Det kommer säkert bli så att alla tre lag kommer använda stockholmsarenan.
Jag tror också det kommer sluta med att även DIF tvingas till Stockholmsarenan (inte en jävla chans att dom igenom en egen arena)..Politikerna ställer knappast upp på 2 svindyra arenor i Stockholm...och kommer hänvisa till hockeyn där det går utmärkt att dela arena.
Men det måste ju vara ett hårt slag för SvFF om AIK väljer att överge dom? Undrar om inte AIK ändå kommer få någon bra deal SvFF så dom blir kvar?
Men DIF kan glömma en ny arena..Dom får välja mellan Swedbank och Stockholmsarenan helt enkelt.
Jag tror också det kommer sluta med att även DIF tvingas till Stockholmsarenan (inte en jävla chans att dom igenom en egen arena)..Politikerna ställer knappast upp på 2 svindyra arenor i Stockholm...och kommer hänvisa till hockeyn där det går utmärkt att dela arena.
Men det måste ju vara ett hårt slag för SvFF om AIK väljer att överge dom? Undrar om inte AIK ändå kommer få någon bra deal SvFF så dom blir kvar?
Men DIF kan glömma en ny arena..Dom får välja mellan Swedbank och Stockholmsarenan helt enkelt.
Om vårt förslag godkänts så betalar DIF(antar att DNA med flera också är inblandade) rubbet, skattebetalarna kommer inte betala någonting.
EDIT: Kanske misstolkade det du skrev? Menade du Swedbank Arena och Stockholms Arenan när du skrev "Politikerna ställer knappast upp på 2 svindyra arenor i Stockholm"?
Varför uttalar man sig ens om man inte vet vad man pratar om, Nationalarenan och Stockholmsarenan kommer finansieras av skattepengar. Djurgårdsarenan är en annan arena där skattebetalarna inte kommer lägga en krona.
Stolarna på swedbank blir blåblåa.... Vad är det dom håller på med?
Anledningen till det var typ att man ska få en känsla av himmelen/frihet eller vad dom babla om, var typ mörk blått längst ner sen ljusare o ljusare längre upp. Minns inte vart jag läste den intervjun dock.
Solnas kommunalpolitiker har aldrig förstått AIK och kommer säkerligen aldrig att göra det. För er som vill sätta er in lite extra i problematiken tänkte jag nedan lyfta Kommunalrådet Anders Ekengrens blogginlägg samt några av kommentarerna (och ekengrens svar) som beskriver problematiken.
Om ni är intresserade av att förstå AIKs något komplexa relation till Solna samt varför många AIKare kan tänka sig att flytta så kan det här vara värt att läsa.
Ekengrens bloggpost:
AIK Fotboll tar i mitten av september ställning till vilken arena som blir deras hemmaplan. I åtta blogginlägg presenterar jag de främsta motiven för AIK att välja Sveriges nya nationalarena för fotboll – Swedbank Arena i Solna.
AIK är Solnas främsta idrottslag inom både fotboll, ishockey, innebandy, bandy, handboll och flera andra idrotter. AIK är ett starkt varumärke. Välkänt inte bara i vårt län utan över hela Sverige. För Solna som stad har det betydande värde att ha AIK som hemmalag i fotboll.
I Solna kommer AIK alltid att vara nummer ett. I Stockholm kan man hoppas på att bli nummer tre eller nummer fyra. Med detta menar jag att i Stockholm kommer AIK att få konkurrera om anläggningar etcetera med de etablerade Stockholmsklubbarna Djurgården och Hammarby och inom ungdomsfotbollen med Brommapojkarna. Dessa klubbar är mycket väletablerade i Stockholms stad. Att konkurrera med dem i en stad med stor brist på anläggningar bli ingen lätt uppgift. Det borde bli ett ramaskri bland etablerade Stockholmsklubbar om AIK favoriserades.
På Swedbank Arena blir AIK hemmalaget. På stockholmsarenan är Hammarby hemmalaget. Historia, tradition och supporterinflytande talar för Hammarby. Hammarby är en etablerad klubb på södra sidan av stan. Jag skulle påstå att Hammarby har en stor fördel och kommer att prioriteras då Hammarby i praktiken ägs av Anschutz (AEG) (kapitalmässsigt men inte röstmässigt) som driftar arenan och därför har dubbel anledning att prioritera Hammarby för att maximera sin vinst. Från Solna stad är det en stor fördel att samarbeta med hela bredden av AIK:s verksamhet: alltifrån den breda ungdomsidrotten, till eliten inom fotboll. Det är ett samarbete som gynnar båda parter.
