2011-08-08, 19:24
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Kan det inte vara så att de har kors för att de helt enkelt tycker att det är snyggt! Om du ser en ligist med kors tatuerad på armen tror du att han är religiös?

Tycker du att iranier är ligister? Om du inte tycker det så är det en väldigt dålig jämförelse. När det handlar om iranier, har de inte på sig kors endast för att de tycket att det är snyggt. Det ligger mer bakom. Hade en en person vars ursprung bottnar i ett kristet land, haft på sig ett kors för att det är snyggt, hade jag trott på din teori.
Citera
2011-08-08, 21:49
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Tycker du att iranier är ligister? Om du inte tycker det så är det en väldigt dålig jämförelse. När det handlar om iranier, har de inte på sig kors endast för att de tycket att det är snyggt. Det ligger mer bakom. Hade en en person vars ursprung bottnar i ett kristet land, haft på sig ett kors för att det är snyggt, hade jag trott på din teori.

I så fall har du inte varit ute i världen så där värst mycket. Många icke-kristna bär kors just för att det är snyggt. Exempelvis har jag sett thailändare som bär kors också trots att de är buddhister, har även sett indier göra samma sak. Vad har du att säga om det?
Citera
2011-08-09, 01:11
Medlem
Magnanimitys avatar
Det är absolut inte något som gäller alla iranier, men jag har också lagt märke till fenomenet. Det mest extrema exemplet jag har sett: http://kvp.expressen.se/nyheter/1.397948/iranier-bytte-namn-blev-sverigedemokrat

Citat:
- Jag är helt integrerad i det svenska samhället. Jag har konverterat från islam till kristendom, säger Samuel Älgemalm, 43, tidigare Mohammed Ebrahim Gharachorloo. Varför Älgemalm? - En skön kombination av nordisk natur och kultur. Jag jobbar som statsanställd arkeologisk inventerare och brukar kika på älgarna ute i Smålandsskogarna.
Bra initiativ! Jag funderade själv på att byta namn till Sven Stolt. Men sen gick jag på SFI och lärde mig vad ordet "integration" betyder.

Citat:
Att han blivit aktiv Sverigedemokrat tycker han inte är konstigt alls. - Det är inget främlingsfientligt parti. Vi vill bara uppmuntra invandrarna att återvända till sina egna länder och rötter.
Och detta gäller inte Sammie själv? Eller har han grävt upp sina rötter och planterat dem i Smålands skogar?

Citat:
Bland de viktigaste valfrågorna listar Samuel Älgemalm; regeringens integrationspolitik, kampen mot en moské i Växjö och den muslimska världens brutala kulturimperialism i väst.

Och han verkar ha tagit till sig något så osvenskt som "counter-jihad"-rörelsens konspirationsteorier.

Det här fenomenet finns inte bara hos iran-svenskar, det finns inom alla invandrargrupper. Och jag hade ärligt talat själv en sån period under min barndom. Många unga invandrare stöter på massor av problem under sökandet efter en identitet, särskilt dom som växer upp bland enbart svenskar. Jag har svårare att förstå vuxna, men jag antar att det kan vara svårt om man är själv i ett främmande land. Såna här fall är tragiska, och jag hade inte hånat honom om hans åsikter inte hade varit hatiska och farliga (vilket de verkar vara baserat på andra artiklar om honom).
Senast redigerad av Magnanimity 2011-08-09 kl. 01:14.
Citera
2011-08-09, 01:42
Medlem
Citat:
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Detta var ett av det sjukaste inlägg jag någonsin läst.
Iran har inte varit islamistisk eller "muslimskt" från början.
Detta bevisar väl gott och väl att trådskaparen inte kan något om Iransk kultur, traditioner eller grund-religionen för landet. När man inte vet ens detta för ett land, då blir det väldigt lätt att bajsa från munnen.

Irans första religion, eller de största första religionen är Zoroastrism, inte Islam, inte Kristendom och inte något annat. Så att ens säga att "ni är väl muslimer från början?" bevisar att trådskaparen har ett IQ lägre än den där nedhuggna trädet utanför mitt fönsterruta.

Sen bor det flera olika folkslag i Iran, det finns iranska armenier som är kristna.
Finns iranska judar, finns zoroastrier och så vidare.

