2011-09-29, 09:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Arbetsgivaren har inte rätt att kräva sjukintyg från dag ett bara så där.
Det skall förhandlas med den lokala fackklubben och det skall finnas anledning till att göra det.
T. ex att en person är sjuk ofta.
Men dom kan inte bara kräva det hur som helst.
nej, men när de kräver intyg från dag 1 så måste arbetsgivaren vara den som ordnar med möjligheten till läkarbesöket. chefen kan inte kräva att arbetstagaren ska ordna läkarbesök samma dag på sin vårdcentral.
Citera
2011-09-29, 09:35
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
nej, men när de kräver intyg från dag 1 så måste arbetsgivaren vara den som ordnar med möjligheten till läkarbesöket. chefen kan inte kräva att arbetstagaren ska ordna läkarbesök samma dag på sin vårdcentral.

Ja, fast bara för att du hade rätt på punkt 2 så är ju ändå ditt påstående i början fel.

Till ts, kan förstå att du vill välja vårdgivare själv.
Visst sekretess och så gäller även s.k företagshälsovård, men kan av egen erfarenhet säga att eftersom din arbetsgivare betalar för deras tjänster så lutar dom ofta åt att sjukskriva minimalt.

Detta var ett stort problem där jag jobbade tidigare.
Många på det företaget var sjukskrivna p.g.a dålig arbetsmiljö (tungt arbete som orsakade mycket problem).
I stället för att se över arbetsrutiner, arbetsplatserna o.s.v valde arbetsgivaren att anlita ett företag som erbjöd företagshälsovård.

Detta medförde att folk mirakulöst blev friska oavsett vad deras egna läkare tidigare sagt.
Tydligen var dom läkarna mycket bättre *ironi*
Citera
2011-09-29, 09:58
Medlem
Citat:
för när det gäller sjukskrivningar så har arbetsgivaren rätt att begära sjukintyg på dag 1, men då måste arbetsgivaren också ordna med det läkarbesöket som krävs.

Arbetsgivaren behöver inte ordna läkarbesöket.

Citat:
Får tredje man (medhelp eller liknande företag som arbetsgivaren vill att jag sjukanmäler mig till) behandla känsliga personuppgifter utan mitt samtycke?

Svar Ja, de får behandla de uppgifter som krävs för att du ska få ersättning.
Citera
2011-09-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Arbetsgivaren har inte rätt att kräva sjukintyg från dag ett bara så där.
Det skall förhandlas med den lokala fackklubben och det skall finnas anledning till att göra det.
T. ex att en person är sjuk ofta.
Men dom kan inte bara kräva det hur som helst.

Edit; såg nu att någon annan redan svarat i princip samma sak.

Finns inget lagkrav på förhandling med facket.Rehabiltiering eller kontrollsynpunkt är de två anledningarna som lyfts fram. Beslutet om intyg från första dag kan inte heller överklagas någonstans, så facket behöver i princip aldrig bli inblandade.

Citat:
journalföringen ska vara sekretessbelagd på samma sätt som om du gått till en vårdinrättning med landstingsavtal. är det här företaget som tar hand om företagshälsan? då har företaget inte "rätt" att hindra dig att gå någon annan stans, men de behöver inte förenkla att gå dit som de kanske gör för "vårdföretaget".
men frågan är ju också vad du jobbar med / på vilket företag. olika regler är ju i olika branscher.

ja, men likväl, när intyg begärs från dag 1 så måste arbetsgivaren vara den som står för möjligheten att träffa en läkare.

Nej. Enbart om företaget kräver att man går till speciell läkare så måste arbetsgivaren stå för kostnaden, annars är det regel att arbetstagaren står för kostnaden att sjukskriva sig, eller att faktistk ordna intyg. Annars är företaget inte skyldigt att betala ut någon lön.

Citat:

Hänvisa gärna vart du får det ifrån. Sjuklönelagen ställer inga sådana krav.
Citera
2011-09-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Haha oj, det här tog en annan skruv än jag väntat mig. Kanske var lite otydlig. Kan klargöra till en början att jag förstår att de inte behandlar mig.. Sedan är det inte medhelp vi talar om, utan ett annat företag.
Min huvudfråga verkar dock ingen svarat på.

Får tredje man (medhelp eller liknande företag som arbetsgivaren vill att jag sjukanmäler mig till) behandla känsliga personuppgifter utan mitt samtycke? Det är själva journalföringen jag är kritisk till. Jag vill välja och kunna kontrollera vem som behandlar uppgifter om min hälsa.

DU behöver inte när du anmäler dig sjuk första uppge sjukdom, bara att du är sjuk och förhindrad att arbeta. Dock kommer nog arbetsgivaren bli lite fundersam. FAktum är att ett sjukintyg hos läkaren behöver inte ens innehålla sjukdomen, bara att läkaren bedömmer att perosnen inte kan arbeta.

