2011-08-16, 20:12
Bannlyst
Låt säga att alla myror skulle bli bärare av ett virus som är direkt dödligt för människan, vaccin är omöjligt att tillverka. Vi måste därför starta ett krig mot alla världens myror för att utrota dom. Gorillor eller vargar är ju ingen match. Men är det möjligt att utrota en hel art av insekter?

Möjligheten jag ser är att spruta ett gift överallt, i framtiden försöka tillverka ett gift som dödar myrorna utan att förstöra naturen. Alternativt, nått extremt starkt som förstör all skog, sen får vi bygga stora växthus där vi odlar ny skog, det handlar ju om våran arts överlevnad. Känns som en väldigt svår utmaning, då dom är så enormt många, kommer bli oändligt många överlevare, som i sin tur kommer fortsätta föröka sig, så blir ett väldigt långt krig.

Vad tror ni är det möjligt att utrota en hel art av insekter? Kan vi utrota vilken art som helst?
Citera
2011-08-16, 20:13
Bannlyst
teoretiskt ja, praktiskt så nej
Citera
2011-08-16, 20:18
Medlem
-Orko-s avatar
Dör inte myror på vintern?
Citera
2011-08-16, 20:28
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Dör inte myror på vintern?

Svar nej. Myrorna bygger boet där solen visar sig som längst under dagen och i boet är det varmt, mysigt och gosigt för myrorna.
Citera
2011-08-16, 20:56
Medlem
welcometorealitys avatar
myror kan man äta är ju protein .
Citera
2011-08-16, 21:16
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Svar nej. Myrorna bygger boet där solen visar sig som längst under dagen och i boet är det varmt, mysigt och gosigt för myrorna.

I see, jag har alltid haft för mig att myror är säsongsbaserade. Vad lever de av på vintern då?
Citera
2011-08-16, 21:51
Avslutad
Jag har hört att cement i myrhål ska vara en ganska effektiv myrdödar metod. Fast, det bästa hade nog varit att uppfinna något super - myrgift som inte dödar annat liv på jorden än myror.. Vi hade nog blivit sjukt desperata jäkligt snabbt om inte giftmetoden hade funkat.

Det hade varit ganska flummigt om hela världen hade bestämt sig för att föda upp så många myrslokar som möjligt för att utrota myrorna. I flera år hade det varit miljarder myrslokar som bökat runt överallt på jorden. Myrslokarna hade blivit heligare än vad korna är i Indien.

Tillslut hade det funnits miljarder utsvultna myrslokar och inga myror kvar. Utrotningen av myrorna hade mänskligheten firat med att ha en världsfest där vi hade slaktat alla hungriga myrslokar. De skulle ju ändå dö.

Kriget mot myrorna hade kostat så mycket att hela världen nu svalt, så när rykten om att den stora myrsloksslakten äntligen skulle ske, började hela den mänskliga rasen att dregla av förväntan. Nu när alla 6.8 miljarder människor plötsligt får kilovis av myrslokskött var, bestämmer världsbefolkningen sig för att smörja kråset vid en bestämd världslig tidpunkt. Några timmar senare är den sista människan död. Myrgiftet hade - efter flera års ätande - blivit en del av myrslokarna.
Citera
2011-08-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
I see, jag har alltid haft för mig att myror är säsongsbaserade. Vad lever de av på vintern då?

En myrstack går långt ner i jorden. Där sitter dom hela vintern och käkar prylar de samlat på sig.
Senast redigerad av Flixa 2011-08-17 kl. 14:17.
Citera
2011-08-17, 17:17
Medlem
kinky_Ms avatar
Vi har ju inte lyckats utrota malariamyggan så det verkar svårt.
Om finansiering och vilja finns är det nog inte helt omöjligt.
Citera
2011-08-18, 18:37
Medlem
Pissmadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youghertmannen
teoretiskt ja, praktiskt så nej

Bin dör inte heller under vintern, inte myggor eller vissa fåglar heller vilket oxå är märkligt.. Det märkligaste måste ju vara hur fan huggormen klarar sig..
Citera
2011-08-26, 23:58
Medlem
Pissmadames avatar
Vid närmare eftertanke så dör nog alla myggor ut, bara äggen överlever vintern, eller nått..
Citera
2011-08-27, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Vid närmare eftertanke så dör nog alla myggor ut, bara äggen överlever vintern, eller nått..

Ja, myggor överlever knappast på vintern, myggor lever nog bara några veckor på sin höjd.

Edit: tog bort det där med fåglar, tydligen är myggor för små och näringsfattiga för att vara värda att ätas, och tydligen kan de leva rätt länge om de får det fuktigt och svalt.
Senast redigerad av 60cmSlak 2011-08-27 kl. 02:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in