(min fetning)
Kommentarer:
Citat:
Ursprungligen postat av Victor Capel
Anders, du har missat att det är AIK fotboll Ab som ska flytta från Råsunda, inte den separata firman AIK FF med dess ungdomsfotboll. Mycket oroväckande att flera företrädare för ägarna i Swedbankkonsortiet envisas med att dra in AIK FF i frågan. Gör man det så är det ett klart brott mot kommunallagen. Uppmärksamhet kring ett sånt förfarande är väl det sista alliansen i solna behöver?
Citat:
Ursprungligen postat av Ekengren
Victor! Jag har lite svårt att förstå ditt inlägg. AIK är ju faktiskt inte bara intresserade av vad vi skall göra för AIKs A-lag utan för hela klubben. Hälsningar Anders
Kommentar: Solnas politiker sätter alltså press på AIK Fotboll AB genom att ge fördelar till den största ägaren (AIK FF) med bättre anläggningar (något man för övrigt lovat en jävla massa år). Ekengren tycker inte det är märkligt... standard i Solna.
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Upprörande. Det låter som ett förtäckt hot att ”slänga ut” ungdomsverksamheten från kommunen. ”OM AIK väljer att förlägga A-lagets matcher i Stockholm så kan de ta sitt pick och pack och dra”. Ledsamt och lågt.
Solna är mitt hem men nu lutar jag mer och mer åt Stockholmsarenan. Väljer nog AEG (som verkar vara professionella arenadrivare) före ett hopkok av kommunalpolitiker och SVFF.
Citat:
Marcus! Du drar slutsatser som inte står i mitt blogginlägg. Solna stad vill ta ansvar för allt från knattefotboll till A-laget. Dock är det som så att i anbudet finns det saker redovisat som vi gör om AIK förlägger A-lagets verksamhet till Solna. Det är inte så konstigt. Både Stockholm coh Solna har givetvis en organisation där det finns folk som är duktiga på att driva arenor. Notera dock att Svenska bandyförbundet beslutade om att förlägga bandyfinalerna, upphandlade i konkurrens mellan bla Uppsala, Stockholm och i Solna – i just Solna av bla en anledning att Swedbank Arena kunde presentera det bästa konceptet. Hälsningar Anders
(min fetning)
Kommentar: Återigen visar Anders Ekengren en oförmåg att förstå AIKs organisation och struktur.
Citat:
Ursprungligen postat av Psilander
Jag kan hjälpa till med den korrekta listan.
Till att börja med kan titlarna snarare vara:
”Vad har AIK gjort för Solna?”
”Vad har Anders Gustâv gjort för AIK?”
Anders Ekegrens största bedrifter är väl att han har medverkat till:
- Klubbhus till Vasalund på Skytteholms IP
- Låga planhyror på Ritorp till Solna HC
- Kräva amorteringar på Ritorp av AIK Hockey, hota med konkurs och sedan stämma klubben i tingsrätten för att blåsa klubben på Ritorp.
- Betala ut mångmiljonbelopp till ett arenabolag vars VD, andra nyckelpersoner och privata huvudägare står åtalade för ekonomisk brottslighet
”I Anders Ekegrens Solna är AIK nummer fyra. Efter PEAB/Fabege, Vasalund och Solna HC”
Det märkliga är att folkpartiet i Solna låter dessa vansinnigheter fortgå.
Citat:
Psilander! Tyvärr så har du fel på flera punkter. För det första så har jag överhuvudtaget inget med det åtal som väckts av åklagare Alf Johansson. Hade jag varit det så hade även jag varit åtalad. Jag kan dessutom informera dig om att det det är straffbart att påstå att någon begått brott som inte har gjort det.
Jag kommer lite senare i veckan redovisa vad Solna stad har gjort för AIK. Men jag kan redan nu säga att det är helt och hållet min förtjänst att AIK bandy fick en bandyplan på Bergshamra IP(Du kan gärna kontrollera detta med ledande representanter för AIK Bandy). Jag såg till att Solna stad införde prispengar för SM-guld vilket har gett AIKs olika verksamheter flera hundra tusen kronor i prispengar Jag har dessutom varit pådrivande för upprustningen av Solnahallen, Skytteholms IP och Råsunda IP för att bara nämna några saker redan nu. Det vore kul om du redovisade vad du har gjort för AIK så kan vi jämföra insatsen. Hälsningar Anders
Citat:
Ursprungligen postat av Psilander
Anders,
Självklart är det straffbart att påstå att någon har begått ett brott som verderbörande inte har begått. Därför håller jag mig till fakta och skriver att du har drivit fram ett beslut som innebär att Solna stad ska: ”Betala ut mångmiljonbelopp till ett arenabolag vars VD, andra nyckelpersoner och privata huvudägare står åtalade för ekonomisk brottslighet”.
