2005-11-24, 18:06
Medlem
NoCharlies avatar
Tjenare pojkar och flickor!

Håller på å ska köpa ny dator och står i valet mellan en iBook med 14,1" skärmen eller en iMac med 17" widescreen. Hade tänkt köpa till så att man får 1GB RAM i båda samt öka på till 80GB HD i iBooken. Priset blir ungefär samma oavsett val...

Har aldrig ägt en bärbar tidigare och är i ärlighetens namn osäker på hur mycket jag kommer att bära runt den utanför hemmet. Men jag tilltalas av designen och av att kunna ta med den till soffan eller ut på balkongen och surfa. Så hur är det? Kan man leva med en 14,1" skärm och hur funkar ergonomin om man sitter och pillar på tangentbordet ett par timmar om dan och eventuellt använder en USB-mus? Någon som valt att ha en bärbar Mac/PC för hemmabruk, berätta isåfall gärna lite om hur du upplever det här!

iMac är ju kraftfullare på pappret med sina 1,9 Ghz men hur mycket märker man av det i verkligheten? Hur fungerar det egentligen att arbeta med en widescreen-skärm?

Tack på förhand!

Ps. Någon som känner till bra CAD-program till Mac? Klarar datorerna ovan av att köra ett sådant program? Ds.
Citera
2005-11-24, 18:09
Medlem
pekmezs avatar
http://www.interstudio.net/

Så där ja, lycka till.
Citera
2005-11-24, 18:13
Medlem
NoCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekmez
http://www.interstudio.net/

Så där ja, lycka till.

Tackar, det ska jag spana in!
Citera
2005-11-24, 18:46
Medlem
Raazs avatar
jag har precis köpt en iBook 12" och är mkt nöjd, men en iMac är säkert snabbare så ska du använda den som en stationär mest så är väl det bäst, annars är iBook jävligt smidigt.
Citera
2005-11-24, 18:51
Medlem
Har själv en iBook 12" som primär datorn efter att jag slängde ut pc:n för ca 1år sedan, funkar hur fint som helt att sitta på den i några timmar eller i soffan dock använder jag iLap när jag sitter vid soffan.
Tycker du ska satsa på en 12" såvida du inte har synfel eller liknande iom att upplösningen är lika stor på 12" och 14" men du kanske vill ha superdrive. Men bär du runt den och vill kunna förflytta dig med datorn hade jag satsat på iBook annars så är iMacen ett bra val.
Angående cad tror jag det funkar bäst på pc.
Citera
2005-11-24, 21:05
Medlem
NoCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_JJ
Har själv en iBook 12" som primär datorn efter att jag slängde ut pc:n för ca 1år sedan, funkar hur fint som helt att sitta på den i några timmar eller i soffan dock använder jag iLap när jag sitter vid soffan.
Tycker du ska satsa på en 12" såvida du inte har synfel eller liknande iom att upplösningen är lika stor på 12" och 14" men du kanske vill ha superdrive. Men bär du runt den och vill kunna förflytta dig med datorn hade jag satsat på iBook annars så är iMacen ett bra val.
Angående cad tror jag det funkar bäst på pc.

Den där iLap verkar jäkligt listig faktiskt...!

Ang. 14,1" vs. 12,1" så har väll den större av dom också en snabbare processor?
Citera
2005-11-24, 23:20
Medlem
Jo, 14" har kraftigare processor.

Jag har inte mac själv, men jag avskaffade stationär dator för tre år sedan, har inte saknat det alls. I mitt fall var en utlösande faktor att jag bor i en liten lägenhet och inte vill ha datorn framme hela tiden. Men det är jätte skönt att kunna ha datorn var man vill i lägenheten, eller ta med datorn ut i solen om man ska använda datorn. Jag skulle lätt välja en bärbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in