2011-09-10, 13:31
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Diskussionen har dykt upp i en del andra trådar där den egentligen inte platsar, så jag skapade en egen tråd där vi kan diskutera ämnet.

Frågeställningen gäller alltså vilka skillnader som finns kring IQ mellan kvinnor och män. Till exempel medelvärde, spridning, antal vid vissa standardavikelser och så vidare. Det är viktigt för diskussionens skull att vi håller oss till ämnet, och ett krav är att man anger en vetenskaplig källa alt. en källa som presenterar de ursprungliga källorna som i sin tur då måste vara vetenskapliga, om man hävdar något. Privatbloggar, damtidningar, Aftonbladet och så vidare är alltså inte godtagbara källor.

1. Uppvisar män eller kvinnor högst medelvärde när det gäller IQ? I vilka åldrar gäller detta?
2. Hur ser spridningen ut? Uppvisar män mer eller mindre spridning än kvinnor på IQ-skalan?
3. Finns det flest lågbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen under ~70, hur många män går det per kvinna då?
4. Finns det flest högbegåvade män eller kvinnor? Om vi till exempel ser till gruppen över ~130, hur många män går det per kvinna då?

Följande vill jag inte se i tråden:

Det är helt off-topic att diskutera övriga manliga/kvinnliga egenskaper (till exempel, kvinnor är mer emotionella, män är mer aggressiva). Det är helt off-topic att börja diskutera vilken betydelse IQ har. Det är helt off-topic att diskutera huruvida IQ är detsamma som intelligens eller inte. All form av provokation undanbedes, fel-citering i syfte att förlöjliga sin meningsmotståndare likaså. One-liners också.

Exempel på saker som inte får förekomma i tråden:

- Stig-Britt presenterar källor. Någon svarar: "Tror du att man tar någon som kallar sig Stig-Britt på allvar?" Det är inte ok.

- "Män är inte bättre än kvinnor!" Helt off-topic.
- "IQ är inte detsamma som intelligens!" Helt off-topic.
- "Vem bryr sig om IQ?" Helt off-topic.
- "Män slår kvinnor!" Helt off-topic.

Om vi har sakliga och vetenskapliga källor som visar båda det ena och det andra så bör vi reda ut vilken som är mest sanningsenlig och varför, alt. vända oss till meta-studier.

Varsågoda att diskutera (sakligt)!

Eftersom vissa fortfarande inte förstått så får jag tydliggöra ännu mer:

Vi ska inte diskutera huruvida män tycker det är häftigare eller viktigare med hög IQ än kvinnor. Vi ska inte diskutera vem som gillar att stoltsera med höga siffror mest. Vi ska inte diskutera enskilda eller individuella exempel utan övergripande och generella trender. Vi ska inte diskutera huruvida IQ är ett bra mått på intelligens eller inte.


I den här tråden ska vi enbart diskutera skillnader i IQ könen emellan, ingenting annat. Alla inlägg utan vetenskapliga källor är att betrakta som off-topic.
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 14:25.
Citera
2011-09-10, 13:39
  #2
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag börjar med att hävda att män har högre genomsnittlig IQ än kvinnor i vuxen ålder:

Citat:
A 1999 study by Richard Lynn in which he analyzed data from a number of published tests (such as the standardized g-loaded Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised) found that the mean IQ of men exceeded that of women by approximately 3–4 IQ points.

Citat:
In a later meta-analysis, a type of study that aggregates the results from many other studies, Lynn and Irwing found an advantage for males. The meta analysis aggregated the results of 57 earlier studies, examined sex differences on the Standard and Advanced Progressive Matrices (comprising various g-loaded tests of non-verbal reasoning) and found that men exceeded women by an average of 5.0 IQ points.[12] Steve Blinkhorn published a critique of the article in Nature,[13] to which the original article's authors wrote a response, also published in Nature.[14]

Citat:
A 2004 study investigated the differences in IQ between the sexes in relation to age. It found that girls do better at younger ages but that their performance declines relative to boys with age. The sex difference as a whole for 18 year olds was a 4.3 IQ advantage for males, very close to the advantage that can be predicted from the larger brain size of males (4.4 IQ points). The authors note the profile of sex differences in abilities is closely similar across studies from different countries, which is testimony to the robustness of the sex difference.[15]

Citat:
In 2005 Lynn followed up his meta-analysis by a similar survey of 22 studies of sex differences among university students. It concluded that men scored higher than women by 3.3 to 5.0 IQ points.