Eller vill du påstå att Lars-Erik Salminen, Sune Reinhold, Erik Paulsson, Christian Alexandersson m fl inte står åtalade för grova mut- och bestickningsbrott?
Samtidigt stämde ni AIK Hockey inför Solna tingsrätt, hotade med konkurs, krävde in amorteringar men behöll Ritorp själva.
Du ser inte skevheterna i att jävlas med AIK Hockey för att AIK Fotboll ”trilskas” med att skriva på för Swedbank arena? Det oanständiga i att använda medborgarnas skattemedel till att subventionera ett privat fastighetsprojekt?
För övrigt är Anders Ekengrens svar på Carl Jurells kommentar jävligt talande.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Jurell
Korrigering av felaktigt utlagd text ovan, så här ska det naturligtvis stå:
Motiv 1: I Solna är PEAB nummer 1, SvFF nummer 2 och AIK nummer 3.”
Tacksam om admin kan ändra omgående så inte allmänheten ges en felaktig bild av hur Solna stad värderar sina omvärldsrelationer.
Citat:
"Carl! Din bild är väldigt förenklad. Både AIK, Svenska fotbollsförbundet och PEAB är viktiga för oss men på olika sätt. AIK har en lång historia i Solna, är en framgångsrik idottsklubb och ett viktigt varumärke för Solna. Det är därför vi vill att AIK skall spela på Swedbank Arena ochvi fyra kan bli ett starkt team för att stärka AIK och fotbollen i Solna. Hälsningar Anders"
OnT: Tragiskt att se hur solnapolitikernas världsbild ser ut. Jag skulle vara mer än nöjd om vi flyttade från Solna bara för att slippa dessa klåpare. Å andra sidan anser jag att Swedbank är bättre än Stockholmsarenan.
Solnas kommunalpolitiker har aldrig förstått AIK och kommer säkerligen aldrig att göra det. För er som vill sätta er in lite extra i problematiken tänkte jag nedan lyfta Kommunalrådet Anders Ekengrens blogginlägg samt några av kommentarerna (och ekengrens svar) som beskriver problematiken.
Om ni är intresserade av att förstå AIKs något komplexa relation till Solna samt varför många AIKare kan tänka sig att flytta så kan det här vara värt att läsa.
Ekengrens bloggpost:
AIK Fotboll tar i mitten av september ställning till vilken arena som blir deras hemmaplan. I åtta blogginlägg presenterar jag de främsta motiven för AIK att välja Sveriges nya nationalarena för fotboll – Swedbank Arena i Solna.
AIK är Solnas främsta idrottslag inom både fotboll, ishockey, innebandy, bandy, handboll och flera andra idrotter. AIK är ett starkt varumärke. Välkänt inte bara i vårt län utan över hela Sverige. För Solna som stad har det betydande värde att ha AIK som hemmalag i fotboll.
I Solna kommer AIK alltid att vara nummer ett. I Stockholm kan man hoppas på att bli nummer tre eller nummer fyra. Med detta menar jag att i Stockholm kommer AIK att få konkurrera om anläggningar etcetera med de etablerade Stockholmsklubbarna Djurgården och Hammarby och inom ungdomsfotbollen med Brommapojkarna. Dessa klubbar är mycket väletablerade i Stockholms stad. Att konkurrera med dem i en stad med stor brist på anläggningar bli ingen lätt uppgift. Det borde bli ett ramaskri bland etablerade Stockholmsklubbar om AIK favoriserades.
På Swedbank Arena blir AIK hemmalaget. På stockholmsarenan är Hammarby hemmalaget. Historia, tradition och supporterinflytande talar för Hammarby. Hammarby är en etablerad klubb på södra sidan av stan. Jag skulle påstå att Hammarby har en stor fördel och kommer att prioriteras då Hammarby i praktiken ägs av Anschutz (AEG) (kapitalmässsigt men inte röstmässigt) som driftar arenan och därför har dubbel anledning att prioritera Hammarby för att maximera sin vinst. Från Solna stad är det en stor fördel att samarbeta med hela bredden av AIK:s verksamhet: alltifrån den breda ungdomsidrotten, till eliten inom fotboll. Det är ett samarbete som gynnar båda parter.
