2011-08-24, 10:48
Medlem
himakans avatar
Hej!
Har inte tagit de poängen (28,5/60) som krävs för att få CSN och fast jag skickade ett personligt brev + intyg den 9:e augusti, gick mitt brev gått till särskild prövning den 22:a augusti och det kommer ta upp till fyra veckor för att få ett beslut (alltså från den 22:a augusti). Förstår inte varför det inte gick till särskild prövning direkt. Då skulle jag väl ha fått beslut nästa eller nästnästa vecka.

Jag skrev tre tentor nu i augusti men vet inte om jag klarat dem (två kändes bra, den tredje sisådär) och jag har inte ens pengar till mat så jag undrar var man kan låna pengar som student?
Kan ej gå till socialen då det tar tre veckor innan de betalar ut pengarna. Jag behöver runt 4500 (har 600 kronor från bostadsbidraget). Och kan inte låna av mamma då hon inte har så mycket pengar heller (plus att hon kommer bli jättebesviken när hon får reda på att jag inte klarat alla kurser).
Kan inte heller skaffa något jobb då jag ska studera två utbildningar parallellt vilket kommer att tära på mig.
Citera
2011-08-24, 10:51
Medlem
Varför studerar du två utbildningar samtidigt om du inte klarar av det? Släpp ena utbildningen och ta ett jobb på nån snabbmatskedja eller mataffär. Snabba cash.
Citera
2011-08-24, 10:55
Medlem
rogggaas avatar
Har du ingen mer släkt du kan låna av så länge då? Du får nog ta och berätta för mor din om tentorna ändå och kanske hoppa av ena utbildningen om du inte klarar av det. Annars kommer du bara faila båda.
Citera
2011-08-24, 10:55
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjen88
Varför studerar du två utbildningar samtidigt om du inte klarar av det? Släpp ena
utbildningen och ta ett jobb på nån snabbmatskedja eller mataffär. Snabba cash.

Jag ska klara av det. Jag hade ett tufft år och är verkligen inte den som får blir underkänd. Du får skicka PM om du är nyfiken.
Jag tar två utbildningar för att jag är inte säker på den jag pluggar nu. Och jag vill inte hoppa av direkt för att jag kanske kommer att ångra mig och vill prova två utbildningar i höst och sedan bestämma mig vilken jag ska fortsätta med till våren.
Ja, jobb kan jag ju få men man får pengarna ändå i slutet av månaden.
Citera
2011-08-24, 11:11
Medlem
himakans avatar
Samt kan man inte skriva ett brev till CSN och fråga om de kan fatta ett beslut snabbare, eller är det meningslöst och gör dem bara sura?
Citera
2011-08-24, 11:13
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogggaa
Har du ingen mer släkt du kan låna av så länge då? Du får nog ta och berätta för mor din om tentorna ändå och kanske hoppa av ena utbildningen om du inte klarar av det. Annars kommer du bara faila båda.

Jag kommer inte att faila på båda. Jag vet att jag kommer att klara av det och kan när jag vill. Jag vågar inte hoppa av ännu eftersom jag går lärarprogrammet och går den gamla utbildningen och inte den nya som trädde i kraft i höst. Hoppar jag av, kommer jag behöva gå om hela utbildningen för att kurserna som jag läst kommer ej att tillgodoräknas.

Nej, inga andra släktingar som jag kan låna av. Är invandrare så har inte så mycket folk här.
Citera
2011-08-24, 11:17
Medlem
eXtremos avatar
Kåren har ibland nödlån som du kan ta, tror att det ligger på runt 3000 kronor. Annars har SEB (och säkerligen alla andra banker) någonting som kalas för "Studentlånet", det är ett lån med lägre uppläggningsavgift som ges till studenter som är kunder i banken.
Citera
2011-08-24, 11:21
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kåren har ibland nödlån som du kan ta, tror att det ligger på runt 3000 kronor. Annars har SEB (och säkerligen alla andra banker) någonting som kalas för "Studentlånet", det är ett lån med
lägre uppläggningsavgift som ges till studenter som är kunder i banken.

Jag är dessvärre inte kund hos dem, kostar det något att bli det?
Citera
2011-08-24, 11:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av himakan
Jag är dessvärre inte kund hos dem, kostar det något att bli det?
Nej. Är man studerande (under 25 tror jag) så kan man nyttja deras studerandeerbjudande. Man får då internetbank, ett VISA-kort (bankkort, ej kreditkort, man kan emellertid välja Mastercard om man önskar ett kreditkort), möjlighet att betala saker och ting via internet samt möjlighet att ta del av deras studenterbjudanden som t.ex. studerandelånet.
Citera
2011-08-24, 12:08
Medlem
Det tar ett visst antal handläggningsveckor för alla, även de med särskilda omständigheter. Det är därför de inte kan hjälpa dig nu.
Du kan ju gå och höra med socialen, annars vänner och familj, i sista hand ta ett lån som ovan nämnts, men ta inte sms-lån!!!. Det är svårt att komma ur det när man sitter i den karusellen.
Citera
2011-08-24, 12:15
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej. Är man studerande (under 25 tror jag) så kan man nyttja deras studerandeerbjudande. Man får då internetbank, ett VISA-kort (bankkort, ej kreditkort, man kan emellertid välja Mastercard om man önskar ett kreditkort), möjlighet att betala saker och ting via internet samt möjlighet att ta del av deras studenterbjudanden som t.ex. studerandelånet.

Okej! Då blir det den!
Citera
2011-08-24, 12:17
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontegoBay
Det tar ett visst antal handläggningsveckor för alla, även de med särskilda omständigheter. Det är därför de inte kan hjälpa dig nu.
Du kan ju gå och höra med socialen, annars vänner och familj, i sista hand ta ett lån som ovan nämnts, men ta inte sms-lån!!!. Det är svårt att komma ur det när man sitter i den karusellen.

Jag ska prova med vänner men skäms för att säga att jag behöver pengar (är sådan som person, har problem med att be om hjälp och skäms om jag måste göra det). SMS-lån hade jag tagit som sista utväg, men hur menar du att det är svårt att komma ur? Hade tänkt låna för denna månad endast. I slutet av september får jag förhoppningsvis svar eller att jag kommer ha nog med poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in