2011-08-19, 21:40
Bannlyst
Hej som rubriken säger. Kan säga att jag typ kan inget om LP spelare men gillar ljudet som fan..
Vad behöver jag köpa mer??
Jag har börjat att samla LP skivor som jag har på väggen...det var där ifrån iden kom...
Citera
2011-08-19, 21:45
Medlem
Ambityps avatar
Du behöver en spelare och en picup, samt ett riaa-steg. mitt tips är att kolla hos ljudmakarn.se för att få en bild av vad du vill ha och sedan googla och se om du kan hitta det billigare på nätet. Mitt nybörjar tips är en REGA P3.

Mycket nöje.
Citera
2011-08-19, 22:21
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Menar du en sån här? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162197391

Eller den lite flashigare varianten http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719937

Kan ju vara kul, ett tips är att du kollar in secondhand butiker om du vill hitta billiga skivor.
Loppisar är ju ett annat ställe där man kan fynda.
Citera
2011-08-19, 22:21
Medlem
enda rätta ljudet är från en gammal rispig lp skiva!
Citera
2011-08-19, 22:35
Medlem
...eller en ny och hel, eller gammal och välvårdad
Citera
2011-08-19, 22:56
Medlem
findatas avatar
Finns redan trådar om skivspelare.

Bor du i en någorlunda stor stad finns det troligen någon som reparerar/renoverar/köper/byter/säljer skivor/skivspelare. Har oftast lite bättre grejer och kan mycket. Annars finns det drösvis på tradera/blocket. Bäst är att hitta en nära så den inte behöver skickas.

Har du ingen stärkare idag kan du köpa en bättre, äldre som har phono ingång så behövs inte mycket mer än högtalare och ström.
Citera
2011-08-20, 08:18
Bannlyst
tack för svaren
Citera
2011-08-20, 10:36
Medlem
TheBusters avatar
jag har en rega rp1 sjukt nöjd, köp inte skräpet med inbyggd högtalare det gjorde jag först, de låter skit
Citera
2011-08-20, 22:10
Medlem
Vad har du før kringutrustning redan? Har du någon førstærkare/strereo som du tænkt spela LP genom?
Køp før Guds skull ingen spelare ifrån Claes Ohlsson om du inte bara vill høra vad det ær på dina skivor.

Hær ær några punkter du kan utgå ifrån:

-Om du har stereo/hemmabio etc, har du inbygt riaa på den eller behøver du førstærka med ett separat riaa?

-Hur seriøs ær du? Skall du køpa nytt eller begagnat? fundera vilken prisklass du skall lægga dig i!

-Skall du bara lyssna eller har du tænkt førsøka dig på att DJa, skall du ha direktdriven eller banddriven spelare?

-Vad lyssnar du på før typ av musik?

-Skall du køpa ett færdig spelare eller vill du køpa alla komponenter var før sig så som tonarm, pickup riaa etc?

Jag skulle rekomendera dig att du hittar en HiFi-butik som har sælger mycket analog utrustning och diskutera med dem. Prata med någon som har lång erfarenhet av vinyl. Det hjælper vældigt mycket att i "verkligeheten" bilda sig en uppfattning vad man ær ute efter. Det ær inte lika enkelt på internet.

http://www.wisegeek.com/what-are-the-best-tips-for-buying-a-record-player.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in