2011-09-18, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jaha ja, ser att KK12 är avstängd, då avtar nog inläggsfrekvensen i tråden. Börjar väl snart bli exclusivt att inte ha varit avstängd. Många kommer ju tillbaka men då med nytt nick, dock går det i bland att indentifiera dom på formuleringsstilen, skit samma.

Det är väldigt mycket upprepningar av frågeställningar i tråden ex.vis angående sandalernas placering o Anders Eklund. Svaren finns många gånger redan i tråden. Va inte så lata utan använd er av sökfunktionen som finns, t.ex "sandaler" sök i flashback i denna tråd.

"Mariestadsmentalitet", tja man både hör o ser ständigt liknande påståenden om mindre orter, t.ex Bollnäs-, Avesta-, Tranås-, Ö-viksmentalitet o.s.v. Jag tror m.a.o snarare att det som upprör en del är en typ av allmänmänskligt mindre smickrande beteende som finns överallt men kanske mera påfallande på mindre orter. Att halva M-stad utpekats som GM är ju en ganska saftig överdrift, det rör sig väl snarare kanske om ett tiotal personer som seriöst diskuterats som ev. inbandade (GM/medhjälp.).

Om GM(+ev. kump) var från M-stads omr. (vilket de flesta väl tror) så måste man återigen förvånas över att fallet inte är löst, då inte minst med tanke på det relativt begränsade antalet möjliga GM, va fan gjorde polisen.

Var finns källa på att Eklund fortfarande inte är avskriven? Det mycket nogsamma gömmandet av kvarlevor (+ev. tur) talar starkt emot honom. Man undrar också varför man inte skulle erkänna ett fjärde mord när man redan är dömd för tre, tror inte det påverkar strafflängden i mjäkiga rättsSverige.

(Ta forsättningsvis gärna smaklösa personangrepp o dylikt i pm så man slipper läsa skiten i tråden).
Du tror fortfarande att "Eklund"... for genom cyckelbanan med en Vit Opel Record med tonade bakrutor!... och antastade Helena? Sorgligt!
Citera
2011-09-18, 07:32
Bannlyst
Helt ärligt !

Är det överhuvudtaget någon som har matnyttig information i ämnet ?
Jag upplever att det mest är påhopp, spekulationer, inbördes beundran och otrevligheter i tråden.
Inte en enda person här har något vettigt att komma med, eller kan ni ställa upp era egna teorier så att det blir något vettigt av det.
För inte kan det väl vara så att ni fortfarande sitter här och skriver, fast ni inte har ett dugg att tillföra.
Det kanske kan vara på sin plats att den som tror sig veta bäst, framställer en sammanställning som vi kan ta del av.
På det viset kan vi kanske rentav jämföra de skrivna teorierna och få se vad som är den röda tråden, eller kommer egoismen lysa igenom igen.
jag har spenderat några timmar för att läsa tråden, den enda röda tråd jag hittar är ungefär så här:

Vem är Gärningsman.
1. Anders Eklund eller liknande person/personer(A,E är en mycket märklig random GM som styrs av infall, plats och tillfälle)
2. Person inom närmaste kretsen: pojkvän, släkting, kamrat(svartsjuka, aggression, kärlek eller olycka)

Var finns hon.
1. I annan kommun
2. I närområdet (en radie av 1000 m)

Hur sker transporten av Helena.A
1. ljus mellan bil förslagsvis Opel kadett till någonstans utanför Mariestad
2. buren till en närbelägen fastighet

Så nu när ni proklamerat klart rätten till den enda hållbara teorin, så kan ni kanske sansa er och lansera era teorier i sammanställd form, en efter en med fakta i fallet.
där fakta markeras med ex. en *
och teori gissning osv. markeras med en #
Då kanske vi kan se något mönster i tankebanorna, därmed hitta nya vägar.

Eller är det en helt galen ide som bara måste idiotförklaras.

