2011-06-21, 16:39
Medlem
Min moppe blev stulen och jag fick vänta tre månader på ersättning från försäkringsbolaget. Så dök moppen upp i en ort ca 80 mil bort. (!) Den tog då försäkringsbolaget hand om.
Dyker stöldgodset upp innan ersättning utbetalats får man naturligtvis ingen ersättning. Försäkringsbolagen kollar alltid med polisen.
Citera
2011-06-21, 23:05
Medlem
Ok, admin/mod kan ta bort tråden.
Citera
2011-09-11, 15:17
Medlem
försäkringsbedrägeri-bil

hej!

svåra tider att sälja bil.. har en v70 värd ca 120.000:- som jag vill bli av med.
Har legat på blocket ett tag nu utan att någon har ringt. funderar på att krascha bilen eller anmäla den stulen för att få ut försäkringspengarna.. Hur skulle ni göra för att vara garanterade att få pengar för bilen? Elda upp den? köra in den i en vägg? anmäla den stulen? vad bör jag tänka på för att inte riskera att åka fast??
Citera
2011-09-11, 15:22
Medlem
Betala en uteliggare att köra och krascha bilen
Citera
2011-09-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgesson
Betala en uteliggare att köra och krascha bilen

funderat på att smälla den själv, men tror nog man måste köra ganska fort för att den inte ska bli lagad :P kanske måste man krocka på något speciellt sätt...?
Citera
2011-09-11, 20:26
Medlem
Testa att smälla in i ett mitträcke. En släkting gjorde det oavsiktligen en halkig vinterdag och bilen var en total "write off" men han själv klarade sig utan en skråma...

Kom bara ihåg att det måste vara trovärdigt också. Blir försäkringsbolaget det minsta misstänksamma lär de inte pröjsa ett öre...

Ett annat alternativ om du nu är desperat att bli av med bilen är förståss att sänka priset en aning...
Citera
2011-09-11, 23:03
Medlem
kolla vad dina försäkrings villkor säger. en del bolag ger olika mycket i ersättning (%) beroende på händelse. en del ger dig chans att plocka ut jämförbar bil på en bilfirma osv.
hyfsat säker på att du har kodad nyckel till din volvo, stöld funkar inte bara så där då.
crasha funkar men utredning från polisen kan ta tid..vem vet om man oturligt nog får vållande också.

bor du i gbg kan du säkert bara ställa den i bergsjön/backa så fixar gangter kidsen en brasa åt dig
Citera
2011-09-12, 09:34
Medlem
INTPs avatar
Får dom veta att du försökt sälja den länge ökar risken att dom misstänker något. Kanske lämpligt att ta bort alla annonser, och råka halka ner i ett rejält vattenfyllt dike om några månader - badade bilar lagas inte.
Citera
2011-09-13, 18:14
Medlem
ormanoffs avatar
Tror att annat delforum passar bättre för denna fråga.

jur --> bob

/Mod
Citera
2011-09-14, 22:04
Medlem
Mr.Scullys avatar
Stöldanmäla en nyare bil är nog bland det dummaste man kan göra.
Läste om en man som blivit av med just en V70 för några år sedan, och även om han slutligen fick ersättning var det mycket om och men.
Hittade artikeln: https://lagen.nu/dom/rh/2010:86

Säger bara vajerräcke.
Citera
2011-09-15, 01:02
Medlem
Jag vet en som stod på en bil åt en polare några månader, den vart sedan stulen och uppbränd, fick inte en spänn för den. "Jag ser att näst sista ägaren repat automatlådan för si och så många kronor, det var inte så att den börjat jäklas så du ville bli av med den" bla bla bla, var ju dock ingen förlust för han som stod på den.

Jag skulle leta reda på valfri polare (dock inte för nära, vän på facebook osv är big no no, dom kollar sånt.. ) med bil som han också vill bli av med, en kör ut t.ex vid högerregel och du mejar rakt in o honom, båda blir av med bilarna och ni delar på självrisken för han som gjorde "fel".
Senast redigerad av bratteboo 2011-09-15 kl. 01:04.
Citera
2011-09-21, 22:47
Medlem
DIEXELs avatar
https://www.flashback.org/p33010313#p33010313

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in