Citat:
In another large study of 100,000 subjects by researchers Jackson and Rushton, males aged 17–18 years were found to have an average of 3.63 IQ points in excess of their female equivalents

Citat:
A study by Helmuth Nyborg and published in 2005 utilized a more rigorous way of calculating some of the scores used in intelligence research. It found an average advantage for males of 3.15 IQ-points.[17] An earlier 2002 study by Colom et al. had used similar methods of calculation as in the Nyborg study. Yet, it suggested little differences in intelligence between males and females.[18] However, when other researchers have reanalyzed the results, they point out that the Colom study actually do show a male advantage of about 3.6 IQ points.

Källa: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sex_and_psychology&oldid=403796076

Citat:
Men and women have statistically significant differences in average scores on tests of particular abilities

Citat:
IQ tests are weighted on these sex differences so there is no bias on average in favor of one sex, however the consistent difference in variance is not removed.

Källa: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Intelligence_quotient&oldid=405603 999

Vidare vetenskapliga källor redovisas givetvis i Wikipedia-artiklarna.
Citera
2011-09-10, 13:39
  #3
Medlem
AcidMs avatar
Den här intervjun med svenska Mensas pressansvariga var ganska intressant.

http://www.kollega.se/index.cfm?c=13922



Skulle dock vilja veta vad hans källor är, även om det känns som en kille som borde ha koll på sådana saker.
Citera
2011-09-10, 13:44
  #4
Medlem
micro113s avatar
Den här artikeln är väl helt relevant;

Citat:
I dag är 4 000 personer med i Mensa i Sverige. Ökningen från år 2000 är dramatisk, då det var 640 medlemmar. Andelen kvinnor har ökat från 14 procent till 20 procent i dag. Medelåldern är ganska låg, 34,5 år. Yngsta medlemmen är sju och äldsta 81 år gammal.
Isabella Rydberg, pressansvarig berättar att alla samhällsklasser och yrken finns i föreningen men att det är en övervikt av IT-folk.
- Generellt har män lättare att prata om vad de är bra på och det anses coolt att ha hög IQ. I IT-branschen är det många män, det kan vara en av anledningarna, säger Isabella Rydberg.

[...]

- De som har de högsta lönerna har omkring 117 i IQ. De är tillräckligt begåvade för att kunna analysera och styra, men samtidigt tillräckligt stimulerade och nöjda med sitt jobb, säger Jenny Åkerman.

[...]

Om Mensas medlemmar har minst 131 i IQ så är det småpotatis i jäm*förelse med sällskap som Giga society. De sex medlemmarna måste ha minst 196 i IQ vilket enbart en miljarddel av befolkningen har. En av de sex är svensken Andreas Gunnarsson i Göteborg. Resultaten baseras på experimentella test.
- Rent allmänt tvivlar jag på att det är möjligt att mäta eller ens definiera så hög IQ som Giga siktar på. Att vara *intelligent innebär inte nödvändigtvis att man måste ha hög utbildning eller vara expert inom något område. *Däremot misstänker jag att det finns en korrelation mellan intelligens och nyfikenhet, säger Andreas Gunnarsson via mejl.

Psykologen Sara Henrysson Eidvall underkänner Giga societys test.
- Man kan inte mäta IQ över 150, det är inte möjligt, säger hon.

[...]

Nej, intelligenskvot är ett felaktigt begrepp som är meningslöst att applicera på människor. Det tycker Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
- Det är innehållslöst att definiera människors begåvning utifrån endast en siffra. Från början visade intelligenstesten att kvinnor hade högre resultat och då gjordes testen om av ideologiska skäl. Det är ett trubbigt instrument.