Det är som att säga att Sverige är ett Islamistisk land och sen peka på nån svensk bloggare och nån gubbe som konverterat från Kristendom till Islam. Väldigt dåligt argument som rinner ut trådskaparens mun.

Så du tror att ALLA iranier vill byta identitet efter att du hörde EN iranier och en kvinna diskutera på en busshållplats? Oj, så om jag får en unge att säga att han vet att Tomten existerar, då blir det ett faktum? Trådskaparen verka bete sig som nån bosnisk muslim, eller något som brukar äta mat med händerna och inte vet hur bestick fungerar, en arab med andra ord. Jag känner en jävla massa iranier, en jäääävla massa iranier, känner bara EN iranier som bytt namn.
Så jag förstår inte hur du får detta att bli ett "förnekelse".

Iranier anpassar sig i landet. Iranier brukar lära sig språket väldigt snabbt, brukar studera och också inte vilja blandas med Islam. Detta har inget med identitet byte att göra, det är snarare anpassning till mänsklig beteende i jämförelse t.ex med araber som äter med händerna, rapar mitt i restaurangen och spränger sig själva direkt man säger att Islam är ond religion.

Att byta namn kan ha sina orsak, det kan vara allt från att man inte vill ha ett Islamistisk smutsigt namn såsom Ali, Muhammed, eller att deras namn är svåruttalat i Sverige och västvärlden, så därför byter de namn.

Sen också, att man stör sig på namnbyten, religionsbyten bevisar också hur lågt IQ personen måste ha som stör sig på något sådant, såsom trådskaparen och många andra gör här.

Ett namn är väl ändå ett namn, det är inte som att det är något unikt med ett namn.
Det är som att man skulle börja störa sig på folk som varit fabriksarbetare och nu blivit tekniker, vad i helvete gör dom? Varför byter dom jobb? Skäms dom för sina jobb? Och så vidare.. väldigt lågt IQ i sånna här diskussioner.
Senast redigerad av Pulse82 2011-08-09 kl. 01:45.
Citera
2011-08-09, 02:55
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Att byta namn kan ha sina orsak, det kan vara allt från att man inte vill ha ett Islamistisk smutsigt namn såsom Ali, Muhammed, eller att deras namn är svåruttalat i Sverige och västvärlden, så därför byter de namn.

Sen också, att man stör sig på namnbyten, religionsbyten bevisar också hur lågt IQ personen måste ha som stör sig på något sådant, såsom trådskaparen och många andra gör här.

Ett namn är väl ändå ett namn, det är inte som att det är något unikt med ett namn.
Det är som att man skulle börja störa sig på folk som varit fabriksarbetare och nu blivit tekniker, vad i helvete gör dom? Varför byter dom jobb? Skäms dom för sina jobb? Och så vidare.. väldigt lågt IQ i sånna här diskussioner.

Jag nämnde i min tidigare post att fenomenet även finns representerat bland andra invandrargrupper. Det är mina erfarenheter bland andra invandrare än just iranier som får mig att ifrågasätta deras motiv. De personer som jag tänker på brukar ha väldigt dålig kunskap om sina egna rötter och brukar gärna sitta bland främlingsfientliga svenskar och spy galla över sitt forna hemland, sin kultur och ofta även sin ras eller etnicitet (eller vad de nu väljer att kalla det). De brukar också gilla att hacka på invandrare som är mörkare än de själva eller kommer från fattigare och mer "efterblivna" länder. Allt för att de tror att de ska få dem att bli mer svenska och passa in.

Jag är nog inte ensam om att tycka att det kan vara komiskt, tragiskt, pinsamt och irriterande.
Citera
2011-08-09, 05:45
Bannlyst
Detta är roligt, bara för att iranierna är de enda ''blattar'' som inte hatar Sverige och det svenska folket så menar alla övriga blattar att iranierna är bögar som slickar svenskens röv och liknande. Det visar ju rätt väl hur sjuka de flesta av invandrarna är mentalt.

Nej, iranierna beter sig som man ska göra när man flyttar till ett annat land och gör rätt för sig. Jag fattar inte vad ni övriga blattar hatar dem för? Är det att de jobbar som ni ser som konstigt eller då era egna folk inte verkar ha det intresset?

