2010-10-23, 20:38
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
du tänker på djokovic 2008 å AO? men vilken är det mer?

Del Potro vann US open förra året.
Citera
2010-10-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Tänkte att vi i den här tråden skulle rangordna världens tio bästa tennisspelare genom tiderna.

Motivera varför ni placerar spelaren på just den platsen.

Ok, jag börjar:

1. Pete Sampras: 14 GS (Australien, Wimbledon, US open), 64 singeltitlar, världsetta i 286 veckor, aktiv i 14 år
2. Roger Federer: 16 GS (Australien, Paris, Wimbledon, US open), 62 singeltitlar
3. Björn Borg: 11 GS (Wimbledon, Paris), 97 singeltitlar, världsetta i 109 veckor, aktiv i 12 år
4. Jimmy Connors: 8 GS (US open, Wimbledon, Australien), 109 singeltitlar, världsetta i 268 veckor, aktiv i 19 år
5. John McEnroe: 7 GS (Wimbledon, US open), 77 singeltitlar, världsetta i 170 veckor, aktiv i 15 år
6. Ivan Lendl: 8 GS (Australien, Paris, US open), 94 singeltitlar, världsetta i 270 veckor, aktiv i 16 år
7. Rafael Nadal: 8 GS (Australien, Paris, Wimbledon), 41 singeltitlar, 1 OS-guld
8. Mats Wilander: 7 GS (Australien, Paris, US open), 33 singeltitlar, världsetta i 20 veckor, aktiv i 14 år
9. Stefan Edberg: 6 GS (Australien, Wimbledon, US open), 41 singeltitlar, världsetta i 72 veckor, aktiv i 13 år
10. Andre Agassi: 8 GS (Australien, Paris, Wimbledon, US open), singeltitlar 20, världsetta i 101 veckor, aktiv i 20 år

Vad tycks? Har ni några invändningar? Tre svenskar på topp tio.
Du glömmer bort Davis Cup och OS, två mycket viktiga turneringar.
Federer rankar jag lägre än t.ex Agassi pga detta.
1.Agassi, vann allt inklusive DC och OS.
2.Laver, OS fanns inte med i tennis under hans epok.
3.Nadal, se Agassi.
4.Edberg, vunnit allt utom Paris.
5.Federer, inte vunnit OS i singel och inte DC annars komplett.
6.Lendl, saknar OS och London.
7.Wilander, se Lendl.
8.Borg, saknar Melbourne och New York, OS spelades inte tennis under hans epok.
9.John McEnroe, saknar Paris, Melbourne och OS.
10.Hewitt, se John McEnroe.
Becker vann aldrig en grusturnering i singel, därför han inte är med.
Senast redigerad av Alessandro 2010-10-23 kl. 21:06.
Citera
2010-10-23, 22:42
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Du glömmer bort Davis Cup och OS, två mycket viktiga turneringar.
Federer rankar jag lägre än t.ex Agassi pga detta.

OS räknade jag bort medvetet då jag anser att OS har väldigt låg status inom tennisvärlden. Det är större att vinna en ATP-titel än en OS-titel. Förhoppningsvis kan det ändras och det är nog på väg att göra det.
Davis cup har du däremot rätt i, det är otroligt stort att vinna davis cup. Troligtvis bland det största man kan göra inom tennisen. Det är dock svårt att skilja ut en enskild spelare från laget då det gäller DC.
Citera
2010-10-24, 19:18
Bannlyst
jag ser Woodbridge som bättre än RF. tänker personligen inte strunta i dubbel och mixed, 22 slams.
Citera
2010-10-26, 01:48
Medlem
Citat:
OS räknade jag bort medvetet då jag anser att OS har väldigt låg status inom tennisvärlden. Det är större att vinna en ATP-titel än en OS-titel. Förhoppningsvis kan det ändras och det är nog på väg att göra det.
Davis cup har du däremot rätt i, det är otroligt stort att vinna davis cup. Troligtvis bland det största man kan göra inom tennisen. Det är dock svårt att skilja ut en enskild spelare från laget då det gäller DC.
Nja, kolla listan över tennis vinnare i OS, många stora namn, sen får du ATP-poäng för både OS och DC
nuförtiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_at_the_Summer_Olympics
Citera
2011-07-05, 18:21
Medlem
Citat:
Tänkte att vi i den här tråden skulle rangordna världens tio bästa tennisspelare genom tiderna.

