2011-08-24, 22:34
Medlem
megaman74s avatar
Hittar ingen tråd som behandlar detta ämne. Finns detta så får moderator flytta eller stänga denna.

Men vilka kändisar har begått självmord?
2011-08-24, 22:37
Medlem
humanoidftws avatar
https://www.flashback.org/t1136919
2011-08-24, 22:45
Medlem
megaman74s avatar
Håkan Serner kom jag på nu. Minns honom som rönn i filmen mannen på taket. Världens snällaste människa som Sven Wollter sa.. men mycket olycklig
2011-08-24, 22:49
Medlem
archeons avatar
Kurt Cobain!

Om jag minns rätt så skar han handlederna och sen sköt sig med ett avsågat hagelgevär
Senast redigerad av archeon 2011-08-24 kl. 23:11.
2011-08-24, 23:06
Medlem
megaman74s avatar
utveckla gärna lite om ni vet orsakerna.. missbruk, skulder, olycklig kärlek, psykisk sjukdom osv.
Många kändisar som begick självmord syntes det inte dom mådde dåligt, och många pratade inte om att dom var less på livet i media direkt.

Mikael Ljungberg begick väl självmord? var nog bara dom närmaste som visste hur illa han mådde.
2011-08-24, 23:12
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megaman74
utveckla gärna lite om ni vet orsakerna.. missbruk, skulder, olycklig kärlek, psykisk sjukdom osv.
Många kändisar som begick självmord syntes det inte dom mådde dåligt, och många pratade inte om att dom var less på livet i media direkt.

Mikael Ljungberg begick väl självmord? var nog bara dom närmaste som visste hur illa han mådde.

Jag har för mig att t.ex. Ted Gärdestad som nämnts i tråden var schizofren, förmodligen stor bidragande faktor.
2011-08-24, 23:19
Medlem
HolyCraps avatar
Heath Ledger, han slängde i sig en dödsknarkar-blandning.
Jag har ingen aning om varför.
2011-08-24, 23:21
Medlem
Jippa86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Heath Ledger, han slängde i sig en dödsknarkar-blandning.
Jag har ingen aning om varför.

för att han hate psykiska problem och sov knappt om nätterna och mådde svin dåligt när han spelade jokern.
2011-08-24, 23:47
Medlem
Hunter S. Thompson sköt sig i sett hem 2005.
Hunter's familj var på besök helgen för självmordet och hans sonson och svärdotter befann sig i rummet intill det där han tog sitt liv. Thompsons fru, Anita, som var på ett gym vid tidpunkten för sin makes död var i telefon med honom när han avslutade sitt liv.

Hans anhöriga rapporterade till pressen att de inte trodde självmordet var pga depression, utan snarare en väl genomtänkt handling pga hans många smärtsamma och kroniska sjukdomstillstånd.

Vad polisen och hans familj beskrev som Thompson's självmordsbrev skrevs fyra dagar tidigare och lämnades till hans fru, betitlat "Football Season Is Over";

No More Games. No More Bombs. No More Walking. No More Fun. No More Swimming. 67. That is 17 years past 50. 17 more than I needed or wanted. Boring. I am always bitchy. No Fun — for anybody. 67. You are getting Greedy. Act your old age. Relax — This won't hurt.

Ralph Steadman, konstär tillika Hunter's vän skrev efter händelsen;

...He told me 25 years ago that he would feel real trapped if he didn't know that he could commit suicide at any moment. I don't know if that is brave or stupid or what, but it was inevitable. I think that the truth of what rings through all his writing is that he meant what he said. If that is entertainment to you, well, that's OK. If you think that it enlightened you, well, that's even better. If you wonder if he's gone to Heaven or Hell, rest assured he will check out them both, find out which one Richard Milhous Nixon went to — and go there. He could never stand being bored. But there must be Football too — and Peacocks...
2011-08-25, 02:57
Moderator
Schlesiens avatar
Boyboy Wallenberg (1924-1971) tog bilen ut i skogen och sköt sig. Hans far och hans farbror hade en kontrovers angående om deras Stockholms Enskilda Bank och Skandinaviska Banken skulle fuceras. Nästa generations utvalde överhuvud Boyboy blev klämd i konflikten.