Tänk positivt
Citera
2011-09-18, 08:44
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Du tror fortfarande att "Eklund"... for genom cyckelbanan med en Vit Opel Record med tonade bakrutor!... och antastade Helena? Sorgligt!

Så du kan garantera att A.E inte är gm?
Citera
2011-09-18, 08:59
Bannlyst
Om Yznof kan garantera att Anders Eklund är oskyldig, så tycker jag at han ska berätta det för polisen.
Då slipper dom ödsla mer tid på onödig utredning om hans inblandning i Helena.A.
Citera
2011-09-18, 11:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Där tror jag visst att du feltolkade mig, läs igen. Däremot kan du nog vända dig till YngveFrej.
Citera
2011-09-18, 12:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
http://img127.imageshack.us/gal.php?g=bild001e.jpg

Kolla in sidan med kartan på, där markeras skornas fyndplats med ett kryss.

Skornas/Sandalernas placering IGEN. (Ett par m in på ömse sidor om stigen). Övriga prylar hittades vid lekplatsen.
Citera
2011-09-18, 12:41
Medlem
YngveFrejs avatar
Tror ni att det var en otroligt smart mördare eftersom kroppen inte hittats?

Läs om seriemördare så ska ni finna att det är ganska vanligt att en del av dessa blir slarvigare med tiden.
En del blir även stora fetton och inte lika effektiva.

Men det är klart, för en del blir det inte lika "spännande" om det visar sig, vara någon redan känd.
Citera
2011-09-18, 15:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför är det så viktigt att poängtera detta, är det en påminnelse, en uppmaning eller ett hot?

Vad tillför du tråden egentligen, förutom dina lena och kloka visdomsord som presenteras i långa textsjok?

Borde du inte leva som du lär, alltså att inte hoppa på andra i tråden med synpunkter om hur de diskuterar, personer som trots deras okonventionella metoder ändå tillför tråden information, när du själv säger att du tycker det är obehagligt att folk skriver nedlåtande om dig, som trots allt inte tillför tråden något speciellt.

Svar på din första fråga. Det var en liten diskussion av begreppet "Mariestadsmentalitet" som förekommit i tråden, som jag utvecklade. Här tog jag upp olika aspekter av detta, som jag kom att tänka på. Påminnelse av vad? Uppmaning till vad? Hot??? Hur får du en diskussion av vittnens ev. dilemma av att vilja berätta och få en lösning, men samtidigt inte våga p g a att de är rädda för ev. repressalier även om deras vittnesmål skulle rendera dem en miljon i "tipspengar", till ett hot? Förklara gärna.

Svar på din andra fråga. Vad jag tillför eller inte tillför får andra avgöra. Stycket du citerade var svar på en fråga som Jourhavande ställde till mig. Vad har förresten du själv tillfört i tråden, som är speciellt? Ge gärna exempel.

Om du inte tycker att jag tillför något speciellt, så behöver du ju inte läsa mina inlägg. Varför känner du behov av att gång efter annan påpeka detta? Om du upprörs av mina inlägg kan du ju använda ignore-knappen, så slipper du reta dig på mina "trams-inlägg", som du kallat dem förut. Jag försöker svara på frågor jag får samt framföra tankar jag har ang. Helenas försvinnande. Om de är, som du skriver, "lena och kloka visdomsord", har jag ingen aning om; har inte ens snuddat vid tanken.
Citera
2011-09-18, 16:54
Medlem
Följande saker talar för BW som GM.

