2011-08-19, 05:48
Medlem
WhiteAryanAngels avatar
Åkte från gamla stan med tunnelbanan till fridhemsplan nyss . Kostade 30 kr om man tänker till lite mer så är det dyrt så in i helvete, för man tog taxi från fridhemsplan innan och det gick på 165 kr med taxi sthlm så det är ju överkomligt inte nog med att man fick betala 30 kr så satt man brevid en stinknisse o överförfriskade idioter som skrek o hade sig, inget man vill höra på kl 20 på kvällen

Från o med nu tar jag ENBART taxi när man fått i sig alkohol och heller betala 30-40 kr mer om man är ett par personer än att stå och frysa o vänta på tåg som aldrig kommer för. Första och sista ggn detta år ja åker kommunalt med SL = Stockholms Lurendrejeri !
Senast redigerad av WhiteAryanAngel 2011-08-19 kl. 06:19.
Citera
2011-08-19, 06:15
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteAryanAngel
Åkte från gamla stan med tunnelbanan till fridhemsplan nyss . Kostade 30 kr om man tänker till lite mer så är det dyrt så in i helvete, för man tog taxi från fridhemsplan innan och det gick på 165 kr med taxi sthlm så det är ju överkomligt inte nog med att man fick betala 30 kr så satt man brevid en stinknisse o överförfriskade idioter som skrek o hade sig, inget man vill höra på kl 20 på kvällen

Från o med nu tar jag ENBART taxi när man fått i sig alkohol och heller betala 30-40 kr mer än att stå och frysa o vänta på tåg som aldrig kommer för. Första och sista ggn detta år ja åker kommunalt med SL = Stockholms Lurendrejeri !

30 + 40 = 165?

Din mattelärare har gjort fel någonstans.
Citera
2011-08-19, 07:00
Medlem
greenbatmans avatar
Om jag är i ett sällskap på minst 3 så brukar vi oftast åka taxi.
Citera
2011-08-19, 07:47
Medlem
Svizzeras avatar
Jag håller med TS. Det är för dyrt att åka kollektivt i Sverige - det landet med världens näst högsta skattetryck. Med tanke på de skatter folket betalar borde kollektivtrafiken vara gratis (visserligen tycker jag inte att den ska vara det eftersom de som utnyttjar en tjänst också ska betala för den och inte någon random stackars skattebetalare som inte haft vett att fly landet i tid).
Citera
2011-08-19, 11:57
Medlem
turvys avatar
Jag tycker många inte förstår hur bra vi har det i Sthlm trots allt. Vi har ett system för att betala kollektivtrafik, till skillnad från andra länder som har flera. Färmedlen kommer i tid (jo, jag vet att många anser motsatsen, men jag upplever att 80-90 procent kommer i tid. Stor skillnad mot andra länder, t.ex latinska.) Jag kan planera min resa med 3-5 byten via SLs trafikplanerare, och har inga problem att komma fram till den uppgivna tiden.

För 690, snart 790?, kan vi åka hur mycket vi vill med buss, tunnelbana, tvärbana, pendeltåg, båt, lokaltåg.

Det tycker jag är ett helt ok pris.
Citera
2011-08-19, 21:34
Medlem
Tycker också SL har ett bra pris med tanke på vad man får. Tunnelbanan går fredag och lördagnätter dygnet runt, även nattbussar så jag behöver aldrig åka taxi och jag behöver ingen bil då det finns färdmedel över hela landet och det mesta går i tid förutom att det blir lite förseningar på pendeltågen under vintern.
Citera
2011-08-20, 00:25
Medlem
Visst får man en hel del för pengarna. Men de senaste 5 åren har dom höjt priset med 200kr och bortsett från nattrafiken i t-banan så har inte SL blivit nå speciellt bättre under den tiden.
Citera
2011-08-20, 10:06
Medlem
SL har billigare periodkort än jämförbara produkter från både Västtrafik och Skånetrafiken.
Citera
2011-08-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
SL har billigare periodkort än jämförbara produkter från både Västtrafik och Skånetrafiken.

Saken med kollektivtrafiken i Göteborgsområdet är att du kan bestämma hur stort område du vill att ditt periodkort ska vara giltigt för, vill man bara åka i Göteborgs kommun (vilket de flesta ändå bara vill) kostar det 445kr. Billigare än i Stockholm.
Citera
2011-08-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takra
Saken med kollektivtrafiken i Göteborgsområdet är att du kan bestämma hur stort område du vill att ditt periodkort ska vara giltigt för, vill man bara åka i Göteborgs kommun (vilket de flesta ändå bara vill) kostar det 445kr. Billigare än i Stockholm.

Men den jämförelsen är ju inte riktigt intressant, då många pendlar från Lidingö, Solna, Sundbyberg m.fl.
Citera
2011-08-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Men den jämförelsen är ju inte riktigt intressant, då många pendlar från Lidingö, Solna, Sundbyberg m.fl.

Och många som gör som t.ex. mig och i princip bara reser inom kommungränsen. Det bor omkring 855.000 i kommunen så sannolikheten att det finns andra som gör som mig och bara åker inom kommunen är ganska stor.

Jag betalar med andra ord för länstrafik fast jag bara åker inom en kommun...
Citera
2011-10-09, 12:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takra

Så du menar att de flesta i Mölndal och Partille bara vill resa inom Mölndal och Partille. Eller att de flesta i de yttre kommunerna i Storgöteborg bara vill åka inom kommunerna. Göteborg +++ kort kostar 1400 kronor.
Dessutom är turerna på vissa ställen skandalöst glesa medan kollektivtrafiken i själva Göteborg är skandalöst långsam. Men det tänker man väl inte på om man bor i Södertälje och pendeltåget går var femtonde minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in