(min fetning)
Kommentarer:
Kommentar: Solnas politiker sätter alltså press på AIK Fotboll AB genom att ge fördelar till den största ägaren (AIK FF) med bättre anläggningar (något man för övrigt lovat en jävla massa år). Ekengren tycker inte det är märkligt... standard i Solna.
(min fetning)
Kommentar: Återigen visar Anders Ekengren en oförmåg att förstå AIKs organisation och struktur.
För övrigt är Anders Ekengrens svar på Carl Jurells kommentar jävligt talande.
Herre min klåpare! Vilken lirare!
Hans svar säger väl det mesta om männen bakom fuskbygget.
Jag är inte en av de som röstar för Swedbank arena i höst.
Jag kände redan på min rundvandring på Swedbank arena, att dessa lirare skall inte arbetas med.
Det är verkligen pest eller kolera, men det bästa alternativet av dessa 2 är helt klart Stockholmsarenan. Jag blir mörkrädd.
Herre min klåpare! Vilken lirare!
Hans svar säger väl det mesta om männen bakom fuskbygget.
Jag är inte en av de som röstar för Swedbank arena i höst.
Jag kände redan på min rundvandring på Swedbank arena, att dessa lirare skall inte arbetas med.
Det är verkligen pest eller kolera, men det bästa alternativet av dessa 2 är helt klart Stockholmsarenan. Jag blir mörkrädd.
Jo, nu sticker ju Solnas kommunalpolitiker ut hakan lite och det är ju förjävla korkat. Kommunalpolitiker gör vanligtvis bäst i att hålla käften.... men kom ihåg att det även gäller Stockholms diton.
Hursomhelst så har Ekegren nu släppt Motiv 2 av sin följetång.
Jag gör bedömningen att Stockholmsarenan liksom Swedbank Arena säkert kommer att ge AIK ett bra ekonomiskt erbjudande. Det är det Stockholmsarenan kan göra då de rimligtvis inte kan konkurrera inom andra områden.
Men är det bra på sikt för AIK? Nej, jag tror inte det. Swedbank Arena är en stor arena med potential för inte bara vanliga allsvenska matcher utan klarar även derbymatcher och och om AIK kvalificerar sig för internationellt spel. Sidointäkterna borde vara bättre. Det finns dubbelt så många restauranger, kiosker och loger som på Stockholmsarenan som kan genera intäkter för AIK. AIK har därför på sikt, om de lockar många åskådare, stor potential att tjäna pengar och kan därför stärka sin position gentemot andra klubbar i landet med ett gynnsamt arenaavtal.
Mycket talar för att AIK kan öka sin publik om de flyttar till Swedbank Arena. Det visar erfarenheter från andra arenor i landet där Elfsborg, Malmö, IFK Göteborg och nu senast Kalmar har ökat sina publiksiffror markant efter att de fått modernare arenor. Varför skulle det gå sämre för AIK?
AIK har en tydlig förankring norr om stan. Mycket talar för att AIK skulle tappa delar av sin publik om de spelar söder om stan. Skulle AIK spela söder om stan innebär detta ett identitetsbyte av klubben som kan leda till allt från publiktapp, minskad försäljning av säsongsbiljetter, förlorade ideella krafter till inarbetade sponsorkontakter. Detta bekräftas av AIK-are som jag b l a träffade på AIK-dagen på Swedbank Arena för knappt två veckor sedan. Detta är ju redan tydligt inom hockeyn där Djurgården hade bättre publiksiffor än AIK under förra säsongen på hemmamatcherna (trots AIKs sportsliga framgångar). Inom fotbollen har AIK en mycket större publik än Djurgården. Solna stad äger i dag 16,6 % av Swedbank Arena. Jag ser framför mig, att om AIK så önskar, att Solna stad avyttrar delar av sitt aktiekapital i Arenabolaget och driftbolaget till AIK. Kanske även andra delägare ser saken på samma sätt. Detta gör att AIK kan få en mycket starkare ställning och större inflytande i framtiden.
Först och främst tänkte jag bara snabbt kommentera det med restauranger och kiosker. Detta är med största sannolikhet intäkter som inte kommer tillfalla AIK (precis som med Råsunda) så att han överhuvudtaget tar upp det och får det att låta som något positivt för AIK är helt jävla befängt. Man skulle kunna läsa det som att han avslöjar något om anbudet men det kan jag garantera er att han inte får göra. Kan är nyckelordet i den meningen (likt de flesta andra för övrigt) och bör läsas som "kommer inte".