1.Statistiskt sett finns GM i bekantskapskretsen.
BW ingick i bekantskapskretsen runt Helena.
2. Med tanke på vart hon försvann, krävs lokalkännedom om stig/gångbana.
BW hade lokalkännedom.
Om hon inte gått hela vägen vore det inte konstigt om hon tackat ja till skjuts av BW då de kände varandra, om hon gick hela vägen visste BW att hon skulle ta genvägen genom skogen.
3. BW var på Stan/Stadt den aktuella natten.
4. BW är enligt uppgift en av de sista som sett Helena.
5. Vit bil med sluttande bakparti siktades på misstänkt brottsplats av vittnen i bil.
BW hade tillgång till vit bil (Opel) den aktuella natten.
6. Startade de första aktiviteterna (tillsammans med BB) där man letade efter Helena. Enligt GW en inte helt ovanlig sak som GM gör för att det skall verka som att personen i fråga är oskyldig och vill få till en lösning.
7. Startade stiftelsen med hittelön, med samma motivering som för punkt 6.

Det jag dock har tyckt verkat konstigt är att BW skulle kunnat hålla tyst om detta.
När jag då kan läsa (inlägg av Disktrazan 2011-09-15, 10:26) att BW har erkänt stärks bara min tro att BW är GM.
Citera
2011-09-18, 17:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider

BW hade lokalkännedom.
Om hon inte gått hela vägen vore det inte konstigt om hon tackat ja till skjuts av BW då de kände varandra, om hon gick hela vägen visste BW att hon skulle ta genvägen genom skogen.
5. Vit bil med sluttande bakparti siktades på misstänkt brottsplats av vittnen i bil.
6. Startade de första aktiviteterna (tillsammans med BB) där man letade efter Helena. Enligt GW en inte helt ovanlig sak som GM gör för att det skall verka som att personen i fråga är oskyldig och vill få till en lösning.

Det jag dock har tyckt verkat konstigt är att BW skulle kunnat hålla tyst om detta.
När jag då kan läsa (inlägg av Disktrazan 2011-09-15, 10:26) att BW har erkänt stärks bara min tro att BW är GM.

Om jag får fylla på listan?

8. Enligt flera av varandra oberoende personer, personlighetsförändrad efter Helenas försvinnande. (Kan dock ha en helt naturlig förklaring, då de var kompisar.)

9. Har, enligt ett par olika källor, motiv. (Kan själv inte svara för sanningen i detta påstående. Vet det ev. motivet, men vill inte gå ut med det; det kan i så fall de som vet med sig ha berättat detta för mig, berätta.)

10. Har enligt flera av varandra oberoende källor varit intressant för polisen. (Kan också förklaras naturligt, då de personer som fanns runt Helena - speciellt samma kväll - borde ha intresserat polisen.) Ska ha förhörts ett flertal gånger relativt tidigt i utredningen.

11. Enligt olika uppgifter ska BW blivit/bli (?) personlighetsförändrad vid intag av alkohol. Han ska, enligt uppgift, också ha använt droger. (Om dessa uppgifter är korrekta, kan jag inte svara för.) Ex. amfetamin kan - åtminstone - vid alkoholförtäring ge en ökad aggressivitet, maktkänsla, sexdrift osv. (Även detta enligt källa; har ingen personlig erfarenhet, så här får jag utgå från källans kunskaper i ämnet.)

Anm. Ang. att BW ska ha erkänt. Vi får också komma ihåg här att PR också ska ha "erkänt" och att detta var helt fel; tolkning gjord utifrån hans "obetänksamma" uttalande. "AÖ" ska också ha erkänt inblandning. Men om uppgifterna om BW kommit från flera oberoende källor, är de naturligtvis intressanta.
Citera
2011-09-18, 17:47
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider

BW hade lokalkännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag får fylla på listan?

8. Enligt flera av varandra oberoende personer, personlighetsförändrad efter Helenas försvinnande. (Kan dock ha en helt naturlig förklaring, då de var kompisar.)

9. Har, enligt ett par olika källor, motiv. (Kan själv inte svara för sanningen i detta påstående. Vet det ev. motivet, men vill inte gå ut med det; det kan i så fall de som vet med sig ha berättat detta för mig, berätta.)

