2011-09-18, 18:49
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Det enda man med säkerhet vet är 3 saker:
1) Helena lämnade Stadshotellet ca 0200. Därefter är det bara gärningsmannen/männen som med säkerhet sett henne.
2) Två fingerringar + ett cerat hittas vid lekplatsen som antagligen också är brottsplatsen.
3) Hennes sandaler hittas på ömse sidor stigen som leder genom Kohagen. Sandalerna ligger på ett sådant sätt att de verkar ditlagda (enl polisen).

Polisen menar också att Helena åkt bil hem och att hon frivilligt stigit in i bilen.

Man kan nog utesluta att hon stigit in i en taxi eftersom denna i sådant fall skulle kört den normala vägen hem till föräldrarnas bostad och inte via d sk cykelvägen. Dessutom hade hon tydligen inga pengar med sig.

Tittar man på listorna med initialer så bör följande falla bort:
EA eftersom han felaktigt utpekats och vittnesmålet tagits tillbaka.
UH som varit Helenas lärare och i övrigt tydligen inte har några kopplingar till henne.
M Rö som inte hade andra kopplingar till Helena än att han var en av skallgångsledarna.
KL, DL, PU, AB, AÖ, NM-B eftersom dessa personer hade missbruksproblem enl uppgifter i tråden. Helena skulle därför med stor sannolikhet inte frivilligt gått in i en bil med dessa personer.

Återstår följande från listorna:
PR Expojkvän till en av Helenas systrar. Satt anhållen några dagar men blev avförd.
BW Kompis med Helena och umgicks med en av hennes systrar. Initierade egen skallgångskedja.
HM(J) Kompis med Helena. Engagerad i BWs skallgångskedja.
BB Turistchef i Mariestad och Helenas chef. Bodde också granne med Helena. Lär ha varit glad för sprit och unga flickor.

Det är väl ganska logiskt att någon av dessa personer är polisens huvudspår idag.
Eller vad säger expertisen här på FB?

Vi kan kanske ta bort den siste på min gamla lista och lägga till PU!?

Citera
2011-09-18, 19:10
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping

Vi kan kanske ta bort den siste på min gamla lista och lägga till PU!?

Dina kandidater är alltså BW PR PU HM(J).
Citera
2011-09-18, 19:19
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Xeitum]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
..........En annan aspekt av begreppet är ju känslan av "vi mot dom". Detta kan märkas utanför tråden i den mening att det till stor del "hålls tyst", när helenas försvinnande kommer på tal. Detta har även noterats av personer som är f d Mariestadsbor, när de besöker sin hemort.

Det senare tror jag också kan påverkas av att människor i det här fallet inte vågar säga så mycket, åtminstone i vissa fall. Pratar man, riskerar man att få ångra det. Vissa personer det "pratas om" som ev. inblandade är eller var inte Guds bästa barn, om vi säger så, och har i vissa fall en hel del "missgärningar" på sitt samvete. Klart som 17 att folk inte vågar prata och riskera sitt tillvaro och omgivning. Som någon diskuterade bra tidigare i tråden; pengar skyddar inte, inte ens en miljon. De personer som anar/vet vem/vilka som var inblandade i Helenas försvinnande befinner sig antagligen i ett svårt dilemma; de vill prata, de vill att gm åker fast och få ta sitt/sina straff å ena sidan. Å andra sidan är de rädda om sitt liv, sina barns liv, sin egen ordnade tillvaro - förståeligt. Om detta försvann, vad skulle då en miljon vara värd?.......................
QUOTE]
Här låter det nästan som vi diskuterar Kennedymordet o att man riskerar få ett antal amerikanska maffiafamiljer i hälarna. GM antas väl vara en lokal "smågangster", om han ens kvalificerar sig för det. Eller har du misstankar åt annat håll, typ HA, Bandidos, OrGa lr BrSk?

Hittade följande om Eklund: Udda-och-unik (2008-04-16) "Skrev ett inlägg om min dotter som blivit erbjuden skjuts av en man förra året då hon väntade på bussen (inlägget är borttaget - fråga mig inte varför), idag har jag fått reda på att denne man - AE - haft vägkrogen vid Brändåsen (E20 mellan Örebro och Laxå / Rv50 från Askersund) som en av sina stamställen, kan det ha varit AE som stannade vid busshållsplatsen - ska be min dotter titta på bilderna som finns. Denna man verkar ha kuskat runt i halva mellansverige och försökt ragga. Enl. personalen på Statoil Brändåsen var han ett riktigt äckel."

Kan ju möjligen öka misstankarna mot honom, men mig övertygar det som sagt inte. Ingen av de tiotal brott han dömts för (mord, våltäkt mm) begicks söder om Dalälven.

Bra sammanställning om BW. Ang. personlighetsföändringen, var det också han som började ta omvägar när han mötte bekanta? Möjligt motiv är man ju väldigt nyfiken på, han hade tydligen känt Helena under mkt lång tid enl. ngn trådskribent.

Nej, jag har inga misstankar mot organiserad brottslighet. (Jag har dålig koll på detta, men vad jag vet så finns någon sådan koppling. Reserverar mig dock.) Folk kan bli/känna sig hotade av personer som inte tillhör något dylikt gäng. Det finns individer som visat sig kapabla att till grov misshandel, våldtäkter osv utan någon sådan tillhörighet. Detta har jag blivit varse genom förstahandsuppgifter (när det gäller detta fall) och jag finner ingen anledning att misstro de personer som vittnat om detta.

Det talades tidigt i tråden om att en person (en lärare?) tog omvägar, när han mötte folk han kände. Om det är denne person du syftar på, så är han inte densamme som BW (vad jag känner till i alla fall).