Nej er ideal blatte är ju en arab eller kurd som går runt och förstör och har en pissig attityd och säger ''ja knullar din mamma, fuck Sverige och svenne bögarna'' och liknande...
Citera
2011-08-09, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Eftersom att de kristna i Iran är en minoritet så har de nog flytt landet pga förföljelse? http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Iran
Wrong. Föräldrarna kommer från Iran, från en stad som är känd för sina gamla kyrkor o så, dvs mycket kristna.
De kristna där brukar oftast stanna kvar då de oftast har bra med pengar och lever gott då polisen och milisen inte håller lika hårt på de eftersom de är kristna och inte muslimer.
Åker till Iran minst en gång per år så jag vet hur det ligger till.
Citera
2011-08-09, 10:23
Medlem
bajenvraks avatar
Jag får nog instämma med ovan, religion i Iran är inte vad man tror. Även jag har rest en del där och min bild fick jag ganska snabbt omvärdera. Religiösa minoriteter har det ganska bra även om samhället grundar sig på en muslimsk världsbild, fast å andra sidan drabbar de flesta av dessa regler enbart muslimer då kristna o judar (vet inte om zoratroende dock) räknas som bokens folk aka dhimmi. Få tänker på att den största judiska gruppen i mellanöstern förutom i Israel finns att finna i just Iran.

Men vi måste även skilja på liv i Iran och liv i den iranska diasporan.
Citera
2011-08-09, 10:26
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Detta var ett av det sjukaste inlägg jag någonsin läst.
Iran har inte varit islamistisk eller "muslimskt" från början.
Detta bevisar väl gott och väl att trådskaparen inte kan något om Iransk kultur, traditioner eller grund-religionen för landet. När man inte vet ens detta för ett land, då blir det väldigt lätt att bajsa från munnen.

Irans första religion, eller de största första religionen är Zoroastrism, inte Islam, inte Kristendom och inte något annat. Så att ens säga att "ni är väl muslimer från början?" bevisar att trådskaparen har ett IQ lägre än den där nedhuggna trädet utanför mitt fönsterruta.

Sen bor det flera olika folkslag i Iran, det finns iranska armenier som är kristna.
Finns iranska judar, finns zoroastrier och så vidare.

Det är som att säga att Sverige är ett Islamistisk land och sen peka på nån svensk bloggare och nån gubbe som konverterat från Kristendom till Islam. Väldigt dåligt argument som rinner ut trådskaparens mun.

Så du tror att ALLA iranier vill byta identitet efter att du hörde EN iranier och en kvinna diskutera på en busshållplats? Oj, så om jag får en unge att säga att han vet att Tomten existerar, då blir det ett faktum? Trådskaparen verka bete sig som nån bosnisk muslim, eller något som brukar äta mat med händerna och inte vet hur bestick fungerar, en arab med andra ord. Jag känner en jävla massa iranier, en jäääävla massa iranier, känner bara EN iranier som bytt namn.
Så jag förstår inte hur du får detta att bli ett "förnekelse".

Iranier anpassar sig i landet. Iranier brukar lära sig språket väldigt snabbt, brukar studera och också inte vilja blandas med Islam. Detta har inget med identitet byte att göra, det är snarare anpassning till mänsklig beteende i jämförelse t.ex med araber som äter med händerna, rapar mitt i restaurangen och spränger sig själva direkt man säger att Islam är ond religion.

Haha, you got to be kidding me!

Du kommer med väldigt dåliga jämförelser, så dåliga att jag blir bajsnöjdig. Nej, jag tror inte att ALLA iranier är på det viset. Jag är för övrigt ingen smutsig arab, eller bosnier för den delen. Jag känner massvis med iranier. Uppskattningsvis 70% av dessa förnekar sin sanna identitet genom diverse gärningar. Och då räknar jag inte in päronen.

Det roliga är att du påstår att jag drar alla iranier över en kam. Vad gör du när du påstår att "araber äter med händerna och spränger sig i luften om någon säger att Islam är en ond religion"?
Varför tror du att jag stör mig på ett namnbyte? Jag respekterar det beslutet.

Ett namn är inte bara ett namn. Ett namn är en del av din identitet. Att jämföra det med en fabriksarbetare som blir tekniker, är urlöjligt. Du är en iranier va? Kharkos!