10. Har enligt flera av varandra oberoende källor varit intressant för polisen. (Kan också förklaras naturligt, då de personer som fanns runt Helena - speciellt samma kväll - borde ha intresserat polisen.) Ska ha förhörts ett flertal gånger relativt tidigt i utredningen.

11. Enligt olika uppgifter ska BW blivit/bli (?) personlighetsförändrad vid intag av alkohol. Han ska, enligt uppgift, också ha använt droger. (Om dessa uppgifter är korrekta, kan jag inte svara för.) Ex. amfetamin kan - åtminstone - vid alkoholförtäring ge en ökad aggressivitet, maktkänsla, sexdrift osv. (Även detta enligt källa; har ingen personlig erfarenhet, så här får jag utgå från källans kunskaper i ämnet.)

Anm. Ang. att BW ska ha erkänt. Vi får också komma ihåg här att PR också ska ha "erkänt" och att detta var helt fel; tolkning gjord utifrån hans "obetänksamma" uttalande. "AÖ" ska också ha erkänt inblandning. Men om uppgifterna om BW kommit från flera oberoende källor, är de naturligtvis intressanta.

Intressant. Bra sammanställning. Det enda som borde ändras är det fetstilta till, tyder på.
Citera
2011-09-18, 18:45
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Prinzezzan]
..........En annan aspekt av begreppet är ju känslan av "vi mot dom". Detta kan märkas utanför tråden i den mening att det till stor del "hålls tyst", när helenas försvinnande kommer på tal. Detta har även noterats av personer som är f d Mariestadsbor, när de besöker sin hemort.

Det senare tror jag också kan påverkas av att människor i det här fallet inte vågar säga så mycket, åtminstone i vissa fall. Pratar man, riskerar man att få ångra det. Vissa personer det "pratas om" som ev. inblandade är eller var inte Guds bästa barn, om vi säger så, och har i vissa fall en hel del "missgärningar" på sitt samvete. Klart som 17 att folk inte vågar prata och riskera sitt tillvaro och omgivning. Som någon diskuterade bra tidigare i tråden; pengar skyddar inte, inte ens en miljon. De personer som anar/vet vem/vilka som var inblandade i Helenas försvinnande befinner sig antagligen i ett svårt dilemma; de vill prata, de vill att gm åker fast och få ta sitt/sina straff å ena sidan. Å andra sidan är de rädda om sitt liv, sina barns liv, sin egen ordnade tillvaro - förståeligt. Om detta försvann, vad skulle då en miljon vara värd?.......................
QUOTE]
Här låter det nästan som vi diskuterar Kennedymordet o att man riskerar få ett antal amerikanska maffiafamiljer i hälarna. GM antas väl vara en lokal "smågangster", om han ens kvalificerar sig för det. Eller har du misstankar åt annat håll, typ HA, Bandidos, OrGa lr BrSk?

Hittade följande om Eklund: Udda-och-unik (2008-04-16) "Skrev ett inlägg om min dotter som blivit erbjuden skjuts av en man förra året då hon väntade på bussen (inlägget är borttaget - fråga mig inte varför), idag har jag fått reda på att denne man - AE - haft vägkrogen vid Brändåsen (E20 mellan Örebro och Laxå / Rv50 från Askersund) som en av sina stamställen, kan det ha varit AE som stannade vid busshållsplatsen - ska be min dotter titta på bilderna som finns. Denna man verkar ha kuskat runt i halva mellansverige och försökt ragga. Enl. personalen på Statoil Brändåsen var han ett riktigt äckel."

Kan ju möjligen öka misstankarna mot honom, men mig övertygar det som sagt inte. Ingen av de tiotal brott han dömts för (mord, våltäkt mm) begicks söder om Dalälven.

Bra sammanställning om BW. Ang. personlighetsföändringen, var det också han som började ta omvägar när han mötte bekanta? Möjligt motiv är man ju väldigt nyfiken på, han hade tydligen känt Helena under mkt lång tid enl. ngn trådskribent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in