Jag lyfter ut den där näst sista meningen åt dig så du inte missar den;
Citat:
Från början visade intelligenstesten att kvinnor hade högre resultat och då gjordes testen om av ideologiska skäl.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2547562/nu-vill-alla-vara-med-i-smarta-klubben

Artikeln kan också laddas ner på MENSA:s hemsida - så vi får väl utgå ifrån att de inte ställer sig kritiska till innehållet. (Under fliken "Nyheter")
http://www.mensa.se/styrelsen-a-funktionaerer
__________________
Senast redigerad av micro113 2011-09-10 kl. 13:46.
Citera
2011-09-10, 13:50
  #5
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...

Jag bad explicit om vetenskapliga källor i mitt första inlägg och gav ett explicit exempel på Aftonbladet som den typen av källor jag inte ville se. Ditt inlägg är med andra ord precis vad jag inte ville se i tråden. Kan du vara vänlig och hålla dig till diskussionen alt. återkomma med vetenskapliga källor?

I övrigt har bara en mening av allt du citerar med min frågeställning att göra och är därför är i princip hela ditt inlägg off-topic.
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 14:32.
Citera
2011-09-10, 13:51
  #6
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
...

I mitt första inlägg var jag tydlig med att efterfråga vetenskapliga källor. Ditt inlägg saknar det helt och hållet och är således inte ens att betrakta som ett seriöst försök till diskussion.
Citera
2011-09-10, 13:53
  #7
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
...
Vi kan ha en intervju med mig också, där jag gör en massa påståenden om IQ. Tror ni på mig då? Jag kan även lägga upp intervjun på någon förenings hemsida, ifall ni har lättare att tro på mig då? Låt säga att intervjun kommer med i expressen, då måste ni väl ändå inse att jag talar sanning?

Ursäkta ironin men jag tycker det är näst intill skrämmande att de första två inläggen går tvärtemot vad Stig-Britt satt upp för "regler" för diskussionen. Är det ingen som vet vad en vetenskaplig källa är?
Citera
2011-09-10, 13:59
  #8
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vi kan ha en intervju med mig också, där jag gör en massa påståenden om IQ. Tror ni på mig då? Jag kan även lägga upp intervjun på någon förenings hemsida, ifall ni har lättare att tro på mig då? Låt säga att intervjun kommer med i expressen, då måste ni väl ändå inse att jag talar sanning?

Ursäkta ironin men jag tycker det är näst intill skrämmande att de första två inläggen går tvärtemot vad Stig-Britt satt upp för "regler" för diskussionen. Är det ingen som vet vad en vetenskaplig källa är?
Är du sakkunnig på området? Det är källorna i artikeln - därmed är de också relevanta.
Citera
2011-09-10, 14:02
  #9
Medlem
E-brain S-brain

Enough.

Kvinno rhar större beneägenhet till utvecklad emotionell intelligens (viktigare?)
och män Systematisk intelligens (hej autism begränsat känsloliv och depression)

Nu är ju skillnaden mellan kvinnor och män mindre än vad många vill göra det gällande.
Men självkalrt. när spridnignen för män är större än för kvinnor är ju helt klart testet gjort för män.

IQ anser jag även är oerhört ointressant.
Citera
2011-09-10, 14:07
  #10
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag fortsätter och hävdar att det finns fler lågbegåvade kvinnor än män samt att det finns fler högbegåvade män än kvinnor:

Citat:
Note that due to the seemingly unimportant slightly higher male average IQ, the extra male variability does not mean that there are many more mentally deficient males. Instead, the areas under the curve show that at the high extreme, such as the Mensa or gifted cut-off IQ of 130 (indicated by the red arrow) and above, there are significantly more males than females who qualify.

The situation is even more pronounced if one looks at the other paper: Lynn, R., & Irwing, P. (2004). In this paper, which looked at adult IQs, a five point higher IQ was found for males over females and the standard deviations were found to be equal. Graphed, it looks like this: [bild]

Looking at the graph produced from this meta-analysis, beyond the 130 cut-off, the ratio of the areas under the curve for males and females is about 2:1.

Real world effects in Mensa

This 2:1 ratio corresponds best with what is found empirically in Mensa Canada even though the tests usually given have material more like the WISC instead of the progressive matrices. Toronto was picked as the sample population because the Toronto Proctor had reported that females are 33% of entrance exam takers. Note that Mensa aspirants in Canada need to be at least 14 years old to be tested.