Du själv är ansvarig för de uppgifter du lämnar till tredje part, och i vissa fall så kan arbetsgivaren kräva att du undersöks av speciell läkare/företag. DEt kallas ofta företagshälsovård. Vägrar man, kan det få konsekvenser.
Citera
2011-09-29, 10:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej. Enbart om företaget kräver att man går till speciell läkare så måste arbetsgivaren stå för kostnaden, annars är det regel att arbetstagaren står för kostnaden att sjukskriva sig, eller att faktistk ordna intyg. Annars är företaget inte skyldigt att betala ut någon lön.
jag sa inget om kostnaden. Jag talade utifrån det faktum att vårdcentraler inte är skyldiga att tillhandahålla läkartider samma dag. För är det så akut så är det akutmottagningen på sjukhus som gäller.

jag kan inte något lagrum, men jag vet vad jag fick veta när jag arbetade i receptionen på en landstingsvårdcentral.
Citera
2011-09-29, 19:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Hur tänker du där? Kan hända jag tänker fel, men den som tar emot anmälan har inte per automatik tystnadsplikt. Framfrör allt inte mednet till arbetsgivaren.
Alltså, jag kanske tänker fel eller drog lite väl långtgående slutsatser. Jag ska förklara hur jag tänkte

Först tittade jag i sjuklönelagen om tystnadsplikt

"18 § Den som i en arbetsgivares personaladministrativa verksamhet genom intyg av läkare eller tandläkare, vilket har lämnats arbetsgivaren på grund av denna lag, eller genom försäkran som avses i 9 § fått kännedom om en enskilds hälsotillstånd eller personliga förhållanden i övrigt får inte obehörigen röja vad han eller hon sålunda fått veta.
Föreskriften i första stycket medför inte någon inskränkning i den skyldighet att lämna uppgifter som följer av lag eller förordning."

Sedan såg jag informationsfilmen på Medhelp där de säger sig informera arbetsgivaren om vem som är sjuk och beräknat datum för att personen åter är på arbetet. Ingenting om sjukdomsorsak.

Medhelp skriver själva

"Lagar och sekretess

I den offentliga vården regleras dessa frågor i Sekretesslagen. För personalen vid MedHelp finns motsvarande bestämmelser i lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område i kapitel 2, §§ 8-9. Innebörden i de olika lagstiftningarna är till sin innebörd helt lika. MedHelp AB, som privat vårdgivare underkastad Socialstyrelsens tillsyn, har att skydda patientsekretessen på samma sätt som en offentlig vårdgivare är, exv. Landstinget."

Vidare tänkte jag att Medhelp utför också sjukvårdsrådgivning till de sjuka och det kan vara så att man vill sjukskriva sig på grund av problem som är relaterade till arbetsplatsen, arbetsmiljö eller psykiska problem. Man öppnar sig för sjuksköterskan på samma sätt som när man går till en vanlig distriktssköterska/läkare för att få råd (där råder sekretess), inte bara uppge en sjukdomsorsak. Mindre kul om Medhelp drar det för chefen.

För att få sjuklön är min uppfattning att det inte finns något stöd i lagen för att man ska tvingas uppge sjukdomsorsak och att man inte heller, om man inte vill, ska behöva uppge sjukdomsorsak till Medhelp, vilket berör trådskaparens funderingar.
Senast redigerad av Kämpendahl 2011-09-29 kl. 19:10.
Citera
2011-09-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Hej! Kan arbetsgivaren tvinga mig att sjukanmäla mig till ett externt företag? Får de verkligen behandla uppgifter om min hälsa om jag motsätter mig det?

Svaret är Ja. Din arbetsgivare har nu valt att teckna företagshälsovård med Medhelp. Din arbetsgivare har då valt att samtliga sjukanmälningar skall gå till det här företaget. Där det är utbildad sjukvårdspersonal som tar emot din sjukanmälan. Samtidigt som de tar emot sjukanmälningen så kan de som service ge dig tips och egenvård.

Medhelp kommer i sin tur dokumentera din sjukanmälan, så att lönekontoret blir informerad så att karensdagen dras, sjuklön betalas ut, de informerar din arbetsplats att du inte dyker upp. Vissa gör avtal att firman skall ringa in vikarier. De håller även reda på antalet sjukdagar. Så att när arbetsgivaren enligt lag är skyldig att göra en rehabplan för dig p.g.a. för många sjukdagar så genomförs en sådan.

Så vad är problemet med att ringa till Medhelp och säga att du är sjuk och inte kan komma till jobbet imorgon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in