Diskussionen har dykt upp i en del andra trådar där den egentligen inte platsar, så jag skapade en egen tråd där vi kan diskutera ämnet.
Frågeställningen gäller alltså vilka skillnader som finns kring IQ mellan kvinnor och män. Till exempel medelvärde, spridning, antal vid vissa standardavikelser och så vidare. Det är viktigt för diskussionens skull att vi håller oss till ämnet, och ett krav är att man anger en vetenskaplig källa alt. en källa som presenterar de ursprungliga källorna som i sin tur då måste vara vetenskapliga, om man hävdar något. Privatbloggar, damtidningar, Aftonbladet och så vidare är alltså inte godtagbara källor.
1. Uppvisar män eller kvinnor högst medelvärde när det gäller IQ? I vilka åldrar gäller detta?
2. Hur ser spridningen ut? Uppvisar män mer eller mindre spridning än kvinnor på IQ-skalan?
3. Finns det flest lågbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen under ~70, hur många män går det per kvinna då?
4. Finns det flest högbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen över ~130, hur många män går det per kvinna då?
Följande vill jag inte se i tråden:
Det är helt off-topic att diskutera övriga manliga/kvinnliga egenskaper (till exempel, kvinnor är mer emotionella, män är mer aggressiva). Det är helt off-topic att börja diskutera vilken betydelse IQ har. Det är helt off-topic att diskutera huruvida IQ är detsamma som intelligens eller inte. All form av provokation undanbedes, fel-citering i syfte att förlöjliga sin meningsmotståndare likaså. One-liners också.
Exempel på saker som inte får förekomma i tråden:
- Stig-Britt presenterar källor. Någon svarar: "Tror du att man tar någon som kallar sig Stig-Britt på allvar?" Det är inte ok.
- "Män är inte bättre än kvinnor!" Helt off-topic.
- "IQ är inte detsamma som intelligens!" Helt off-topic.
- "Vem bryr sig om IQ?" Helt off-topic.
- "Män slår kvinnor!" Helt off-topic.
Om vi har sakliga och vetenskapliga källor som visar båda det ena och det andra så bör vi reda ut vilken som är mest sanningsenlig och varför, alt. vända oss till meta-studier.
Varsågoda att diskutera (sakligt)!
Eftersom vissa fortfarande inte förstått så får jag tydliggöra ännu mer:
Vi ska inte diskutera huruvida män tycker det är häftigare eller viktigare med hög IQ än kvinnor. Vi ska inte diskutera vem som gillar att stoltsera med höga siffror mest. Vi ska inte diskutera enskilda eller individuella exempel utan övergripande och generella trender. Vi ska inte diskutera huruvida IQ är ett bra mått på intelligens eller inte.
I den här tråden ska vi enbart diskutera skillnader i IQ könen emellan, ingenting annat. Alla inlägg utan vetenskapliga källor är att betrakta som off-topic.
Frågeställningen gäller alltså vilka skillnader som finns kring IQ mellan kvinnor och män. Till exempel medelvärde, spridning, antal vid vissa standardavikelser och så vidare. Det är viktigt för diskussionens skull att vi håller oss till ämnet, och ett krav är att man anger en vetenskaplig källa alt. en källa som presenterar de ursprungliga källorna som i sin tur då måste vara vetenskapliga, om man hävdar något. Privatbloggar, damtidningar, Aftonbladet och så vidare är alltså inte godtagbara källor.
1. Uppvisar män eller kvinnor högst medelvärde när det gäller IQ? I vilka åldrar gäller detta?
2. Hur ser spridningen ut? Uppvisar män mer eller mindre spridning än kvinnor på IQ-skalan?
3. Finns det flest lågbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen under ~70, hur många män går det per kvinna då?
4. Finns det flest högbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen över ~130, hur många män går det per kvinna då?
Följande vill jag inte se i tråden:
Det är helt off-topic att diskutera övriga manliga/kvinnliga egenskaper (till exempel, kvinnor är mer emotionella, män är mer aggressiva). Det är helt off-topic att börja diskutera vilken betydelse IQ har. Det är helt off-topic att diskutera huruvida IQ är detsamma som intelligens eller inte. All form av provokation undanbedes, fel-citering i syfte att förlöjliga sin meningsmotståndare likaså. One-liners också.
Exempel på saker som inte får förekomma i tråden:
- Stig-Britt presenterar källor. Någon svarar: "Tror du att man tar någon som kallar sig Stig-Britt på allvar?" Det är inte ok.
- "Män är inte bättre än kvinnor!" Helt off-topic.
- "IQ är inte detsamma som intelligens!" Helt off-topic.
- "Vem bryr sig om IQ?" Helt off-topic.
- "Män slår kvinnor!" Helt off-topic.
Om vi har sakliga och vetenskapliga källor som visar båda det ena och det andra så bör vi reda ut vilken som är mest sanningsenlig och varför, alt. vända oss till meta-studier.
Varsågoda att diskutera (sakligt)!
Eftersom vissa fortfarande inte förstått så får jag tydliggöra ännu mer:
Vi ska inte diskutera huruvida män tycker det är häftigare eller viktigare med hög IQ än kvinnor. Vi ska inte diskutera vem som gillar att stoltsera med höga siffror mest. Vi ska inte diskutera enskilda eller individuella exempel utan övergripande och generella trender. Vi ska inte diskutera huruvida IQ är ett bra mått på intelligens eller inte.
I den här tråden ska vi enbart diskutera skillnader i IQ könen emellan, ingenting annat. Alla inlägg utan vetenskapliga källor är att betrakta som off-topic.
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 14:25.
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 14:25.