In June of 2007, the Mensa Canada member directory was used to get the names for every Mensan listed from Toronto. Using the first names and the website http://www.gpeters.com/names/baby-names.php to decide whether some doubtful names were given more to boys or girls, the number of male and female Mensans in Toronto was tallied. Results: 150 males, 83 females, out of 233 total, giving 35.6% females. So the ratio is 2:1 males to females, the same as attempt to get in.

Källa: http://www.iqcomparisonsite.com/SexDifferences.aspx

Citat:
The Right Tail Effect

Figure 1 shows the bell-shaped IQ curves for males (blue) and females (red).

Figure 1
[bild]

(Nyborg, 2005). “General Intelligence” is the number of standard deviations (SDs) above or below the mean IQ of all the test takers; one SD is about 15 IQ points and males have a greater SD than females. “Frequency” times 100 is the percentage of males or females who have the corresponding IQs. “Ratio” is the number of males at an IQ level divided by the number of females at that level.

In Figure 1, the number of males and females is the same (i.e., the total area under the male curve is the same as the total area under the female curve), but there are more males at the high end of the curve (i.e., the area under the male curve above, say, 1 SD is greater). There are two reasons for that: (1) the male mean IQ is higher, which disproportionately increases the number of males at the high end of the curve and reduces the number at the low end. That is, if the male mean is 5% greater than the female mean, the number of males who are above, say, 1 SD will be more than 5% greater than the number of females who are above 1 SD, and (2) the male curve has a greater SD, i.e., fewer males than females are in the middle of their curve and more are at the right and left ends.
The dotted line in Figure 1 is the number of times more males there are than females at each IQ level. The difference between the male and female means and SDs causes the dotted line to rise rapidly as IQ increases, which is the “right tail effect.” Even though the difference between the male and female means and SDs is only a few IQ points, those differences cause a large difference between the number of males and the number of females who have high IQs.

Källa: http://majorityrights.com/index.php/weblog/comments/a_possible_explanation_for_the_flynn_effect/
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 14:18.
Citera
2011-09-10, 14:11
  #11
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
E-brain S-brain

Enough.

Kvinno rhar större beneägenhet till utvecklad emotionell intelligens (viktigare?)
och män Systematisk intelligens (hej autism begränsat känsloliv och depression)

Nu är ju skillnaden mellan kvinnor och män mindre än vad många vill göra det gällande.
Men självkalrt. när spridnignen för män är större än för kvinnor är ju helt klart testet gjort för män.

IQ anser jag även är oerhört ointressant.
Du förstod inte första posten i tråden? Där det uttryckligen stod vad som skulle diskuteras? (tyvärr gör jag mig skyldig till samma misstag när jag nu diskuterar din läsförståelse, det är väl något av livets ironi)
Citera
2011-09-10, 14:32
  #12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag börjar med att hävda att män har högre genomsnittlig IQ än kvinnor i vuxen ålder:


Källa: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sex_and_psychology&oldid=403796076
Källa: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Intelligence_quotient&oldid=405603 999

Vidare vetenskapliga källor redovisas givetvis i Wikipedia-artiklarna.
Varför länkar du till gamla wikipedia istället för de nya artiklarna?

Citat:
"Most standard tests of intelligence have been constructed so that there are no overall score differences between females and males."[1] When standardized IQ tests were first developed in the early 20th century, girls typically scored higher than boys up to age 14.[11] As testing methodology was revised, efforts were made to equalize gender performance.[11][12][13]
The American Psychological Association report said that differences were found in specific areas such as mathematics and verbal measures.[1]
Males tend to show higher variance on scores, though this may differ between countries.[14][15][16][17]
The mean IQ scores between men and women vary little.[18][19][1][20][21] Studies that report variations in IQ between males and females find differences between 3-5 IQ points. Some studies have found a small male advantage on IQ tests, while others have found a small female advantage.[22][23][24]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_psychology

Jag lyfter ut denna så att du inte missar den;
Citat:
When standardized IQ tests were first developed in the early 20th century, girls typically scored higher than boys up to age 14.[11] As testing methodology was revised, efforts were made to equalize gender performance.

IQ- nya
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in