Tog mig friheten att bidra till din personliga utveckling:

http://www.ferde.se/2prg_stava.htm
Citera
2011-08-09, 10:30
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seifer88
Detta är roligt, bara för att iranierna är de enda ''blattar'' som inte hatar Sverige och det svenska folket så menar alla övriga blattar att iranierna är bögar som slickar svenskens röv och liknande. Det visar ju rätt väl hur sjuka de flesta av invandrarna är mentalt.

Nej, iranierna beter sig som man ska göra när man flyttar till ett annat land och gör rätt för sig. Jag fattar inte vad ni övriga blattar hatar dem för? Är det att de jobbar som ni ser som konstigt eller då era egna folk inte verkar ha det intresset?

Nej er ideal blatte är ju en arab eller kurd som går runt och förstör och har en pissig attityd och säger ''ja knullar din mamma, fuck Sverige och svenne bögarna'' och liknande...

Jag tycker att iranier är väldigt duktiga på att integrera sig, inget snack om saken. Det är inte araber. Men många iranier vill förneka sin identitet, vilket är förkastligt.
Citera
2011-08-09, 12:55
Medlem
hesheitiss avatar
Citat:
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?

Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?

Iranier och Kurder kan vara dom två nationerna, som har svårast eller mest komplex för att ta en plats i samhället. Iranier har Shia regler i Iran, och Kurderna har inte ens något eget land.
Just dom faktorerna, gör mig extra kritisk till dom kanske, det är rena spekulationerna.
Citera
2011-08-09, 16:28
Medlem
Citat:
Haha, you got to be kidding me!

Du kommer med väldigt dåliga jämförelser, så dåliga att jag blir bajsnöjdig. Nej, jag tror inte att ALLA iranier är på det viset. Jag är för övrigt ingen smutsig arab, eller bosnier för den delen. Jag känner massvis med iranier. Uppskattningsvis 70% av dessa förnekar sin sanna identitet genom diverse gärningar. Och då räknar jag inte in päronen.

Det roliga är att du påstår att jag drar alla iranier över en kam. Vad gör du när du påstår att "araber äter med händerna och spränger sig i luften om någon säger att Islam är en ond religion"?
Varför tror du att jag stör mig på ett namnbyte? Jag respekterar det beslutet.

Ett namn är inte bara ett namn. Ett namn är en del av din identitet. Att jämföra det med en fabriksarbetare som blir tekniker, är urlöjligt. Du är en iranier va? Kharkos!

Tog mig friheten att bidra till din personliga utveckling:

http://www.ferde.se/2prg_stava.htm

Ett namn är en del av ens identitet?
Är du seriös nu? Mer ytlig än detta kan väl inte nån människa vara, dock så tror jag fortfarande att du är en arab som inte lärt dig använda bestick och tror att ett namn har med hela en människas identitet att göra. Tragiskt. Ett namn är inte unikt, ett namn har inget med identitet att göra.
Och nej, att jag jämförde jobbyten och namnbyten med varandra var en väldig bra jämförelse, det är bara att du och resterande av araberna i Sverige aldrig jobbat, så ni förstår inte jämförelsen.
Folk kan fan byta namn, kön och så vidare. Inget med 'identitet' att göra. Tragiska arab.

Naaaaw ...känner du 10 iranier varav 7 inte vill acceptera en pedofils religion? Naaw, så söt.
Jag drar inte araber över en kam, araber är inte ens människor, trodde detta var ett faktum år 2011.

Bara för att iranier inte våldtar, går på soc, och inte dödar folk bara för att de kritiserar Islam så blir ni araber väldigt irriterade över detta. Ni vill att Iranier ska falla i samma nivå som er, där de går runt med backslick, platåskor och våldta svenska tjejer och kritisera Sverige på allt, men samtidigt vara som parasiter i de svenska samhället. Ni är irriterade för att Iranier studerar, har ett högre jobb än avarage somalien som luktar rutten fisk, och araben som använder bestick till att hota kvinnor.

Fan, ta och åk hem med er istället, låt människor som kan anpassa sig till landet vara kvar.
Nane Jende, kiram to on kosse nanat.
Senast redigerad av Pulse82 2011-08-09 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in