Wikipedia skriver också: Torsdagen den 18 november 1971 höll familjebanken ett ordinarie styrelsemöte. På morgonen hade Marc Wallenberg kommit med flyg från Värnamo, där han föregående dag hade deltagit i en företagardebatt. Han hade vid denna blivit tillfrågad om varför Wallenberggruppen påbörjat ett bygge av en ny massafabrik i Hyltebruk, trots att man ännu inte fått tillstånd till detta. Hans svar på frågan hade varit obetänksamt; Han hade svarat att man hellre lät sig åtalas för miljöbrott än att tvingas betala skadestånd till en massaköpare för avtalsbrott.

Uttalandet slogs upp stort i pressen och han kom också att på styrelsemötet mötas av kritik från sin far. På kvällen uteblev han från en mottagning på italienska ambassaden och han kom inte hem till natten. Dagen efter hittades han död vid sjön Orlingen i Huddinge. Han hade tagit sitt liv med en älgstudsare.

(Wikipedia menar väl Orlången?) Boyboys bror har långt senare berättat i intervju att deras far var väldigt väldigt snål med beröm och minst sagt krävande.

Vilhelm Moberg (1898-1973) gick rakt ut i Östersjön från huset på Väddö efter att ha skrivit till sin hustru: Klockan är tjugo över sju. Jag går att söka i sjön, sömnen utan slut. Förlåt mig, jag orkade inte uthärda.

Vad jag hört ska han ha fått besked om demens som fått honom att ta beslutet.

Harry Martinson (1904-1978) tog sitt liv om jag förstått det rätt genom att hugga sig med en sax när han var intagen på sjukhus. För övrigt 3 år efter att han tilldelats Alfred Nobels pris i litteratur av den akademi han själv satt i. Denna situation, och kritiken, visade sig göra HM mycket olycklig. HM hade en utsatt barndom och ungdom.

Carl-Fredrik Algernon (1925-1987) på tunnelbaneperrong?
https://www.flashback.org/t1042556

Johanna Sällström (1974-2007) på permission från sjukhusinläggning.
https://www.flashback.org/t444741

Mikael Reuterswärd (1964-2010) ensam i sommarstuga.
https://www.flashback.org/t1113334

Peter Ivarss (1960-1983) hoppade från ett hustak. Uppgifter säger att det inte var med vilje, utan en psykos/hallis i narkotiskt rus. Eller möjligen olyckshändelse.
Senast redigerad av Schlesien 2011-08-25 kl. 03:09.
2011-08-25, 04:46
Medlem
NuBfs avatar
Sylvia Plath var ju en rätt firad författarinna med sin bok Glaskupan; om jag inte minns fel så tog hon livet av sig genom att huvudet i ugnen. Antar att det är kvävning då? Hon var ju deprimerad, särskilt efter hennes skilsmässa, dessutom hade hon 2 barn och det orkade hon väl inte med heller.

David Carradine, Marilyn Monroe och Heath Ledger är väl fall man inte riktigt vet om det var självmord eller en olycka: både Monroe och Ledger dog ju pga överdos och båda rapporterades ju må dåligt, men Ledger hade ju en liten dotter och ingen av dom lämnade ett självmordsbrev. Båda deras död var oväntade, så vi kommer ju aldrig få veta om överdosen var avsiktlig eller om något bara gick fel. Detsamma gäller David Carradine som ju hängde sig själv, men eftersom han hittades halvnaken så spekuleras det kring ifall det var någon sex-grej från hans sida: att onanera samtidigt som man kväver sig själv ska tydligen vara grymt så det var kanske det han ville testa? Jag säger att det spekuleras kring det men för dom flesta är det ett vedertaget faktum, anledningen till att jag inte är säker är att jag inte har en aning om hur fan man kan se skillnad på någon som kvävde sig själv pga självmord eller någon som kvävde sig själv som sexakt. Får vi nog aldrig veta, som sagt...
2011-08-25, 07:19
Medlem
namnskylts avatar
Ivar Kreuger - börskrasen och kommande konkurs etc. lede till självmord. Pistol som metod om jag minns rätt på ett hotellrum i Paris.

Emil Forselius - den andre unga lovande talangen i Wallander-serien som begick självmord. Orsaken verkar vara depression. Eventuellt någon psykiskt instabilitet då personen i övrigt verkar vara perfekt med både familj, karriär samt utseende - men ändå denna olycka inom sig. Vilket hopp lämnar de till oss andra om att bli lycklig... http://www.expressen.se/nyheter/1.1905028/emil-forselius-tog-sitt-liv-i-hemmet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in