Ja, BW ska ha känt Helena länge. Tror att det var genom hans bekantskap med ena systern. Jag har fått beskrivning av BW och Helena som "syskon"; de ska ha varit som syskon. Att de var bra kompisar har BW själv uttryckt i media, något liknande att: "Hon var vår bästa kompis.", så det kan ju stämma.

Ev. motiv överlåter jag till andra att berätta om. Men jag kan säga att den motivbild jag fått mig berättad inte är någon invecklad sådan. OBS! Detta är bara något jag som sagt fått uppgifter om, så jag kan inte garantera att de stämmer med sanningen.
Citera
2011-09-18, 19:53
Bannlyst
Då börjar vi plocka ihop listorna då, en liten röd tråd letar sig sakta fram.

Men om vi vänder blicken till 1992, så ser vi att från 91-93 begås det svåra misshandlar och mord i Mariestad av vissa för polisen kända personer.
Dessa personer har alla kopplingar till varandra på olika sätt, den röda tråden är droger och kriminalitet.
Varför skulle ingen av dessa personer vara möjlig GM.
Ex. Risto K*sk**ja som är dömd för våldtäkt samt försökt till våldtäkt på kvinnor i Mariestad.
Han torde väl vara en möjlig kandidat.
Nu sköt jag från höften för att starta tankarna bara.
Citera
2011-09-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balkongman
Då börjar vi plocka ihop listorna då, en liten röd tråd letar sig sakta fram.

Men om vi vänder blicken till 1992, så ser vi att från 91-93 begås det svåra misshandlar och mord i Mariestad av vissa för polisen kända personer.
Dessa personer har alla kopplingar till varandra på olika sätt, den röda tråden är droger och kriminalitet.
Varför skulle ingen av dessa personer vara möjlig GM.
Ex. Risto K*sk**ja som är dömd för våldtäkt samt försökt till våldtäkt på kvinnor i Mariestad.
Han torde väl vara en möjlig kandidat.
Nu sköt jag från höften för att starta tankarna bara.

Har du några uppgifter om att denna person ingick i Helenas bekantskapskrets, eller kastar du likasom en numera avstängd skribent bara ur dig namn på missanpassade Mariestadsbor helt på måfå?
Citera
2011-09-18, 22:17
Medlem
Xeitums avatar
Måste bara meddela att jag precis nu upptäckte att man kan titta på s.k "gatuvy" även i M-stad, google. Lärorikt o kul men kanske främst för utsocknes trådfolk. Vet ej hur länge detta har varit möjligt, kanske är gamla nyheter. (Nämnde Ristos nuvarande adress var ju lite "exotisk").
Citera
2011-09-19, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Har du några uppgifter om att denna person ingick i Helenas bekantskapskrets, eller kastar du likasom en numera avstängd skribent bara ur dig namn på missanpassade Mariestadsbor helt på måfå?
Nja jag får nog säga att just namnet inte är signifikt för det jag menade, men det har ju varit en hel del våldtäkter med män i den kategorin av folk.

Ex. Den våldtäkt som skedde på bråtenvägen (Akasiastigen) där två för polisen välkända män injekterade olika sorters droger i en kvinna som de låste in och våldförde sig på i 4 dygn.
Hon överlevde med mycket små marginaler.
5 våldtäkter utmed stockholmsvägen vid johannesberg också var utförda av personer väl kända av polisen.
så min poäng var väl att man kanske inte ser skogen för träden.

Risto är ju även dömd för våldtäkt och misstänkt för andra våldtäkter.

Förstod ni vad jag menade
Senast redigerad av balkongman 2011-09-19 kl. 09:39.
Citera
2011-09-19, 13:04
Medlem
Citat:
Risto är ju även dömd för våldtäkt och misstänkt för andra våldtäkter.

Var det på random kvinnor, eller var det på kvinnor i hans bekanskapskrets som var hans offer/misstänkta offer?
Citera
2011-09-19, 15:05
Bannlyst
Den informationen har jag däremot inte.
Citera
2011-09-19, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nja jag får nog säga att just namnet inte är signifikt för det jag menade, men det har ju varit en hel del våldtäkter med män i den kategorin av folk.

Ex. Den våldtäkt som skedde på bråtenvägen (Akasiastigen) där två för polisen välkända män injekterade olika sorters droger i en kvinna som de låste in och våldförde sig på i 4 dygn.
Hon överlevde med mycket små marginaler.

Duon som utförde det här bestialsiska övergreppet är två första klassens skitstövlar. Däremot tror jag inte på dom som gärningsmän. Helena skulle sprungit all världens väg om hon kom inom hundra meter från de här vidriga pundarna.
Båda var mycket välkända i Mariestad vid den här tiden. Ingen av dom brukade vara bilburen och båda hade för mycket grodrom i hjärnan för att kunna skaffa undan ett ev. lik utan upptäckt.
Citera
2011-09-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Duon som utförde det här bestialsiska övergreppet är två första klassens skitstövlar. Däremot tror jag inte på dom som gärningsmän. Helena skulle sprungit all världens väg om hon kom inom hundra meter från de här vidriga pundarna.
Båda var mycket välkända i Mariestad vid den här tiden. Ingen av dom brukade vara bilburen och båda hade för mycket grodrom i hjärnan för att kunna skaffa undan ett ev. lik utan upptäckt.
Kan du ge initialer för egen bedömning? I övrigt så börjar även jag tycka att B.W har mycket omständigheter omkring sig så han verkar intressant. Trots att en del klagar över skvaller mentalitet på tråden och i mariestad så måste man inse fakta att just det gör att mord ibland får sin lösning
Citera
2011-09-19, 23:22
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Dina kandidater är alltså BW PR PU HM(J).

Ja.

Nästa fråga:

Vad sysslade de här personerna med 1992, dvs yrke och fritidsintresse?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in