår, bättre att hyvelraka än att se ut som en gammal katolsk munk vid 25.
Hade axellångt hår innan jag såg Green Street Hooligans när jag var 15, dagen efter åkte håret av till en snagg och jag trodde jag var den coolaste killen i stan. Sedan dess har frisyren hängt med då jag ser bra ut i den eftersom jag har en perfekt huvudform för en snagg samtidigt som jag ser bra ut i ansiktet. Har inte varit hos en frisör sedan jag var 13 och borde väl ha sparat in cirka 8-12k på att ha undvikit frisören i många år. Det är lättskött och blåser inte i ögonen som mitt axellånga hår gjorde.
Vi är många med full hårväxt som rakar huvudet med rakblad så där har du fel. Alltså inte bara tunnhåriga som rakar med blad. Nya Gillette är kanon för med det räcker det med rakning varannan dag.
Citat:
Ursprungligen postat av rundbult
Ni killar som hela tiden poängterar att det är bekvämt,slippa bry sig m.m.,vad skulle ni säga om vi tjejer skulle börja med helrakat (på huvudet!)
Sinead O'Connor var ju skitsnygg i rakad skalle och de tjejer jag sett med det framhäver ju sitt vackra ansikte som tjejer med rakad skalle brukar ha.
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ok, eftersom jag tycker det är aningen omständigt att svara er alla personligen, så sammanfattar jag med en sammanfattande respons.
Jo jag förstår helt klart det praktiska i att ha rakat huvud. Man har ingen kalufs att reda ut vare morgon och man svettas mindre osv + att man sparar in pengar på schampoo.
Men samtidigt inbillar jag mig att detta med rakat huvud är någon sorts motreaktion mot det flummiga 70-talet och pudelfrissornas 80-tal, då det var inne med långt eller åtminstone yvigt hår.
Man vill visa att nu är det minsann 2000-tal och nu är vi mer skärpta. Tillochmed hårdrockarna, som förr var långhåriga, har börjat raka av sig håret. Själv tycker jag det är något estetiskt med långt hår. Och är det inte fortfarande så att en välkammad Casanova har större framgång hos kvinnorna än en renrakad "redneck"?
Det var alltså din aversion mot rakade skallar som var anledningen till tråden, jag är besviken och trodde det var seriöst menat. Redneck säger du och de enda som är det brukar vara gingers eller rödhåriga som får den där randen på nacken. Som den manliga deltagaren i Ensam mamma söker.
Ditt första inlägg eller trådstart visar ju dock tydligt att du inte gillar det så jag misstänker att du blivit brädad av en kille med rakad skalle som kanske snodde din brud eller en du gillade för jag vet en dam som hatar rödhåriga damer eftersom en sån snodde hennes man.
Ditt inlägg tvingar dock fram frågan här om ni med rakad skalle är singel eller inte. Jag är i ett förhållande, hur är det med er andra?
Lite typiskt FB förresten att allt ska handla om att lägga ner så många brudar som möjligt och det känns lite WT att gå omkring med inställningen att man hela tiden ska vara någon slags Taverna-Elvis. Att finna en livspartner som man är lycklig med är hederligt och mer rätt för en svensk.
Ditt första inlägg talar om att män som är mindre attraktiva skulle raka skallen på grund av det men jag kan tala om att ingen man eller kvinna som är ful blivit snyggare av att raka skallen. Att man kan se badass ut då är ju sant men de som rakar skallen bör ha ett någorlunda ok ansikte och även en skallform som passar för det. Ansiktet framhävs mer utan hår så det är snarare de fula som döljer sig med hår och kanske också döljer genetiska fel som de fötts med.
Majoriteten av män har dock sällan ett komplett hår utan de flesta har defekter med krypande hårfäste eller tunnhårighet eller "måne" eller vad det kan vara. Brukar undra varför män som ändå redan har tappat en del hår håller fast vid det och låter enstaka strån vaja i vinden som om de tror att de lurar någon att de faktiskt har hår.