Sen så skyller han vårt sparsamma publiksnitt i hockey på att vi spelar söder om söder och inte i Solna. Märkligt nog så jämför han med Djurgården som väl inte direkt kan sägas vara hemmahörande runt Johanneshov. Nåväl, de flesta AIKare vet nog att det inte är läget som är problemet med hockeyn (lika lite som Solna var problemet när fotbollen knappt hade någon publik).
Vidare så fortsätter han och säger att Solna kan tänka sig att sälja av deras andel i Swedbank arena till AIK. Jag vet inte hur han kan tro att det skulle vara något attraktivt för AIK, däremot så förstår jag att han som kommunalråd i Solna är jävligt angelägen om att släppa allt ägande dom har i denna förlustmaskin.
EDIT2: Läste igenom kommentarerna och vill återigen passa på att lyfta Carl Jurells jävligt läsvärda kommentar och Ekegrens lika talande svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Jurell
Herr Ekegren! Jag hade förmånen att få titta på planerna och en enklare affärsplan för Friends Arena (eller vad heter den numera?) för något år sedan. Jag har även arbetat, och har fortfarande en fot kvar, i vad man slarvigt skulle kunna kalla evenemangsbranschen och har därigenom haft både anledning och möjlighet att bolla konsortiets antaganden om antal och typ av evenemang på Friends Arena (eller vad heter den numera?).
Med denna bakgrund ser jag ditt öppnande för AIK som en eventuell framtida delägare som ett helt plötsligt uppseglande huvudargument för AIK att inte befatta sig med Friends Arena (eller vad heter den numera?) överhuvudtaget. AIK Fotboll AB (AFAB) har problem nog med dålig ekonomi redan – ska AFAB genom påtvingade framtida ägartillskott dessutom tvingas balansera förlusten som kommer uppstå i driften av Friends Arena (eller vad heter den numera?) skulle klubben behöva göra ett par Zlatan-försäljningar à la MFF om året för att öht överleva.
Officiella fakta är: I dagsläget handlar det om fyra-fem landskamper och en bandyfinal som är säkrade. Snittantalet arrangemang på Nya Ullevi (som en jämförelse) under de senaste 15 åren vilka lika väl skulle ha kunnat arrangeras på Friends Arena (eller vad heter den numera?) är 1,5 stycken (ett och ett halvt stycken) per år. Det ger generöst räknat åtta stycken arr per år. Lägger vi till AIK:s eventuella hemmamatcher blir det – även det generöst räknat – ca 25 stycken. Och detta bygger alltså på att man behåller bandyfinalen som årligt evenemang och tar över samtliga möjliga arrangemang från Nya Ullevi – som i sin tur bygger ut för att möta konkurrensen vilken ju dessutom numera kommer från även Stockholmsarenan som i sin tur drivs av AEG Facilities – systerbolag till AEG Live som är en av världens absolut största live-producenter och vars affärsmässiga sympatier man lätt kan räkna ut var de ligger i val av ”venue” i Stockholmsområdet.
Ställ dessa generöst räknade 25 evenemang per år mot de som verkligen skulle behövas för att få driften att gå runt (minst 50 stycken mycket snällt räknat, men i de prognoser jag fått se räknar ni själva med 60-80 st beroende på vilken version det handlat om) och jag som AIK-medlem/-supporter betackar mig för den konkurs som ett delägarskap i Friends Arena (eller vad heter den numera?) garanterat skulle innebära för AIK Fotboll AB.
Citat:
Ursprungligen postat av Ekegren
Carl! Tack för ett intressant och informativt kommentar på min blogg. Att det behövs många arrangemang på en sådan här arena är helt klart även om du glömmer en hel del arrangemang som är möjliga att arrangera där, men det är ju onödigt att tippsa Stockholmsarenen om detta då jag vet att min blogg har väldigt höga besökssiffror och lusläses av ganska många med intresse för de båda arenorna.
AIK lär knappast i dagsläget ha vare sig intresse eller ekonomiska resurser att bli delägare trots de skickligt genomförda spelarförsäljningarna. Och jag hade suttit i AIKs styrelse hade jag inte gått in som delägare nu. Men möjligheten finns. Och det är väl inget som säger att AIK altid behöver vara en klubb med ekonomiska problem. AIK hockey har ju exempelvis från och till tagit upp frågan med Solna stad om att bygga en egen arena som de vill äga och drifta. Ett stort ekonomiskt åtagande med stor risk. Hälsningar Anders
Senast redigerad av Karatepung 2011-09-01 kl. 22:17.