2005-11-19, 11:00
Medlem
enums avatar
HEJ! Hade en diskussion häromdagen om sånadär obehagliga smällar man kan få på armbågen. Min motpart sa enkelstöt med L, medan jag har fått för mig att det heter enkestöt, utan L. Undrar varifrån jag fått det, kanske är det någon som lurat mig? SAOL listar inget av orden, google ger 30 träffar på "enkelstöt", 0 på "enkestöt". Kanske dags att jag ger mig...?

//enum
Citera
2005-11-19, 11:10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Stava änkestöt så får du fler och bättre förslag, t.ex. detta.
Citera
2005-11-19, 12:57
Medlem
enums avatar
Ah, såklart... Tack
Citera
2005-11-20, 19:59
Medlem
eantrs avatar
Ha ha... intressant med ett nytt ord. Elektriska punkten har det hetat bland mina syskon
Citera
2005-11-20, 21:00
Medlem
blajs avatar
I min omgivning har vi alltid kallat det att slå i cp-knölen, ibland också cp-nerven.
Citera
2005-11-20, 21:10
Medlem
Någon som kan förklara varifrån uttrycket "änkestöt" kommer?
Citera
2005-11-20, 21:32
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Någon som kan förklara varifrån uttrycket "änkestöt" kommer?

Ja, det framgår av länken i inlägg 2. Tanken är alltså att denna typ av smärta är intensiv men kortvarig, och liknas därmed vid en änkas eller änkemans sorg efter makens/makans död.
Citera
2005-11-20, 21:34
Medlem
smichaels avatar
Saxat från http://www.kotus.fi/svenska/sprakbruk/lisa.shtml
Det allmänsvenska ordet är änkestöt men änkemansstöt skulle enligt Pelle Holm (Ordspråk och talesätt 1965) vara riktigare eftersom talesättet lyder ”armbågestöt och änkemanssorg går snart över”.
Citera
2005-11-22, 08:53
Medlem
fbes avatar
I min familj heter det helt enkelt änkesorg. Det handlar om att man slår i ulnarisnerven.
Citera
2005-11-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, det framgår av länken i inlägg 2. Tanken är alltså att denna typ av smärta är intensiv men kortvarig, och liknas därmed vid en änkas eller änkemans sorg efter makens/makans död.
Tack för svaret!

Jag läste faktiskt länken men gjorde ingen koppling till att en änkas/änklings sorg skulle vara kort. Men nu fattar jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in