Motivera varför ni placerar spelaren på just den platsen.

Ok, jag börjar:

1. Pete Sampras: 14 GS (Australien, Wimbledon, US open), 64 singeltitlar, världsetta i 286 veckor, aktiv i 14 år
2. Roger Federer: 16 GS (Australien, Paris, Wimbledon, US open), 62 singeltitlar
3. Björn Borg: 11 GS (Wimbledon, Paris), 97 singeltitlar, världsetta i 109 veckor, aktiv i 12 år
4. Jimmy Connors: 8 GS (US open, Wimbledon, Australien), 109 singeltitlar, världsetta i 268 veckor, aktiv i 19 år
5. John McEnroe: 7 GS (Wimbledon, US open), 77 singeltitlar, världsetta i 170 veckor, aktiv i 15 år
6. Ivan Lendl: 8 GS (Australien, Paris, US open), 94 singeltitlar, världsetta i 270 veckor, aktiv i 16 år
7. Rafael Nadal: 8 GS (Australien, Paris, Wimbledon), 41 singeltitlar, 1 OS-guld
8. Mats Wilander: 7 GS (Australien, Paris, US open), 33 singeltitlar, världsetta i 20 veckor, aktiv i 14 år
9. Stefan Edberg: 6 GS (Australien, Wimbledon, US open), 41 singeltitlar, världsetta i 72 veckor, aktiv i 13 år
10. Andre Agassi: 8 GS (Australien, Paris, Wimbledon, US open), singeltitlar 20, världsetta i 101 veckor, aktiv i 20 år

Vad tycks? Har ni några invändningar? Tre svenskar på topp tio.

Björn Borg är störst av den anledningen att han är den enda som både varit gruskungen och gräskungen under samma period av 5-6 år.

Märk att Nadal dominerar inte Wimbledon och Federer inte i Franska, Borg dominerade både Grus VM och Gräs VM, de två största turneringarna.

Borg har väl 5 wimbledon och 6 franska?

Sedan slutade Borg tidigt, VID 26-27 årsåldern samt att han knappt ställde upp i australienska öppna.

Han har också enormt många övriga titlar, 97 singeltitlar totalt.
Citera
2011-07-11, 13:56
Bannlyst
Världens bästa för 20 årsedan skulle knappt i sin toppform hålla mot en spelare mellan 150 - 200.

Men ifall man skulle göra en lista borde den se ut såhär tycker jag!.
1: Roger Federer
2: Peter Sampras
3: Björn Borg
4: Andre Agassi
5: Jimmy Connors
6: Rafael Nadal
7: John McEnroe
8: Boris Becker
9: Mats Wilander
10: Novak Djokovic - kanske inte ännu men kommer bli legendarisk!.
Citera
2011-07-12, 05:23
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grono
Sedan slutade Borg tidigt, VID 26-27 årsåldern samt att han knappt ställde upp i australienska öppna.

Du har rätt, Borg hade utan tvivel varit störst om han hade hållit på några år till. Klart störst grundkapacitet.
Citera
2011-07-12, 05:42
Medlem
Hur kan folk ha Federer som något annat än etta?
Citera
2011-07-17, 20:00
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Du har rätt, Borg hade utan tvivel varit störst om han hade hållit på några år till. Klart störst grundkapacitet.

Exakt, vacklande motivation var väl det som sänkte borg runt 81 ? var det jetsetlivet och kolan månne ?
Och varför dissade borg australian ? och varför brände han sig ett par gånger i USopen ?

