2011-09-14, 16:27
Medlem
Hej

Fick en faktura från skånetrafiken där de hävdar att jag har åkt utan färdbevis. Jag ringer för att fråga vad de sysselsätter sig med? De sa att de har kopia på min legitimation. Någon sådan kan omöjligt finnas. Beskedet jag får är att jag ska skicka in min legitimation. Svarade dom självklart att jag ska ha en kopia på legitimationen så att jag kan göra en polisanmälan och det luktar bannemig som att den här polisanmälan är mot dom.

Kryp.
Citera
2011-09-14, 16:30
Medlem
Ville du diskutera något eller ville du bara beklaga dig och berätta att du ska polisanmäla?
Citera
2011-09-14, 17:08
Medlem
stilltons avatar
om dom har ett leg med ditt personnummer så är det väl inte så konstigt att fakturan kommer till dig?
du känner inte att du vill anmäla att någon går omkring och hävdar att han är du? nästa gång kanske det blir en bil på avbetalning istället..
Citera
2011-09-14, 18:27
Medlem
Det jag menade att diskutera var huruvida deras vilja att få en kopia på min legitimation kan anses juridiskt hållbart? Om de har en kopia på en legitimation bör de väll med hänsyn skicka det till mig. Och vem skulle ha mina personuppgifter? Inget nån kan ha nytta av iallafall.
Citera
2011-09-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytime
Det jag menade att diskutera var huruvida deras vilja att få en kopia på min legitimation kan anses juridiskt hållbart?
Dom kan inte tvinga dig till något, men om du skickar en kopia på ditt leg till dom kan dom snabbt avskriva fakturan om det inte är du på det leg dom har bild på sedan tidigare.

Citat:
Och vem skulle ha mina personuppgifter? Inget nån kan ha nytta av iallafall.
Det är omöjligt för oss att här sitta och spekulera i vem som eventuellt stulit din identitet. Däremot råder jag dig att snabbt reda ut om det faktiskt förhåller sig så att någon har stulit din identitet och i sådant fall omedelbart göra polisanmälan och spärra ditt personnummer. Det är väldigt otrevligt om det helt plötsligt börja dimpa in fakturor på mer betydande belopp.
Citera
2011-09-15, 12:56
Medlem
lynias avatar
Skånetrafiken brukar göra så. Se till att bestrida fakturan så fort som möjligt, både till Skånetrafiken och Intrum Justitia (som brukar hantera deras fakturor). Det är skitenkelt att skicka liknande mail till båda företagen varje gång det kommer faktura/påminnelse/kravbrev. Gör du det och står på dig krävs det i princip att du blir stämd i domstol och att 2 (det räcker inte med 1) kontrollanter pekar ut dig.

Otrevligt men ofarligt att bli trakasserad på det här sättet av Skånetrafiken. Hade själv samma problem för några år sedan och det tog flera månader innan Skånetrafiken gav upp (utan att ha fått ett öre).

Citat:
Hej

Fick en faktura från skånetrafiken där de hävdar att jag har åkt utan färdbevis. Jag ringer för att fråga vad de sysselsätter sig med? De sa att de har kopia på min legitimation. Någon sådan kan omöjligt finnas. Beskedet jag får är att jag ska skicka in min legitimation. Svarade dom självklart att jag ska ha en kopia på legitimationen så att jag kan göra en polisanmälan och det luktar bannemig som att den här polisanmälan är mot dom.

Kryp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in