Här är annars min lista:
1. Federer - den dominansen han visade upp på 2000-talet lär det dröjja innan vi får se igen....förhoppningsvis hittar han motivationen för att knipa ett par slams till.
2. Sampras - Inte mycket att säga, dominerade dock inte riktigt lika stort som RF, men duellerna mellan sampras-agassi glömmer man inte!!!
3. Laver - 2 äkta grand slams, eller hur var det ? känns stort iaf
4. Borg - Många likheter med Nadal ju mer man tänker på det....grym statistik i wimbldon och franska.
5. Connors - var väl top5 i sjuukt många år ? många atp-titlar etc etc
6. Lendl - se ovan
7. Nadal - tuff konkurens men har ändå redan tagit många slams....kommer säkert att klättra med åren....
8. Becker - tuff konkurens under åren han var aktiv, spelade mot lendl, connors, edberg, sampras etc etc....kändes alltid som om han hade det psykiska övertaget mot edberg.
9. Agassi - hade väl aldrig någon riktig topp, dessutom var hade han konkurens av sampras....som förvisso gav många tunga dueller men hindrade agassi från att ta fler titlar än han gjorde.
10. McEnroe - Grymma dueller mot Borg och var riktigt grym ett antal år!!

strax utanför listan:
Edberg - saknade tyngd i spelet.
Wilander - Saknade "attack" i spelet.

Mest välförtjänte gs-vinnare:
Goran Ivanisevic - blev ju nästan tårögd när han till slut fick vinna Wimbledon
Citera
2011-08-22, 22:22
Medlem
Svårt att göra en ranking med hela tio spelare, men om jag skulle göra en så skulle den se ut såhär.

1.Roger Federer - Kommentarer överflödiga.

2.Rafael Nadal - Jämn med Borg men han har lyckats lite bättre på HC och han har ju gått om Borg i vinstprocent.

3.Björn Borg - Sex FÖ-titlar och fem Wimbledon i rad talar sitt tydliga språk.

4.Pete Sampras - 14 GS-titlar talar ett tydligt språk, han hade dock varit tvåa på denna lista om han hade varit bättre på grus, inte tillräckligt allround för att rankas bättre än Nadal och Borg helt enkelt.

5. Andre Agassi - Har även han vunnit samtliga GS

6.Mats Wilander - Väldigt allround spelare, folk kan säga vad de vill om hans sätt att spela tennis men han vann väldigt mycket.

7.Jimmy Connors - 109 singeltitlar talar sitt tydliga språk, hans till synes outtröttliga sinne för tennis måste belönas med en plats på denna lista.

8.Ivan Lendl - Väldigt allround spelare som var nära att ta samtliga Grand Slams.

9.John McEnroe - Flest antal titlar om man räknar både singel och dubbel.

10.Boris Becker - slår Edberg med liten marginal och tar sista platsen på min lista.

Novak Djokovic tror jag har god chans att en dag få komma in på denna lista. Nadal kan givetvis gå om Federer, men det är inte särskilt troligt att han gör det nu när Djokovic har blivit så bra.
Citera
2012-01-27, 20:48
Medlem
meganegerdases avatar
1. Roger Federer - Största idrottsmannen genom tiderna. Elegant, ambassadör, kung!
2. Pete Sampras - Sinnessjuk spelare, hans Serve-Volley var något underbart
3. Rafael Nadal - Så ung, så framgångsrik. Kommer dock aldrig bli större än Federer hur många GS han än tar. Men han förtjänar definitivt 3dje-platsen med mersmak.
4. Todd Woodbridge. Bäste dubbelspelaren någonsin förtjänar att placeras högt på listan över bästa tennisspelare.
5. Rod Laver. Herr Super Grand-Slam. Mer behöver inte sägas
6. Andre Agassi. Ritigt grym spelare, som tyvärr kom lite i skymundan av Sampras.
7. Björn Borg. Tog trots allt rätt många GS-titlar
8. John McEnroe Känns logiskt att killen kommer snäppet under borg
9. Jimmy Connors. Flest matcher på touren någonsin med väldigt bra Vinst/Förlust-ratio.
10. Ivan Lendl. Även han en gammal goding som gett tennisen mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in